نمایش منتخبی از 30 سال عکاسی عباس کیارستمی در گالری بوم

 منتخبی از 30 سال عکاسی عباس کیارستمی فیلمساز و عکاس فقید ایرانی، با عنوان ' چهار فصل ' در گالری بوم در تهران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از کانون عکس وعکاسان ایران، در این نمایشگاه 29 عکس در ابعاد بزرگ از شش مجموعه عکس با عنوان های سفید برفی، راه ها، مهتاب، درها و یادها، دیوار و پنجره رو به حیات، در معرض دید عموم قرار گرفته است.
همچنین یک ویدئو آرت چهار دقیقه ای با نام 'اسب ها' نیز در این نمایشگاه پخش می شود.
علیرضا سمیع‌آذر، مدیر سابق موزه هنرهای معاصر و منتقد، در بخشی از متن کاتالوگ این نمایشگاه نوشته است: 'این مجموعه محصول بیش از ٣٠ سال تلاش ارزشمند و ماندگار هنرمند برای خلق اشاره و معنا در تصاویری از بستر جاری زندگی است.
وی گفت : مشاهده این آثار فرصت کم‌نظیری است برای آشنایی با تفکر هنری کیارستمی و واژگان بصری او که در آثار مختلف وی به تنوع 'چهار فصل' تبلور یافته است، رهیافت هنری کیارستمی انتزاعی کردن پدیدارهای طبیعت و جهان پیرامونی و در واقع نوعی آشنایی زدایی از آنهاست، به طوری که مخاطب خیلی زود در می یابد که مضمون اصلی هنر او نه جلوه ظاهری و زیباشناختی برف، باران، راه، در و دیوار، بلکه مفاهیمی ذهنی در ورای آنهاست.
عباس کیارستمی هنرمندی که شیفته طبیعت است، تنها ناظر بی طرف نیست.
او در عکس هایش پنجره شگفت انگیزی گشوده که بیننده را در حیرت و لحظه های سکوت در خلا ای شاعرانه رها می کند.
عکس های کیارستمی خصلت عاشقانه دارد و آن طور که خود می گوید همیشه آرزو داشته با طبیعت یگانه شود و طبیعت خود این راه را به او نشان داده است.
اریک نخجوانی، پروفسور ممتاز علوم انسانی در دانشگاه پیترزبورگ، نیز درباره عکاسی کیارستمی نوشته است: 'کار کیارستمی و آنچه با زیبایی شناسی خاص خود در پی تحقق آن است، فرایند ادراک را به تاخیر می اندازد، این فعل تعویق ادارک اصل زیبا شناختی مهمی را در هنر وی می سازد ، یعنی انگاره های بصری و اسطوره ای تاویل پذیر می آفریند.'
این نمایشگاه تا بیست و هفتم اسفند ماه در گالری بوم واقع در خیابان ولی عصر، خیابان ارمغان غربی، شماره 11 برپا خواهد بود.
عباس کیارستمی متولد سال 1319 در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد، اما بعدها به فیلم سازی رو آورد.
او اولین فعالیت های خودش را در سینما با طراحی پوستر و ساخت تیتراژ آغاز کرد و در سال 49 اولین فیلم خود را با نام نان و کوچه برای کانون پرورش فرکی کودکان و نوجوانان ساخت.
زنگ تفریح دومین ساخته سینمایی او بود و با ساخت فیلم 'مسافر' در سال 53 نامش به عنوان یک فیلم ساز جدی بر سر زبان افتاد .
عباس کیارستمی پس از انقلاب با فیلم 'طعم گیلاس' در سال 1997 برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد و پس از آن جوایز متعدد معتبری همچون لوکارنوو ونیز را دریافت کرده است.
این هنرمند سرشناس، دوشنبه گذشته پس از یک دوره بیماری ، در سن 76 سالگی درگذشت.

508

کد خبر: 659907

وب گردی

وب گردی