غده های سرطانی پایتخت چگونه درمان شوند؟/پاتوق های مشهور و فروش میلیونی مواد مخدر

کوچه پس کوچه ها و حاشیه های اتوبان ها به مکانی برای استعمال مواد مخدر و کسب سود برای فروشندگان آن تبدیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه یکی از معضلات اساسی در شهرهای بزرگی مانند تهران اعتیاد است که در سایه آن بر شمار افراد کارتن خواب روز به روز افزوده می شود.

اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی توانسته در بین خانواده ها و جوانان جامعه ریشه کند و موجب بر هم زدن آسایش و به خطر انداختن سلامت و جان و مال اعضای خانواده های ایرانی شود.

بسیاری از افرادی که به دام اعتیاد می افتند با گذشت اندک زمانی از سوی خانواده های خود طرد و راهی خرابه ها و مکان های متروکه شهر و محله ها می شوند و کوچه و پس کوچه ها و حاشیه بزرگراه ها و اتوبان های شهر تبدیل به خانه آن ها می شود.

این روزها با کمی دقت به گوشه و کنار شهرهای بزرگ به خوبی حضور معتادان خیابانی و کارتن خواب را احساس می کنیم که به راحتی در برخی از نقاط شهر اقدام به مصرف و فروش مواد مخدر می کنند.

آنها اغلب به این دلیل که جایی برای ماندن ندارند در خرابه ها و لا به لای شمشادها در اتوبان های شهر در کنار هم و به طور دسته جمعی به شکل مسالمت آمیز زندگی می کنند و در بسیاری از مواقع برای رانندگان و افرادی که از اطراف آن ها عبور می کنند مزاحمت ایجاد و موجب تهدید آن ها می شوند.

معتادان در بیشتر نقاط شهر مکان هایی را برای خود انتخاب کرده اند که به راحتی در آن جا با یکدیگر و در کنار هم اقدام به استعمال مواد مخدر کرده و از مزاحمت و رصد اطرافیان و خانواده خود در امان هستند.

پاتوق های مشهور و فروش میلیونی مواد مخدر

مکان های خاصی که در گوشه و کنار شهرها جایی برای معتادان شده اغلب با اسم پاتوق نام برده می شوند که در آن جا علاوه بر این که فرد معتاد مواد مصرف می کند، انواعی از مواد مخدر و افیونی نیز با قیمت های هنگفت اغلب بین 8 الی 10 میلیون تومان روزانه به فروش می رسد.

بیشتر این پاتوق ها مختص نوع خاصی از مواد مخدر است که مصرف کنندگان برای خریداری آن ها به این نقاط مراجعه می کنند و در این میان در اقصی نقاط شهر پاتوق های معروفی وجود دارد که با نام های خاصی در بین مصرف کنندگان شهرت یافته اند که از جمله مشهورترین آنها پاتوق های پاشا و عبدی در بزرگراه چمران، اسلام‌آباد در نیایش، حسین لره در پل مدیریت و... است.

مجید ابهری استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی در این باره گفت: معتادان بی‌خانمان در بعضی از نقاط شهر برای خود مناطقی را انتخاب کرده‌اند که به پاتوق مشهور است و هر کدام از این مکان‌ها صاحبان و گردانندگانی دارد و معمولا پاتوق به نام صاحبش شناخته می‌شود.

پاتوق های سطح شهر دارای صاحبانی است که به وسیله آن ها راه اندازی شده اند و بین آن ها رقابتی است که در برخی موارد با قیمت های کلان خرید و فروش می شوند و از این طریق سود کلانی را به جیب می زنند.

صاحبان این پاتوق ها نیز خود در کنار سایر معتادان به مصرف مواد مخدر می پردازند و در کنار آن با فروش مواد مخدر پول خوبی را به دست می آورند و به نوعی فروشنده اصلی مواد هستند.

اغلب این پاتوق ها به وسیله افراد معتادی اداره می شود که تمام روز نگهبانی آن مکان را بر عهده داشته و برای تأمین هزینه مواد مصرفی روزانه خود آن جا را اداره می کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوکی با استفاده از تلفن همراه و یا با سوت زدن به یکدیگر اطلاع می دهند تا از گزند دستگیری نیروهای پلیس و نیروی انتظامی در امان بمانند.

این در حالی است که گریز و فرار از دست مأموران پلیس به طور موقتی بوده و بعد از گذشت چند روز و شاید چند هفته دوباره پای معتادان به این مناطق باز می شود و بساط مواد مخدر به راه میافتد و فروش آن ها را از سر می گیرند.

او افزود: شهرداری تهران در امر مقابله با این غده‌های سرطانی به تنهایی عمل می‌کنند که باید بهزیستی و تشکل‌های مردمی به کمک این کار بشتابند.

بارها برای مقابله با عرضه مواد مخدر و جمع آوری معتادان اقداماتی به وسیله برخی از نهادهای مسئول همانند احداث مراکزی با نام بهاران و غیره برای نگهداری این معتادان خیابانی از طریق شهرداری تعبیه شد تا به این وسیله از گسترش این آسیب اجتماعی و تبعات آن در جامعه جلوگیری شود اما با این وجود این اقدامات کافی نبوده و نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی و همکاری ارگان های دیگری مثل بهزیستی و تشکل های مردمی است تا بتوان در کنترل آن ها اقداماتی مفید انجام شود.

ابهری گفت: برای ریشه‌کن کردن این پاتوق‌ها که به منزله غده‌های سرطانی شهر هستند باید مردم به کمک نیروی انتظامی شتافته و آدرس این مکان را در اختیار پلیس قرار دهند.

20106

کد خبر: 659693

وب گردی

وب گردی