غرضی :مردم از عربده کشی سیاسی راحت شده اند

وزیر پست و تلگراف دولت سازندگی گفت :با توجه به تجربه چندین ساله ام در کار سیاسی هیچ خیری در هیچ فراکسیونی در مجلس و اجتماع سیاسی ندیده‌ام . معمولا  فراکسیون‌ها دفاع از خویش را بر دفاع از جمع ترجیح می‌دهند،به عنوان یک نظاره گر بر مجموعه عملکرد گروهها و احزاب  یه حرفی را باید به نسل جوان بزنیم  آن هم این است که اختلاف انداختن و دسته و جمعیت درست کردن و دیگران را متهم کردن عمر سیاسی را طولانی نمیکند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از " آرمان ملی" ،محمد غرضی از معدود سیاستمدارانی است که اعتقادی به دسته بندی‌ها و گروهای سیاسی ندارد و همیشه می گوید خیری درآنها نمی بیند چرا که نفعی برای مردم ندارد. با وزیر پست و تلگراف دولت سازندگی پیرامون انتخابات 96 گفتگویی داشتیم که او معقتد است آقای هاشمی محکم ایستاده تا روحانی در مسند قدرت بماند و دیگر جریانها چندان علاقه ای برای حضور در صحنه نشان نمی دهند همچنین چندان قائل به حضور احمدی نژاد و جلیلی دراین سپهر سیاست نیست و می گوید مردم تندروی را پس زده اند و ازعربده کشی سیاسی راحت شده اند.درادامه ماحصل گفگوی :آرمان ملی را سید محمد غرضی می خوانید

مواجهه دولت پیرامون فیش های حقوقی نامتعارف برخی مدیران را چگونه ارزیابی می کنید ؟

رفتار دولت ها در نهایت گریبان خودشان را می گیرد، به عنوان یک گزارش گر از انقلاب تمام مدتی که در سیستم مدیریتی کشور به فعالیت پرداختیم و حتی مبارزه هم کردیم در ازای مدیریت خود دریافت اضافه طلب نکردم. همیشه مدیران در کشور هما ن حقوق کارمندی خود رادریافت می کردند و هر کسی برای خود ارجحیتی قائل نبود. از دهه 70 به بعد کم کم عده ای برایخود درجامعه امتیاز قائل شدند و قانون وضع کرده و قوانین را توسعه دادند ونتیجه آن این است که اکنون دولت یازدهم گرفتار ان سیستم شده است .

البته عکس العمل دولت در رابطه با افرادی که حقوق های نامتعارف می گیرند خیلی ضعیف بود، یعنی بعد از حدود یک ماه که این مسائل مطرح شد تازه دولت واکنش نشان داد و این به مذاق عامه مرم خوش نمی آید؛ باید از انقلاب ،حقوق عامه در مقابل حقوق خاصه دفاع کنیم و این کاری است که انقلاب و عناصر انقلاب انجام دادند و اما اکنون به جایی رسیده که امتیازطلبی خائنان و فشار برجامعه و فشار بر مجموعه مردم خیلی زیاد شده است .اگر دولت پیش از اینکه این تخلفات افشاء شود خود آن را مطرح کرده بود از مجموعه خدماتی که تا کنون انجام داده است ارزش سیاسی آن کمتر نبود اما دولت کمی دیر در زمینه فیش های حقوقی وارد شد البته آنها سه سال دولت را در دست دارند، بنابراین میتوانستند قوانین را عوض کرده و پیشدستی در این زمینه داشته باشند.

اقدام‌های بازدارنده ای که می تواند از پرداخت های نامتعارف جلوگیری کند چیست؟

آنچه مطرح شده این است که حقوق مدیران حداق 7 برابر دستمزد حقوق پایه باشد و اگر دولت روحانی در این راستا با عزمی راسخ ورود کند و قوانین مغایر با بی عدالتی در پرداخت ها را حذف کند وپای آن بایستد شاید اعتبار سیاسی دولت باز پرداخت شود.

پیش بینی شما از جریان های موجود در فضای سیاسی انتخابات 96 چیست چه جریان هایی پا به عرصه می گذارند؟

آقای هاشمی محکم ایستاده تا روحانی در مسند قدرت بماند و دیگر جریانها چندان علاقه ای برای حضور در صحنه نشان نمیدهند و نامزدی هم معرفی نمیکنند نه طیف چب اصلاح طلب و نه طیف راست اصولگرایان گزینهای را معرفی نمی‌کنند و درحال حاضر روحانی تنها شخصی است که در میدان انتخابات 96 است و بقیه جریانها اظهار وجودی نکرده اند.اگردرفضای رقابتی انتخابات سال آتی تندروهای جریان چپ و راست پا به عرصه بگذارند و میدان داری کنند به نفع روحانی تمام خواهد شد؛ مردم تندروی را پس زده‌اند و از تندگویی و عربده کشی سیاسی راحت شده اند.

علت رای روحانی در 92 به این دلیل بود که مشی تندروی نداشت و با جریان های افراطی هم به مبارزه برخاست.

ارزیابی شما از عملکرد دولت چیست؟

دولت به لحاظ آرامش اجتماعی که مردم ایجاد کردند ،بهره برد اما نتوانست توان سیاسی خود را توسعه دهد و مسئله فیش های حقوقی توان سیاسی دولت را مورد نقد و بررسی قرار داد لذا افراد زیادی را میبینیمکه برای دولت آرزوی موفقیت کردند و اکنون ساکت شدند و ای کاش اینگونه نمی شد.

حضور جلیلی در انتخابات 96 تا چه حد محتمل است و چه برآوردی از وزن سیاسی او در عرصه رقابت دارید؟

جلیلی امتحان خود را پس داده است وبا توجه به اینکه در خرداد 92 رای قابل توجهی نداشت اگر حالا مجددا بخواهند بازسازی اش کنند طول می کشد.

آیا جلیلی این ظرفیت را دارد که جریان اصولگرا با او همراه شوند ؟

جلیلی جزو اصولگرایان متمایل به تندروها است و مردم از این جریان فاصله گرفتند، در صورتی ممکن است که اصولگرایان با او همراه شوند که بخواهند متفقالقول یک نفر را وارد رقابت انتخابات 96 کنند و این احتمال وجود دارد که چند کاندیدا معرفی نکنند.

باتوجه به اظهار نظرهای احمدی نژاد آیا او قصد کاندیداتوری درانتخابات 96 را دارد ؟

احتمالش بسیار ضعیف است. اگر احمدی نژاد در انتخابات حضور یابد رای روحانی چند برابر میشود . به این دلیل که او نماینده تندروها .وقتی می گوییم اگر تندروها به عرصه انتخابات وارد شوند مردم عکس العمل نشان می دهند مقصود این است که ایشان نماد تندروی است و مردم تشویق می‌شوند به اینکه به کاندیدای غیر آن رای دهند.

بحث فیش‌های حقوقی حواشی را پیرامون نزدیکان رییس جمهور به وجود آورده که برادر رییس جمهور اکنون در تیر راس تخریب‌ها قرار داد شما این حواشی ایجاد شده را چگونه تحلیل می کنید؟

دولت از مجموعه های ثروتمند تشکیل شده است و اکثریت غریب به اتفاق اعضای دولت در اتاق بازرگانی ، بانک ، بیمه و تشکیلات نزدیک به ثروت نزدیکند بنابراینچنین اتهاماتی متوجه آنها شده و نزدیکی به ثروت و قدرت موجب در مظان اتهام قرار گرفتن آنها میشود.و به احتمال زیاد اگر در جایی مدرکی هم در بیاید مردم کم کم دولت را مقصر می دانند چون دولت از ابتدا با این عناصر پا به عرصه گذاشت .

ادعای لابی حسین فریدون برای ریاست صدقی بدون سند و مدرک چه تبعاتی در جامعه خواهد داشت؟

با توجه به آزادی که وجود دارد برخی از آن تجاوز میکنند یا اتهام می زنند ونمی‌توان جلوی آن را گرفت بلکه باید در مقابل آنها پاسخگو بود و اگر اتهام زننده مدرکی ارائه نکرد طرف مورد اتهام باید مدرک بیاورد .بنابراین سکوت مطلوب نیست و باید ازاتهامی که وارد میشود دفاع کرد، درغیر این صورت می‌گویند ریگی به کفشش است .مسئولان باید از خود، حیثیت وعملکردشان دفاع کنند.

باتوجه به آرایش سیاسی مجلس ارزیابی شما از تشکیل فراکسیون سوم چیست؟

من با توجه به تجربه چندین ساله ام در کار سیاسی هیچ خیری در هیچ فراکسیونی در مجلس و اجتماع سیاسی ندیده‌ام . معمولا فراکسیون‌ها دفاع از خویش را بر دفاع از جمع ترجیح می‌دهند، بنابراین اعتبار کوچکی پیدا می‌کنند در مخالفت با یک گروهی و گروهها و احزابی که از عامه دفاع نمی کنند ،به مرور زمان از بین میروند و طول عمر آن بیشتر از یکی دو سال نیست .مجلس دهم اگر نتواند از حقوق عامه مردم در مقابل صاحبان امتیاز دفاع کند به سرنوشت دیگر مجلس ها دچار می شود اکنون ببینید چه بلایی سر مجلس نهم آمد حدود 60 نفر آنها اصلا تایید صلاحیت نشدند.لذا آنها هم همین مسیر را طی کردند و مجلس هفتم و هشم هم از این جریان مبرا نبودند.

به عنوان یک نظاره گر بر مجموعه عملکرد گروهها و احزاب یه حرفی را باید به نسل جوان بزنیم آن هم این است که اختلاف انداختن و دسته و جمعیت درست کردن و دیگران را متهم کردن عمر سیاسی را طولانی نمیکند.

203/201

کد خبر: 660231

وب گردی

وب گردی