پیام مدیرعامل کانون به مناسبت روز ملی ادبیات کودک؛به احترام پیرمرد قصه‏ گو، کتاب بخوانیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی به مناسبت 18 تیر گفت: به احترام روز ملی ادبیات کودک، ساعتی بیشتر مطالعه خواهیم کرد و آرامش و لذت خواندن را نثار روح بلند مردی می‏کنیم که بچه‏ها را از صمیم قلب دوست داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در پیام خود نوشته است: آن‏چه بر پیشانی برگ‏های تقویم نگاشته شده، شاید به ظاهر فقط یادآور نام یا اتفاقی تاریخی میان روزهایی باشد که مثل باد در حرکتند، اما گاهی برگی از برگ‏های تقویم، نامی بزرگ را یادآور می‏شود که با رسوخ کلمه در کاغذ ماندگار شده است.

در ادامه پیام مدیرعامل کانون آمده است: هجدهم تیر یکی از همان روزهای باشکوهی است که در پسِ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، پرده از نام مردی برمی‏اندازد که سالیان متمادی برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم دلش تپید و دود چراغ را به جان خرید تا قصه‏ های خوب را برای بچه‏های خوب ماندگار کند. کمتر ذهنی است که با شنیدن نام مهدی آذریزدی به کلیله‏ و دمنه، منطق‏الطیر و...، سفری نداشته باشد و طعم خوش قصه‏هایی را که با هنرمندی و به سادگی بازنویسی و روایت شده‏اند در خیال خود مرور نکند.

حاجیان‌زاده در بخش دیگری از پیام خود تأکید کرده است که شاید راز ماندگاری و موفقیت چشمگیر پیرمردی ساده‏دل و روشن‏بین که در خرمشاه یزد برای پرکردن خلاء ادبیات کودک به تنهایی و بدون پشتوانه به‏ پا خاست، درک عمیق و به موقع نسبت به نیاز روز جامعه‏ای بود که کودکان و نوجوانان را به درستی در نیافته بود. قصه‏های ساده‏ی او برای بزرگ‏ترها و اهتمامش برای معرفی متون کهن فارسی، نشان از ضرورت حضور ادبیات در زندگی جاری همه‏ی مردمی دارد که سواد خواندن را با مرور قصه‏هایی ساده تجربه می‏کنند.

به اعتقاد مدیرعامل کانون، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان علاوه بر بزرگداشت یاد و نام مردی که قصه‏ های خوب را برای بچه‏ های خوب ایران زمین می‌نوشت، یادآور اهمیت نقش شعر و قصه در دنیای کودکان و ایجاد فرصتی برای متولیان کودک است تا با تامل بیشتری به دنیای کودکانه بنگرند و به محتوایی بیندیشند که در قالب شعر و قصه، به خیال کودکان و نوجوانان نقش می‏دهد و مسیر تربیت و پرورش فکر و روح پاک و معصومشان را ترسیم می‏کند.

در همین حال در پیام حا‌جیانزاده آمده است: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان زیباترین تاکید را برای خانواده‏ها نیز به همراه دارد تا یادشان بماند، حضور کتاب در کنار سایر نیازهای کودک و نوجوان در سبد خرید خانواده، امری ضروری و حیاتی است و چه بسا این روز آغازی باشد برای حرکت به سوی کتابفروشی‏ها و تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه‏ی روزانه.

وی در پایان پیام خود آورده است: هجدهم تیر گرچه نیک مرد ادبیات کودک و نوجوان را به سوی آسمان بدرقه کرد، اما عطر حضور مهدی آذریزدی در همه‏ی قصه‏های خوب فارسی پیچیده است.

502502

کد خبر: 660212

وب گردی

وب گردی