پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به نمایندگانی که با لیست امید به مجلس رفتند /با عارف همراهی بیشتری داشته باشید

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است رقابت علی لاریجانی و محمدرضا عارف در انتخابات ریاست مجلس رفاقتی بود و نگرانی از حیث دوقطبی بودن فضای مجلس وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل خبرآنلاین، آذر منصوری درخصوص مباحث مطرح شده پیرامون اختلاف و چنددستگی بین اعضای فراکسیون امید و احتمال ریزش اعضای این فراکسیون، گفت: انتخابات 7 اسفند در حالی برگزار شد که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق نیروهای شناخته شده جریان اصلاح طلب از گردونه انتخابات حذف شدند. حتی کاندیداهای شناخته شده منتسب به دولت نتوانستند مجوز حضور در این انتخابات را از شورای نگهبان بگیرند. از مدت ها قبل نیز پیش بینی هایی از این صحنه نابرابر در انتخابات مجلس میشد اما ردصلاحیت ها به نوعی فراتر از پیش بینی های مجموعه طیف اصلاحات بود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطر نشان کرد: با درنظر گرفتن همه این شرایط ، اصلاح طلبان با همان استراتژی و رویکرد انتخابات 92 یعنی دور کردن کشور از رادیکالیسم حرکت کردند و هدف اصلی در انتخابات 7 اسفند 94 تشکیل مجلسی همراه دولت، با کمترین تعداد تندروها و مجلسی که از آن بیشتر صدای ملت شنیده شود بود. نتیجه به دست آمده حداقل 103 نفری است که به ریاست آقای عارف رای دادند و این نتیجه فراتر از انتظار ما بود.

منصوری یادآور شد: این نکته مورد توجه است که ائتلاف ما متشکل اصلاح طلبان، نیروهای معتدل و اصولگرایان میانه رو بود و در بسیاری از حوزه های انتخابیه وقتی که تمامی کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شده بودند، رقابت بین یک کاندیدای اصولگرای میانه و یک اصولگرای تندرو بود و در این میان ائتلاف امید از اصولگرای میانه رو حمایت کرد.

وی افزود: نهایتا نتیجه انتخابات فرای انتظارات بود و مجلسی همراه دولت با طیفی از اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و اصولگرایان میانه و در عین حال با تعدادی محدود تندرو تشکیل شد. این آرایش کاملا در هییت رییسه مجلس نیز دیده میشود

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: در موضوع انتخابات ریاست مجلس و هیات رییسه کمیسیون ها منطق استوار این بود که وقتی جریانی سیاسی در انتخابات حضور پیدا کرده و کاندیدای خود را معرفی میکند و اقبال بی نظیری نسبت به این کاندیداها دیده می شود، طبیعتا این جریان سیاسی در انتخابات مهمی مثل انتخابات هییت رییسه و کمیسیون ها نمی تواند کاندیدا نداشته باشد و اگر آقای عارف کاندیدای ریاست نمی شد قطعا اصلاح طلب دیگری اعلام آمادگی میکرد. اما باتوجه به اینکه کاندیدای دیگر ریاست مجلس نیز از لیست امید محسوب میشد این رقابت، بیشتر رقابتی رفاقتی بود و قطعا تا امتداد مجلس ادامه خواهد داشت و نگرانی هایی که از حیث دوقطبی بودن مجلس دهم متصور بودیم وجود ندارد.

منصوری همچنین تاکید کرد: حضور کاندیداهای لیست امید در ترکیب هییت رییسه این انسجام و توازن نیروهای راه یافته به مجلس را نشان داد و اصلاح طلبان نیز با معرفی کاندیداهای خود برای این ترکیب به بخشی از انتظارات خود پس از انتخابات که در بدنه اجتماعی وجود داشت پاسخ دادند. چه بسا اگر امروز اصلاح طلبان کاندیدایی معرفی نمیکردند بیشتر مورد نقد قرار میگرفتند.

قائم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش در ادامه گفت: بعد از انتخابات هییت رییسه تاکید شورای عالی سیاستگذاری و همه طیف های حاضر در ائتلاف امید بر تفاهم ملی، تحقق آشتی ملی و گفتگو در فضای مجلس است که باتوجه به ترکیب هییت رییسه و حضور طیف های مختلف در کمیسیون های مجلس قاعدتا این اتفاق خواهد افتاد.

وی یادآور شد: من معتقدم فراکسیون امید هنوز به آن انسجام لازم نرسیده است. این فراکسیون میتواند فراکسیون اکثریتی در مجلس باشد چون تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس کاندیداهای لیست امید بودند. البته اگر بتواند با رویکرد تفاهم ملی و آشتی ملی به یارگیری خود ادامه دهد. در عین حال من فکر میکنم در یک سال آینده بسیاری از کاندیداهایی که از لیست امید به مجلس راه پیدا کردند به انسجام و اتحاد لازم میرسند و فراکسیون امید برای افزایش اثرگذاری خود از چنین ظرفیتی استفاده خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین درخصوص نقش محمدرضا عارف در مجلس پس از انتخابات هییت رییسه گفت: آقای عارف بعد از رقابت برای ریاست به خوبی کار نمایندگی خود را پیش بردند و در صحنه حضور دارند. البته طبیعتا انتظار همراهی بیشتری از کسانی که با برند لیست امید در مجلس حاضر شدند با ایشان وجود داشت اما بعد از انتخابات هیات رییسه با توجه به مجموعه ترکیب مناسب آن باتوجه به اطلاعات من آقای عارف در راستای انسجام هر چه بیشتر فراکسیون امید گام برداشتند که آثار آن در هفته های آتی نمایان خواهد شد.

204/201

کد خبر: 659982

وب گردی

وب گردی