سینما با کیارستمی پایان می یابد

عباس کیارستمی از نگاه بسیاری از منتقدان مهم ترین کارگردان ایرانی بود که بارها نشریات مختلف جهان نام او را به عنوان یکی ا ز بهترین فیلمسازان سینما عنوان می کردند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه گاردین در سال 2003 کیارستمی را به عنوان بهترین کارگردان زنده غیرآمریکایی جهان انتخاب کرد، این روزنامه درباره این فیلمساز برجسته نوشت: کیارستمی ماهرانه تفسیر مرگ را در پشت سادگی و شفقت فیلم هایش پنهان کرده است. او همچنین با تلفیق داستان و مستند و استفاده از بازیگران حرفه ای و غیر حرفه ای در فیلم هایش، سینمایش را پیچیده کرده که تاثیری حیرت آور می گذارد.

کیارستمی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد. نخستین تجربهٔ هنری او نقاشی بود او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آنجا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقهٔ نقاشی برندهٔ جایزه شود. وی اندکی پس از این کامیابی در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد.

او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینه‌های زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد.

کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسهٔ شیطان ساختهٔ محمد زرین دست بود.

طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.

در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند.

عباس کیارستمی با فیلم «طعم گیلاس» در سال ۱۹۹۷ (1376) جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است.

ژان لوک گدار درباره کیارستمی گفته بود: سینما با دیوید وارک گربفیث آغاز می شود و با کیارستمی پایان می یابد.

کیارستمی او بر این باور بود که تصمیم به ماندن مهم‌ترین تصمیم او برای زندگی حرفه‌ای اش بوده است. او می‌گوید که حضور همیشگی اش در ایران و ملیت ایرانی اش توانایی او در ساخت فیلم دو چندان کرده است.

کیارستمی روز گذشته، 14 تیرماه در پاریس در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.

503502

کد خبر: 659265

وب گردی

وب گردی