بالگردهای اورژانسی که نیامدند/نگرانی وزارت بهداشت از حذف اورژانس هوایی

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت استفاده از ظرفیت بالگردهای نیروهای مسلح به منظور ارایه خدمات اورژانس هوایی، این چنین اقداماتی را مسکنی برای اورژانس خواند که ممکن است هر لحظه از دست برود و در عین حال اقدامی عاجل جهت خرید بالگردهای اورژانسی را خواستار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،دکتر امین صابری‌نیا ضمن تاکید بر نیاز کشور به خدمات اورژانس هوایی، درباره بالگردهای جدید که قرار بود با تغییر کاربری از نیروهای مسلح، در زمینه ارائه خدمات اورژانس هوایی، گفت: در این زمینه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، سه نقطه را که در آنها نیاز مبرم نسبت به بکارگیری بالگرد اورژانس وجود داشته، برای نیروهای مسلح مشخص کردیم و موافقت‌های اولیه آن را نیز گرفته‌ایم.

مسکنی برای اورژانس که ممکن است هر لحظه از بین برود

او با بیان اینکه البته ایجاد یک زیرساخت مناسب برای راه‌اندازی آنها هنوز در مسیر اجرا است، افزود: در عین حال تاکید می‌کنم که این موضوع مسکنی در اورژانس هوایی است و هر لحظه ممکن است که ما این خدمت را از دست دهیم. زیرا ذات کار نیروهای مسلح حفاظت از تمامیت ارضی کشور است و طبیعتا نیروهای مسلح هر لحظه که احساس کنند؛ آماده‌باش بودن خدماتشان برای حفظ تمامیت ارضی اهمیت بیشتری نسبت به ارائه خدمت اورژانس هوایی دارد، این خدمت را از سیستم اورژانس حذف می‌کنند.

صابری‌نیا ضمن ابراز نگرانی نسبت به حذف خدمت اورژانس هوایی از سیستم اورژانس کشور، ادامه داد: بنابراین ما باز هم نگرانی خودمان را در این زمینه اعلام می‌کنیم. متاسفانه علی‌رغم احساس نیازی که در جامعه ایجاد شد و این دیدگاه شکل گرفت که اورژانس هوایی باعث نجات جان عزیزان ما در مناطق صعب‌العبور، محروم و کمتر توسعه‌یافته می‌شود، اما هنوز نتوانسته‌ایم به زیرساخت مناسبی که در اورژانس هوایی ماندگار و پایدار باشد، دست یابیم.

او با بیان اینکه سه نقطه‌ای را که قرار است اورژانس هوایی در آن راه‌اندازی شود، زمانی که کار نهایی شد، اعلام می‌کنیم، افزود: در عین حال امیدواریم اورژانس هوایی در این سه نقطه با کمک نیروهای مسلح راه‌اندازی شود.

بالگردهای اورژانسی که نیامدند

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در ادامه درباره بالگردهایی که قرار بود ویژه اورژانس باشند و از کشورهای دیگر خریداری شوند، گفت: در این زمینه کارهای کارشناسی را انجام داده‌ایم و نوع بالگرد را کاملا مشخص کردیم. از طرفی در دنیا بالگردهای مختلفی را برای ارئه خدمات اورژانس استفاده کرده‌اند، اما یک نوع بالگرد وجود دارد که دنیا آن را کاملا به عنوان بالگرد اورژانسی پذیرفته است و در تلاشیم که این نوع بالگرد را خریداری کنیم. بر این اساس امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش رود که این نوع بالگرد در کشور ایجاد شود و بتواند خدمت‌رسانی مناسبی را انجام دهد.

صابری‌نیا با بیان اینکه البته هنوز در این زمینه اتفاقی نیفتاده و به نتیجه مشهودی هم نرسیده‌ایم، ادامه داد: قرار بود با کشورهای مختلفی در این باره رایزنی شود و این رایزنی‌ها آغاز شده است. البته من تا زمانیکه خودم شخصا این موضوع را نبینم، باور نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد. بنابراین امیدوارم زمانی شاهد ایجاد این بالگردهای اورژانسی در کشور باشیم.

او تاکید کرد: علی‌رغم وجود عزم ملی درباره این موضوع، نمی‌دانم چرا در برخی مسائل که باید به فوریت انجام شوند و در دستور کار باشند، مقداری تعلل می‌شود. بالاخره دولت هم وقت زیادی ندارد تا بتواند این ارائه خدمت را برای مردم به صورت یک خدمت واجب، پیاده‌سازی کند.

جان یک انسان چقدر ارزش دارد، همانقدر برای اورژانس هزینه کنید

صابری‌نیا با اشاره به هزینه‌های ایجاد بالگرد اورژانسی در کشور، گفت: اگر درباره هزینه‌های این کار بگویند، باید پرسید که جان یک انسان چقدر برای شما ارزش دارد؟. اگر ما بگوییم این کار چقدر هزینه برمی‌دارد، شاید نگاه‌ها را به سلامت تغییر دهیم. بنابراین بهتر است که بگوییم هر انسانی چقدر برای شما ارزش دارد؟ پس همانقدر هزینه کنید. به عنوان مثال اکنون دولت یازدهم احساس کرد که مردم ایران نیاز دارند تا در سلامت‌شان هزینه شود، این هزینه را دولت پذیرفت و ما اکنون رضایتمندی مردم و جامعه را در این زمینه شاهدیم. این موضوع در مسائل دیگر هم وجود دارد. بنابراین تمام مسوولان ما در هر سمت و پستی که هستند، باید این نگاه را داشته باشند که سلامت هزینه نیست. هزینه زمانی ایجاد می‌شود که رضایتمندی ایجاد نشود.

ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی پرازدحام به کجا رسید؟

رییس مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روند ساماندهی اورژانس های بیمارستانی پرازدحام که چندی پیش با دستور وزیر بهداشت آغاز شده بود، گفت: در این زمینه چند اقدام تامین نیروی انسانی و تجهیز نیروهای تخصصی انجام شده است که در حوزه تامین نیروی انسانی توانستیم ۶۰۰ نیرو را برای اورژانس‌های پرازدحام تامین کنیم.

او افزود: همچنین ۱۵ اورژانس بیمارستانی تهران و بقیه اورژانس‌هایی که نیازهایشان اعلام شده بود هم تجهیز شدند و نهایتا دو اقدام دیگر، یعنی توسعه اورژانس‌های بیمارستانی و تدوین فرآیندهای آن باقی مانده است که در مورد اول نقشه‌های آن ایجاد شده و کارهای آن در حال انجام است و در مورد دوم نیز دستورالعمل‌هایش در حال تکمیل است. بر این اساس امیدواریم پیش از اینکه مسوولیت را به کسی دیگر بسپاریم، بتوانیم این اقدامات را به سرانجام برسانیم.

20106

کد خبر: 660148

وب گردی

وب گردی