لبنیات نجوشیده نخورید/بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان  را جدی بگیرید

رییس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، در روز جهانی بیماری‌های زئونوز، به مردم در خصوص نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها توصیه‌هایی را ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا دکتر محمدرضا شیرزادی درتوضیح مهم‌ترین مواردی که مردم باید درباره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان بدانند، گفت: مهم‌ترین روش انتقال این بیماری‌ها، تماس با دام بوده، تظاهرات بالینی آنها بسیار متنوع هستند و از ضایعات پوستی تا بیماری‌های شدید کشنده را شامل می‌شود. به همین دلیل باید جامعه، به خصوص روستاییان را در این خصوص آموزش داد که در هنگام تماس با دام از لباس‌های حفاظتی استفاده کنند، با هر لباسی به اصطبل نروند و با دام تماس نداشته باشند.

او همچنین درخصوص نحوه استفاده از فرآورده‌های لبنی توصیه کرد: مردم در مناطق روستایی از مصرف فرآورده‌های لبنی نجوشیده خودداری کنند. همچنین مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به جز ماست در مناطق شهری می‌تواند باعث بروز برخی بیماری‌ها شود.

شیرزادی، کانون‌های بیماری سالک را یکی دیگر از موارد مورد توجه وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان معرفی کرد و گفت: افرادی که در مناطق آلوده به سالک زندگی می‌کنند، برای جلوگیری از نیش حشرات، باید از لباس‌های بلند استفاده کنند. در عین حال در صورتی که ضایعه‌ای جدی بیش از دو هفته روی پوست ایجاد شد، به مراکز درمانی مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی و درمانی سالک برای آنها انجام شود.

او یکی دیگر از بیماری‌های مهم در مناطق روستایی را تب مالت معرفی کرد و گفت: مردم در این مناطق احتیاط لازم را حتما انجام دهند و شیر را قبل از مصرف یا تبدیل به فرآورده‌های دیگر حتما بجوشانند. کشاورزان و شالیکاران نیز از چکمه‌های بلند برای جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها که از طریق آب منتقل می‌شوند، استفاده کنند.

رییس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان وزارت بهداشت به کسانی که قصد سفر به مناطق روستایی را دارند، توصیه کرد: این افراد و حتی خود روستاییان، تا جایی که ممکن است ‌با دام ارتباط نداشته باشند تا امکان انتقال بیماری کمتر شود. بعضی بیماری‌ها حتی نیازی به مصرف گوشت یا فرآورده های لبنی برای انتقال ندارند، بلکه ممکن است رفتن به اصطبل یا تماس با دام و نفس کشیدن در این فضا باعث ایجاد بیماری شود. همچنین از مصرف فرآورده های دامی مثل گوشت که مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست، خودداری کنند.

شیرزادی همچنین اضافه کرد: ذبح دام باید حتما در کشتارگاه‌ها انجام شود و افرادی که آن را ذبح می‌کنند باید از لوازم حفاظتی مثل ماسک و دستکش استفاده کنند. تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز عمدتا از طریق ذبح دام یا گزش کنه صورت می‌گیرد که افراد در هنگام تماس با دام باید مراقب باشند مورد گزش کنه قرار نگیرند. همچنین موش‌ها نیز می‌توانند باعث بروز عفونت‌های اسهالی شوند.

105105

کد خبر: 659282

وب گردی

وب گردی