اشتغال، مهمترین مسئله زندانی پس از خروج است

معاون اجتماعی دادگستری یزدگفت: در مسئله زندان و زندانیان باید عزم جدی وجود داشته باشد تا برای بازگشت مجدد زندانی به زندان به خاطر عوارض اجتماعی و مالی که هم برای جامعه و هم برای خانواده این افراد وجود دارد اقدامی عملی صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان سید علی اصغر رفاهی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع دادگستری استان یزد گفت: اولین جلسه پیگیری عملیاتی کردن آیین نامه مراقبت پس از خروج زندانیان با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد تشکیل شد.

او گفت: در مسئله زندان و زندانیان باید عزم جدی وجود داشته باشد تا برای بازگشت مجدد زندانی به زندان به خاطر عوارض اجتماعی و مالی که هم برای جامعه و هم برای خانواده این افراد وجود دارد اقدامی عملی صورت گیرد.

رفاهی به اقدامات دستگاه قضایی در این مسیر اشاره کرد و گفت:‌ در قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 92 مجازات‌های جایگزین حبس پیش بینی شده است و رویکرد ما در دستگاه قضایی بر حبس زدایی است. بطوری که در سال جاری برای اولین بار در استان یزد به جای حبس، برخی افراد محکوم به گذراندن دوره‌های آینه شده اند.

او هدف از برگزاری این جلسه را استفاده از ظرفیت دستگاه‌های همکار از جمله آموزش فنی حرفه ای در خصوص آموزش‌های مرتبط با اشتغال برای زندانیان وخانواده آنان، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص ایجاد اشتغال برای زندانیان، استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص ارائه تسهیلات و تحت پوشش قرار دادن خانواده زندانیان و ظرفیت سایر دستگاه ها مانند بهزیستی، شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره بیمه، شهرداری و انجمن حمایت زندانیان دانست و خواستار همکاری این دستگاه‌ها و نهادها در این مسیر شد.

این مقام قضایی گفت: در انتهای این جلسه مصوب شد که مسئله پیگیری عملیاتی شدن آیین نامه پس از خروج زندانیان در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مطرح گردد، جهت ایجاد اشتغال برای زندانیان پس از پایان دوره محکومیت با کارگروه اشتغال استانداری مکاتبه شود، از ظرفیت مراکز کاریابی و انعقاد تفاهم نامه با آنها در خصوص ایجاد اشتغال برای زندانیان آزاد شده استفاده شود.

معاون اجتماعی دادگستری استان یزد ادامه داد: همچنین در این جلسه مواردی همچون پیگیری مسئله اشتغال خانگی برای خانواده‌های زندانیان از طریق کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، استفاده از نظرات خود زندانیان در شرف آزادی در خصوص اشتغال آنها، اطلاع رسانی در خصوص شرکت‌ها و مکان‌های خارج از استان یزد که بسترهای شغلی مناسبی دارند مثل مناطق جنوبی و عسلویه، فراهم شدن زمینه اشتغال زندانیان در مشاغلی که فعلا اتباع بیگانه در آن مشغول به فعالیت هستند مانند کوره‌های آجر و گلخانه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و تصویب شد.

رفاهی به دیگر مصوبات این جلسه اشاره کرد و گفت: پیگیری عقد تفاهم نامه با شرکت ها و واحدهای صنعتی از سوی کمیته امداد و مرکز مراقبت بعد از خروج زندانیان جهت اعطای وام به ازای اشتغال زندانیان آزاد شده و پیشینه دقیق مراکز مراقبت بعد از خروج زندانیان در سایر استانهای کشور و همچنین سایر کشور ها بررسی شده و از تجارب آنها استفاده شود.


105105

کد خبر: 660023

وب گردی

وب گردی