بشیر عبدالفتاح در الجزیره نوشت: اردوغان در اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که با رأی گیری مستقیم از مردم برگزار شد، با کسب 52% از آراء اولین رئیس جمهور منتخب مردمی در تاریخ ترکیه شناخته شد. بنابه گفته تحلیلگران انتخاب او ترکیه را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

به گزارش ایسکا نیوز عبدالفتاح نوشت: در طول این ماراتون انتخاباتی، دو برنامه انتخاباتی در ترکیه وجود داشت: یک برنامه های سنتی که کاندیدای رقیب اردوغان از آن سخن می گفت و دو برنامه ها و دیدگاه های انتخاباتی اردوغان.

اردوغان با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر آن است تا برای دو دوره متوالی یعنی تا سال 2023در این سمت باقی بماند و طرح خود مبنی بر ساخت ترکیه جدید را به اتمام برساند.

در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اردوغان بسیاری از مقامات بلندپایه غربی حضور نداشتند و این بیانگر این است که اردوغان در دوره ریاست جمهوری اش با چالش های بسیاری در برخورد با کشورهای غربی و معارضانش مواجه خواهد شد.

ویژگی های ترکیه جدید

اردوغان بارزترین ویژگی های ترکیه جدید را اینگونه عنوان کرد:

یک: اردوغان انتخاب رئیس جمهور برای اولین بار در تاریخ ترکیه با رأی مستقیم مردم را  اقدامی به مثابه اولین گام اساسی برای ساخت ترکیه جدید با دموکراسی بیشتر و حاکمیت ملی می داند.

دو: تصویب نظام ریاست جمهوری: اردوغان در طول کاندیداتوری اش به صراحت اعلام کرد که قصد کنار گذاشتن مقامات سنتی از ریاست جمهوری از طریق اصلاح قانون اساسی یا تحمیل واقعیت موجود به عنوان مرد قدرتمند در حزب حاکم دارد.

سران حزب عدالت و توسعه  تلاش ها و اقدامات رئیس جمهور منتخب برای توسعه اختیاراتش را به چند علت توجیه کردند که عبارتند از: اردوغان اولین رئیس جمهور منتخب مردمی است که طبق اصلاح قانون اساسی 2010  انتخاب شد، اردوغان از 2002 تا 2014 در 9 دوره انتخابات پارلمانی، محلی و ریاست جمهوری بیشترین آراء را کسب می کرد. علاوه بر این، تغییر دوره ریاست جمهوری از یک دوره هفت ساله به 2 دوره پنج ساله متوالی از دیگر اقدامات او بود.

سه: کاستن از غلو و اغراق سکولارهای اصول گرای تندرو و مخالف دین و نژادهای غیر ترک و تبدیل آنها به سکولارهای غیر مخالف با دین یا نژادهای غیر ترک در سیاق آنچه نخبگان مغربی "سکولاهای مومن" می نامند. این امر مستوجب سازش و آشتی ترک ها با تاریخ و اسلامی است که آتاتورک آن را در حاشیه قرار داد.

چهار: توسعه تجربه دموکراسی و پیشرفت در عادی سازی حیات سیاسی و اجتماعی و بالابردن سطح رفاه زندگی مردم و قرار دادن ترکیه در لیست کشورهای پیشتاز در دنیا.

پنج: دور نگه داشتن ارتش از سیاست همانند دوره انتخابات که ارتش موضعی بی طرفانه داشت و از مجادله های سیاسی در عرصه انتخابات و جامعه به دور بود.

شش: پایان بخشیدن به "جنبش خدمت" وابسته به دشمن سرسخت اردوغان "فتح الله گولن". اردوغان تمام اتهامات فساد علیه خود، خانواده و نزدیکانش در پایان سال 2013 را "کودتای دسامبر" توصیف کرد.

مخالفان ترکیه از تغییر نظام حکومتی کشور به نظام ریاست جمهوری یا شبه ریاست جمهوری وحشت دارند به ویژه از این می ترسند که اردوغان با گرایش های سلطه جویانه خود نه تنها کشور را به الگوهای انگلیسی و فرانسوی نزدیک نکند بلکه آنان را وارد عمق سازمان های فراگیر کشورهای جهان سوم کرده و ترکیه را به سوی صبغه و رنگ و بوی دینی سوق دهد.

 
کد خبر: 65982

وب گردی

وب گردی