در دل قطار زیرزمینی تهران چه می‌گذرد؟/از ماجرای تکراری پله نوردی تا نگاه حسرت‌آمیز سالمندان ومعلولان

از زمانی که خط 2 مترو تهران به عنوان اولین خطر مترو افتتاح و به بهره برداری رسید، هر خط دیگری چند 10 متر عمیقتر از آن ساخته شد تا تلاقی میان آنها پیش نیاید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران یکی از عمیق‌ترین خطوط مترو پایتخت خط 4 است که از اکباتان آغاز و تا کلاهدوز ادامه دارد. این خط یکی از شلوغ ترین خطوط نیز محسوب می‌شود چرا که تعداد قطارهای آن کمتر از خط 2 و 1 است.

زمانی که خط 4 مترو افتتاح شد و ایستگاه‌های آن یکی یکی به بهره برداری رسیدند، مردم با پله‌های بیشماری روبرو شدند که در 2 طرف آنها جای خالی پله‌های برقی مشاهده می‌شد.

مدتهای طولانی پیرمرد و پیرزن، جوان و خردسال با مشکلات قلب و تنفسی پله‌های بیشمار مترو را پایین و بالا رفتند تا اینکه سرانجام مسئولان بعد از چند سال به وعده خود عمل کردند و پله پرقی‌ها را در ایستگاها به کار انداختند.

اما افسوس این پله ها اغلب خراب و خاموش است. پیرمردی که نفس نفس زنان از ایستگاه استادمعین بیرون می‌آمد، زمین و زمان را نفرین می‌کرد که چرا با تاکسی نرفته است و می‌گفت: این پله ها همیشه خراب هستند. نشد یکبار ما سوار مترو بشیم و این پله ها سالم باشند.

در قطار که با مسافران دیگر همکلام شدیم، آنها نیز نسبت به این امر گلایه داشتند. پسر جوانی می‌گفت: بعد از آنکه سیل مترو رو برد، تا مدتها ایستگاه حبیب اللهی پله برقی نداشت. یعنی داشت اما گل گرفته بود و کار نمی‌کرد. تازگی ها آمدند و راه انداختند اما چه فایده هر روز یکی از آنها خاموش است.

مرد جوانی می‌گفت: همسر یکی از دوستانم باردار بود و وقتی با پله های خاموش مواجه شده بود نتوانسته بود بالا بیاید. رفته بود ایستگاه بعدی و با تاکسی به محل مورد نظر خودش رو رسونده بود. دکتر هم بهش گفته بود که دیگه نباید مترو سوار بشه.

همین مرد جوان ادامه داد: یکبار هم در ایستگاه پیروزی دیدم که پیرمردی که ناراحتی قلبی داشت وسط راه زمین افتاد و نفس نفس زنان قلب خود را ماساژ می‌داد.

مردمی که با پله های خاموش مواجه می‌شوند دیگر نه زیر لب که بلند بلند شکایت می‌کنند. این حق آنها است که وقتی پول بلیط می‌دهند از تمام امکانات مترو بتوانند استفاده کنند.

علاوه بر خط 4 خط 3 مترو نیز با همین مشکل مواجه است. این خط علاوه بر اینکه حرکت قطارهایش بسیار کند و با فواصل زمانی زیاد است، در ایستگاه‌های مختلف مخصوصا جنوبی با مشکل پله برقی‌های خاموش مواجه است.

مردمی که از این خط استفاده می‌کنند اکثر اوقات پشیمان می‌شوند چرا که باید پله‌های بیشمار را طی کرده و دقایق طولانی را در انتظار قطار بنشینند آن هم قطارهایی مملو از جمعیت.

رضا، مرد میانسالی که از این خط استفاده کرده می‌گوید: اشتباه کردم و دیگر این کار را نمی کنم.در ترافیک بمونم بهتر از اینه که وقتم تلف بشه و بین مسافرها له بشم.

پله برقی های مترو و جوابیه شرکت بهره برداری

با توجه به بالا بودن میزان استفاده از مترو در کلانشهر تهران، خرابی تجهیزات امری پر تکرار است. در همین راستا، مردم از خرابی پله برقی های مترو تهران شکایت داشته و خواستار پیگیری شده بودند.

تعداد شکایات از خرابی پله برقی های مترو چهارراه ولیعصر، شهدا و تهرانپارس بیشتر از سایرین بوده است. مردم می گویند که این خرابی ها خیلی اتفاق می افتد و تعمیر آن ها به طول می انجامد.

در همین رابطه، روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو، جوابیه زیر را منتشر کرده است:در حال حاضر هیچ یک از پله های برقی ایستگاه های مترو مشکلی ندارد و مسافران محترم مترو می توانند از این وسیله استفاده نکنند.
مسافران گرانقدرمترو مطمئن باشند که در صورت خرابی پله های برقی در کلیه ایستگاه ها، تلاش این شرکت در جهت رفع مشکل، به شکل مستمر پیگیری وتا حصول نتیجه، با جدیت تمام ادامه خواهد داشت.

تلاش همه پرسنل بخش تعمیر و نگهداری پله برقی و آسانسور شرکت بهره برداری مترو، فراهم نمودن زمینه کارکرد مطمئن و به حداقل رساندن میزان خرابی پله های برقی در جهت کسب رضایت و فراهم نمودن رفاه مسافران گرامی مترو است.

چند نفر در مترو جان می دهند؟

همین پله‌هایی که دچار استهلاک می شوند، برای ساعت‌ها یا روزها از دسترس خارج می شوند تا افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، با مشکل روبرو شوند.

اکثر ایستگاه‌های جدید نیز فاقد آسانسور برای این بیماران هستند و در مجموع آنها باید ریسک کرده و پله‌ها را یکی یکی طی کنند تا به مقصد برسند.

105105

کد خبر: 659516

وب گردی

وب گردی