سالانه 65 میلیارد نخ سیگار دود می شود/ وقتی 70 میلیون ایرانی،هزینه درمان 10 میلیون سیگاری را پرداخت می‌کنند

آمارها موید سیگاری بودن 12 درصد از جمعیت کل کشور است،رقم و عددی که سالیانه 52 میلیارد نخ سیگار را دود می کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،البته آنچنان که چندی پیش روزنامه خراسان نوشته،برخی نیز معتقدند آمار مصرف کنندگان سیگار،فراتر از این عدد و به رقم 65 میلیارد نخ نیز می رسد.

اگر در حالتی خوشبینانه،ملاک قربانیان سیگار در کشور را سالانه حداقل 52 هزار نفر فرض کنیم،در طول 5 سال،تعداد جان باختگان ناشی از استعمال دخانیات برابری می کند با کل شهدای عزیز 8 سال دفاع مقدس که برای دفاع از ناموس،وطن،شرف و اعتقادات خود در مسیر الهی جان خود را بر سر آرمان های انقلابی و ارزشی فدا کرده اند.

اگرقربانیان سیگار در کشور را سالانه حداقل 52 هزار نفر فرض کنیم،در طول 5 سال،تعداد جان باختگان ناشی از استعمال دخانیات برابری می کند با کل شهدای عزیز 8 سال دفاع مقدس که برای دفاع از ناموس،وطن،شرف و اعتقادات خود در مسیر الهی جان خود را بر سر آرمان های انقلابی و ارزشی فدا کرده اند

عمق این فاجعه زمانی روشن تر می شود که بر اساس برآورد های انجام شده،تعداد قربانیان سیگار بیش از 2 برابر میزان کشته شدگان ناشی از تصادفات جاده ای در کشور است و این امر در شرایطی با افزایش قابل توجهی خودنمایی می کند که کشور ایران با نرخ بالای تلفات جاده ای در جهان روبرو است.

وقتی 70 میلیون ایرانی،هزینه درمان 10 میلیون سیگاری را پرداخت می کنند

اگر تعداد مصرف کنندگان سیگار در کشور را 10 میلیون نفر در نظر بگیریم در سال هزینه ای بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان مصروف مسائل درمانی این طیف و گروه می شود،عدد و رقمی بسیار سنگین که در صورت عدم استعمال دخانیات می توان این هزینه کرد را در حوزه های متعددی اعم از پروژه های عمرانی و اشتغالزایی صرف کرد و بخش قابل توجهی از رکود اقتصادی که نفس کارخانه های صنعتی و تولیدی را به شماره انداخته است را مرتفع کرد.

صرف30 هزار میلیارد تومان هزینه درمانی 10 میلیون سیگاری از محل بیت المال به این معنا است که 70 میلیون نفر در کشور تاوان ندانم کاری و ساده اندیشی عده ای را می دهند که با دمیدن و بلعیدن دود،جان خود،خانواده و دیگر افراد جامعه را نیز به مخاطره می اندازند.

ارمغان مقابله با سیگار،توسعه پایدار و شکوفایی فزاینده کشور است

خسارات ناشی از مصرف دخانیات صرفا به 30 هزار میلیارد تومان هزینه درمانی خلاصه نمی شود،از دست رفتن و بیمار شدن سرمایه های انسانی کشور به عنوان اصلی ترین ثروت این مرز وبوم،صدمات روحی،روانی و عاطفی ناشی از مرگ افراد سیگاری برای خانواده ها و اطرافیان آنها بخش دیگری از تبعات و عوارض این بلای خانمانسوز است،بلایی که در هر نقطه ای از کشور توزیع می شود و به واقع کمتر محلی را می توان در این مرز و بوم یافت که پیدا کردن و یافتن سیگار در آن سخت و دشوار به نظر برسد.

استعمال سیگار در کشور صرفا به خرید و فروش داخلی آن خلاصه نمی شود،عقبه توزیع و واردات این محصول دخانی با چنان پیچیدگی هایی روبرو است که واکای اصولی آن مستلزم نگاه و بررسی ویژه ای در حوزه قاچاق دخانیات است،قاچاقی که برخی ها را به سودهای میلیاردی می رساند والبته برخی دیگر را از هستی و زندگی خویش،ساقط می سازد.

قاچاق سیگار،دریچه ای برای ورود به عرصه اعتیاد

از سیگار به عنوان ام الاعتیاد یاد می شود و به تعبیری دیگر باید گفت یکی از نخستین گام ها برای دچار شدن به بلای جانسوز و خانمانسوز اعتیاد را باید در هیمن پاکت های سیگار رنگارنگ جستجو کرد،پاکت هایی که اخیرا شبهات بسیاری در خصوص حداقل استانداردهای آن مطرح است.

اساسا سیگار خوب وجود ندارد و هر آنچه که در بازار یافت می شود محصولی است که جان،هستی و سلامت مصرف کننده و اطرافیان فرد سیگاری را به مخاطره می اندازد.

یکی از تبعات و عوارض بارز این ماده دخانی،سرطان هایی است که اخیرا از آن تحت عنوان سونامی از آن یاد می شود،سونامی که ظاهرا عامل اصلی شیوع آن به دخانیات هایی باز می گردد که متاسفانه بصورت قاچاق وارد کشور می شود،محصولاتی که مواد پایه و تشکیل دهنده آن از میان کیفیت مطلوب،متوسط،بد و افتضاح،حائز عنوان فضاحت است،فضاحتی که عدم نظارت و کنترل جدی و اصولی بر روی آن باعث این فاجعه عظیم در میان جامعه جوان کشور شده است.

52بیماری،24 نوع سرطان،چند ده ماده سمی،اعتیاد و مرگ زودرس،تنها بخشی از این تحفه نامیمون و شوم است،آیا روزی فرا می رسد که با نظارت اصولی تر و مجدانه،بساط این فضاحت در توزیع سیگار،آن هم از نوع قاچاق برچیده شود؟

52بیماری،24 نوع سرطان،چند ده ماده سمی،اعتیاد و مرگ زودرس،تنها بخشی از این تحفه نامیمون و شوم است،آیا روزی فرا می رسد که با نظارت اصولی تر و مجدانه،بساط این فضاحت در توزیع سیگار،آن هم از نوع قاچاق برچیده شود؟

یقینا با بکار گرفتن و الگوبرداری از تجربیات کشورهای موفق دنیا در امر مقابله با سیگار و البته جدی گرفتن قانون جامع مبارزه و مقابله با دخانیات که 10 سال از عمر تصویب آن می گذرد،می توان به توفیقات شایسته ای در این خصوص دست یافت،حداقل دستاورد این امر خطیر،مرگ کمتر جوانان و سرمایه های انسانی این مرز و بوم است. براستی ما به ازای سود و عواید این خُسران بزرگ،قربانیان انبوه و امراض گوناگون چیست؟چه کسانی حاضر می شوند برای دریافت سودهای میلیاردی،با توزیع محصولات دخانی بی کیفیت(که البته مرغوب و با کیفیت آن نیز عاری از مخاطره نیست) فتیله پرپر شدن بخشی از جمعیت این کشور را بالا بِکِشَند؟

105105

کد خبر: 659473

وب گردی

وب گردی