چرایی استقبال کاربران از کانال های آموزشی شبکه های مجازی /آموزش زبان در مدارس چه ضعف هایی دارد؟

درکانال های تلگرام و صفحه های اینستاگرام فقط مطالب سرگرم کننده و کانال های تخصصی خبر و رسانه و شعر و داستان وجود ندارد در کنار این کانال ها صفحه های آموزشی و اطلاع رسانی نیز فعالیت می کنند که به بالا رفتن سطح آموزش و یادگیری اعضای صفحه کمک می کند . کانال آموزشی زبان انگلیسی یکی از آنهاست که 142 هزار نفر دنبال کننده در تلگرام و 315 هزار در اینستاگرام ارد.

نیوشا یعقوبی - ایمان پندی 28 ساله با اینکه دکترای دامپزشکی اش را گرفته است چندین سال است که با استفاده از روش های نوین به صورت مجازی مشغول آموزش زبان انگلیسی است.

او دارای ۴ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی در مقاطع مختلف و برگزاری کلاس های آنلاین ، خصوصی و نیمه خصوصی درسی با روشی نوین در ایران است.

گفتگوی خبرنگار ایسکانیوز با مدرس زبان در تلگرام و ایسنتاگرام با 142 هزار دنبال کننده را بخوانید.

ایده اولیه ایجاد کانال و صفحه اینستاگرام برای آموزش زبان به علاقه مندان از کجا نشات گرفت؟ هدف شما از این کار چه بود؟

در حال حاضر ما در عصر ارتباطات مجازی زندگی می کنیم، عصری که تکنولوژی هر روز گسترده تر و با سهولت بیشتر در اختیار مردم قرار می گیرد. هدف از تاسیس کانال و صفحه اینستاگرام آموزش زبان انگلیسی استفاده کاربردی از این فضا و گسترش آموزش مجازی در کشور بود. همان طور که می دانید یکی از پرطرفدارترین و پرکاربرترین بخش فضای مجازی در ایران شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام است به همین منظور تصمیم گرفتم با استفاده از این شبکه ها شرایطی را ایجاد کنم تا هم در اشاعه فرهنگ استفاده درست از این فضا در کشور سهمی داشته باشم و هم علاقمندانی که درنقاط مختلف کشور زندگی می کنند بتوانند از این امکانات استفاده کنند چرا که بسیاری از افراد به دلیل عدم دسترسی به فرصت های برابر آموزشی از یادگیری های نوین در این حوزه محروم هستند به همین جهت تلاش کردم کمک بسیار کوچکی به این افراد کرده باشم.

بنابراین رویکرد و هدف من ازآموزش زبان در فضای مجازی فراتر از یک بیزینس برای نفع شخصی بود و خدا را شاکرم که تا کنون در این کار توانسته ایم موفقیت مطلوبی کسب و رضایت علاقه مندان به زبان انگلیسی را جلب کنم.

برگزاری کلاس های آنلاین به چه صورتی است؟

آموزش محدود به یک کلاس یا یک موضوع نمی شود همواره تلاش کرده ام تا بتوانم پاسخگوی نیازهای زبان آموزان را در گروه آموزشی خود باشم.

به نظر شما چه مبحث هایی برای تدریس مناسب ترند؟

تا کنون چندین کلاس با موضوع آموزش لغات و مکالمه به صورت آنلاین برگزارکرده ام و امیدوارم با توجه به تقاضای هنرجویان در راستای گسترش موضوعی مباحث بتوانم کلاس های بیشتر و متنوع تری در آینده ای نه چندان دور برگزار کنم.

اگر مطلبی برای هنر جویان نامفهوم باشد چگونه مشکل آنها را رفع می کنید؟

راه های ارتباطی من با دوستان زبان آموز در طول روز بر قرار است به طوری که آن ها می توانند در صورت بروز مشکل از طریق شماره تلفن همراه و یا ارسال پیام در تلگرام ، پیشنهادات، انتقادات و مشکلات خود را اعلام کنند. تمامی اطلاعات لازم درباره ارتباط و تاریخ های ضروری از طریق صفحه اینستاگرام و یا کانال تلگرامی در اختیار آنها قرار می گیرد.

نحوه تدریس زبان به چه صورتی است؟

در برگزاری این کلاس ها همواره سعی کرده ام موانعی که فراگیری زبان برای زبان آموزان سخت و کسل کننده می کند را رفع کنم. طی چندین سالی که در مقاطع و آموزشگاه های مختلف آموزش زبان به تدریس مشغول بوده ام به کرات شاهد بوده ام که تعدادی که در ترم های مختلف در موسسات ثبت نام می کنند بسیار زیاد است اما فقط چندین نفر از آن ها با استمرار و کیفیت مطلوب موفق به تکمیل دوره ها می شوند. به همین منظور راهکار آموزشی در رفع این مساله ایجاد فضایی شاد ، مفرح و جذاب است به طوری که هنر جویان می توانند مطالب را با بیانی بسیار ساده و در عین حال کاربردی و دقیق فرا گیرند . این شیوه یادگیری ، ذهن آنها را از یادگیری زبان به ظاهرسخت انگلیسی رها می کند به طوری که حتی آموزش زبان را برای آنان به نوعی تفریح جذاب و مفید تبدیل کرده است.

این کلاس ها به صورت صداهای از پیش ضبط شده در اختیار هنر جویان قرار می گیرد. چه تضمینی است که یک نفر که در کلاس های مجازی ثبت نام کرده جلسات ضبط شده را کپی نکند و در اختیار افراد دیگر قرار ندهد؟

درباره بحث کپی و انتشار مطالب انحصاری کلاس های آموزشی به صورت غیرمجاز و سواستفاده افراد سودجو می توان گفت متاسفانه در ایران قانون کپی رایت و حق تکثیر ، ضمانت اجرایی مشخصی ندارد و در طول سال های فعالیتم چندین بار با مواردی از این قبیل مواجه شده ام البته به واسطه پیگیری شخصی توانستم تا حدودی از این کار غیر اخلاقی و غیر حرفه ای جلوگیری کنم. خوشبختانه همراهان فهیم کانال آموزشی همواره به ما لطف داشته اند و با گذر زمان تعداد اعضای کانال افزایش پیدا می کند. من به عنوان مدرس زبان ، دوستان همراه با کانال ما را شایسته دریافت بهترین و با کیفیت ترین مطالب می دانم به همین منظور آنها می توانند از آموزش های به روز رسانی شده و جدید برخوردار شوند. فایل های مرور صوتی مطالب به صورت طنز وجزوات در هر ترم به منظور بهبود کیفیت ، به روز رسانی خواهند شد.

ما ایرانی ها از دوران ابتدایی با زبان انگلیسی آشنا می شویم اما رغبت کمتری نسبت به یاد گرفتن آن داریم حتی خیلی ازافراد در حین آموزش زبان انگلیسی دلزده می شوند و آنرا رها می کنند. به نظر شما چرا این اتفاق می افتد؟

بطور کلی یادگیری زبانی غیر از زبان مادری اگر در سنین دوره ابتدایی صورت گیرد در مناسب ترین دوران این یادگیری انجام شده و بهترین نتیجه را داشته است. اما به لحاظ روانشناختی باید بگوییم آموزش به کودکان در این سنین از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

استفاده از تصاویر و طرح های جذاب و زیبا در کتاب های درسی ، پرهیز از هر گونه تحمیل آموزشی و روش های خشک و بی روح و کسل کننده ، تدریس با روش جدید و موثر همگی می تواند حداکثر بازدهی آموزشی را به همراه داشته باشد.

نکته دیگر قابل توجه این است که به دلیل عدم ارائه مطلوب آموزش زبان به کودکان باعث می شود آنها در هنگام آموزش احساس دلزدگی کنند و از درس فاصله بگیرند.

به نظر شما آموزش زبان در مدارس در چه سطحی است و چه ضعف هایی دارد؟ کتاب های درسی زبان چه ضعف هایی دارند؟

متاسفانه در بسیاری از موارد معلم های زبان احساس مسئولیت لازم ندارند. نکته دیگر محتوای منابع درسی به ویژه در مدارس است. در بیشتر موارد مشاهده می شود که کتاب های درسی با کیفیت های تصویری بسیار پایین و به صورت سیاه و سفید به چاپ می رسند و جذابیت لازم را در دانش آموزان ایجاد نمی کنند. با توجه به مشاهدات من در چندین سال اخیر می توان گفت به طور کلی دانش آموزان از سنین پایین خاطره شیرین و شادی از این درس ندارند و این احساس تا سنین بالاتر همراه آنها هست. سیستم آموزشی به ویژه در عصر حاضر بایستی همگام با بهترین روش آموزشی روز دنیا پیش رود. موضوع دیگری که روی آن تاکید بسیاری می شود بحث سابقه معلمان در تدریس است. معتقدم سابقه و تجربه زیاد معلمان در تدریس یکی از شروط لازم است اما داشتن سابقه به تنهایی کفایت نمی کند.

برای رفع این ضعف ها چه راه هایی را پیشنهاد می کنید؟

معلم باید از شرایط سنی زبان آموزان که اغلب نوجوان و جوان هستند مطلع باشد و قدرت بیانی جذاب و خلاقانه داشته باشد تا بتواند در دانش آموزان انگیزه ایجاد کند. اغلب زبان آموزان در سنین مختلف نگران هستند که آیا می توانند این ترم درس زبان را پاس کنند؟ یا پای تخته بروند و جواب نادرستی به پرسش مدرس زبانشان بدهند مورد تمسخر همکلاسی هایشان قرار بگیرند. این ترس ها در طول ترم با زبان آموزان همراه است و اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهد و فرصت لذت از یادگیری صحیح زبان را از آنها می گیرد. در مجموع همه این عوامل باعث می شود سطح آموزش زبان انگلیسی در مدارس از استاندارد مطلوب برخوردار نباشد ومعتقدم برای حل این مشکل باید کیفیت روش های تدریس و منابع ارائه شده و کتب آموزشی مدارس افزایش پیدا کند.

روش های مختلفی در ایران برای آموزش زبان انگلیسی چه به صورت حضوری چه غیر حضوری وجود دارد اما زیاد کارآمد نیست. به نظر شما علت چیست؟

یکی از دلایل ناکارآمدی روش های حضوری در هزینه بالایی است که در مقایسه با روش آنلاین در فضای مجازی دارند. بالطبع در شرایطی که می توان با صرف هزینه ای مناسب تر و معقول تر در مدت زمانی کوتاه به بهترین و متنوع ترین آموزش ها دست یافت دیگر نمی توانیم شاهد بازدهی و استقبال از سیستم های قدیمی آموزشی مانند گذشته باشیم.

به نظر شما تاثیر کلاس های آنلاین بیشتر از کلاس های حضوری است؟ درآمد شما از این کلاس ها در ماه چقدر است؟ درآمد یک مدرس زبان در آموزشگاه به صورت ماهیانه چقدر است؟ آیا به صرفه تر نیست که در این آموزشگاه ها کار کنید؟

همان طور که قبلا گفته شد ما در عصر ارتباطات قرار داریم و فضای مجازی این امکان را فراهم می کند که افراد با سهولت و هزینه مادی کمتر از آموزش های روز دنیا بدون محدودیت های مکانی و زمانی بهره مند شوند.برای مثال اگر افراد بخواهند در کلاس های حضوری شرکت کنند علاوه بر هزینه های رفت و آمد به محل برگزاری این کلاس ها، زمان بسیاری را دراین مسیر از دست می دهند در صورتی که در آموزش آنلاین برنامه ریزى براى مرور درس ها از لحاظ زمانی محدودیتى ندارد و افراد می توانند در هر ساعتی از شبانه روز حتی در زمان استراحت خود به مطالب دسترسی داشته باشند.

استقبال از این کلاس ها تا چه حدی است؟

به دلیل ارائه جذاب و ساده مطالب زبان آموزان در سنین و سطوح مختلف بدون هیچ محدودیتی می توانند در این کلاس ها ثبت نام کنند. همچنین در توضیح عدم محدودیت مکانی می توان به ثبت نام بی سابقه مردم از سراسر نقاط کشور اشاره کرد همچنین این کلاس ها مورد استقبال برخی از هموطنان در خارج از کشور قرار گرفته است. هنر جویانی از کشورهایی مانند کانادا ، استرالیا و ... در این کلاس ها ثبت نام کرده اند . آنها به سهولت و بدون هیچ مانعی از هر کجای دنیا می توانند از این کلاس های آنلاین استفاده کنند .

این دوره ها در سال چند بار برگزار می شود؟ چه تعداد از مردم در کلاس های دوره جدید ثبت نام کردند؟

استقبال در هر دوره نسبت به دوره قبل افزایش چشمگیری داشته است و امکاناتى که فضاى مجازى براى تبلیغات و انعکاس گسترده بازخورد کلاس ها فراهم می کند یکى از دلایل اصلى این امر است. به طور مثال در هر دوره به طور میانگین ٢٠٠ نفر در هر کلاس ثبت نام می کنند.

در نگاه اول با توجه به تنوع و تعدد کلاس ها و استقبال گسترده زبان آموزان به نظر می رسد این نوع آموزش منجر به کسب درآمد بسیار بالایى باشد اما براى خود من به جهت ارجحیت کیفیت مطالب و طراحی ها بخش عمده اى از این درآمد صرف هزینه هاى این کار می شود.

شخصا اطلاع دقیقى از میزان درآمد مدرسان زبان در آموزشگاه ها ندارم شاید در مواردى درآمد زیادى هم داشته باشند اما براى من موضوع کسب درآمد در درجه دوم وحتى سوم اولویت قرار دارد و تلاش می کنم کیفیت کار را فداى افزایش سود نکنم.

صفحه آموزش زبان شما چه برتری ای نسبت به سایر صفحه های آموزشی دارد؟

یکی از امتیازات و برگ برنده های کانال و صفحه آموزشی استفاده از طراحی های اختصاصی و جذاب است که یادگیری را برای علاقمندان به زبان شیرین تر می کند، طراحان خلاق کانال " پاییزه حیدری" و "میلاد مصوری "با خلاقیت های خود باعث انتقال شیوه ای جذاب تر در محتوای آموزشی می شوند. امیدوارم با این روش توانسته باشم گامی کوچک در جهت ارتقای کیفیت آموزشی برداشته و خدمت کوچکی به هموطنانم کرده باشم.

20106

کد خبر: 659730

وب گردی

وب گردی