افغانستان و مذاکرات صلح با حزب اسلامی حکمتیار، آری یا نه؟

در حالی که معاون اول رئیس اجرایی افغانستان از عدم پذیرش خواسته‌های حزب اسلامی حکمتیار خبر می‌دهد اما معاون شورای عالی صلح نسبت به مذاکرات صلح با این حزب ابراز امیدواری کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، «عطاء الرحمان سلیم» معاون شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که این کشور به مذاکرات صلح با حزب اسلامی حکمتیار امیدوار است.

وی به رادیو آزادی گفته است که مذاکرات صلح با حزب اسلامی متوقف نشده است.

این در حالی است که «محمد خان» معاون اول عبدالله عبدالله رئیس‌ اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد: حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» در رابطه با صلح افغانستان خواسته‌هایی را مطرح کرده که برای دولت این کشور پذیرفتنی نیست.

وی افزود: ایجاد جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی، پایان دادن به کار حکومت وحدت ملی افغانستان پس از دو سال و برگزاری انتخابات پارلمانی براساس سهم احزاب از خواسته‌های حکمتیار است.

محمد خان گفته که با اینکه هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی در مورد متن توافقنامه 25 ماده‌ای توافق کرده، اما پس از مشورت با گلبدین حکمتیار رهبر این حزب و بازگشت به کابل موضع و خواسته‌ای این هیئت تغییر کرد.

معاون اول رئیس‌اجرایی افغانستان اظهارداشت که واضح است که دولت افغانستان خواسته‌های حزب اسلامی حکمتیار را نمی‌پذیرد و این بدان معنی است که تاکنون گفت‌وگوهای صلح بی‌نتیجه بوده است.

محمد خان اذعان داشت: شاید دو طرف باز هم برای روند مذاکرات صلح آماده شوند و در این راستا از خود نرمش نشان دهند، اما تاکنون نشانی از این مسئله دیده نمی‌شود.

پیش از این نیز ریاست‌جمهوری افغانستان تأکید کرده بود که امتیاز طلبی هیچ گروهی را در روند مذاکرات نمی‌پذیرد و خواسته‎‌هایی که در تضاد با قانون اساسی این کشور باشد را عملی نخواهد کرد.

300300

کد خبر: 659548

وب گردی

وب گردی