مسافران مسیر ۲۱ ساعته شمال، با ۷ ساعت رانندگی به چه شهرهایی می توانستند سفر کنند؟

معطل شدن ۲۱ ساعته مسافران تهرانی در جاده های شهرهای شمالی، در شرایطی است که با کمتر از ۷ ساعت رانندگی می توان به شهرهایی رفت که از جاذبه های طبیعی بالایی برخوردارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین هم‌زمانی تعطیلات عید فطر با شروع فصل تابستان، جاده‌های ایران را دوباره با سیل خودروها مواجه کرد. از چهارشنبه شب هفته گذشته اولین خبرها از ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی کشور مخابره شد و این پیام خیلی زود دوباره به چشم آمد که باز تهرانی‌ها خود را برای گذراندن تعطیلی به شهرهای شمالی رساندند. ترافیک در جاده‌های شمالی کشور از محور کرج به چالوس آغاز شد و کم‌کم به محورهای فیروزکوه، هراز، قزوین، رشت و محور دیزین رسید. پلیس‌راه نیز با توجه به افزایش تعداد خودرو در جاده‌های شمالی، محورهای چالوس و هراز را یک‌طرفه کرد اما یک‌طرفه‌شدن این محور‌ها باز موجب شد کسانی که قصد داشتند خود را به شهرهای شمالی کشور برسانند در محورهای کرج - چالوس و هراز نزدیک به 21 ساعت در جاده باشند. اما کسانی که ۲۱ ساعت در راه بودند گزینه ای دیگری برای سفر به شمال نداشتند یا با بررسی گزینه های دیگر باز شمال را انتخاب کردند؟

بررسی سلایق گردشگری ایرانی ها طی سال های اخیر نشان می دهد، مردم در کلانشهر های ایرانی به واسطه زندگی شهری و ماشینی تمایل دارند اوقات فراغت خود در سفر را در مناطقی بگذرانند که از آب و هوای مناسب و جاذبه های طبیعی بالایی برخوردار باشد. همین مسئله یکی از اصلی ترین دلایل اقبال شهرهای شمالی است که طی ۵۰ سال اخیر، همزمان با این اقبال زیرساخت های گردشگری نیز در این شهرها مهیا شده است. اما علاوه بر شهرهای شمالی کشور، شهرها و مناطقی در بخش های مرکزی، شمال شرقی و غربی کشور نیز جاذبه هایی دارند که اگر بیشتر از شهرهای شمالی نباشد، کمتر نیست. مسافران شمالی نیز عموما یا گروهی هستند که به واسطه سفر ارزان به شهرها، محیط عمومی باز تر در این شهرها، امکانات اسکان رسمی و بومی، نزدیکی به تهران و... سالی چند بار تعطیلات خود را به شهرهای شمالی کشور می رسانند.

محمدحسین نجاتی در این گزارش می نویسداما گروهی دیگر نیز کسانی هستند که به دلیل عدم آشنایی با جاذبه های طبیعی شهرها و استان های دیگر، تنها شمال را برای تعطیلات خود انتخاب می کنند. مخاطب این گزارش هر دو گروه هستند. مسافرانی از تهران که با کمتر ۷ ساعت رانندگی، می توانند به شهرهایی بروند که جاذبه های طبیعی بالایی دارد، در فصل تابستان هوای مناسبی دارد و تمرکز گردشگری این شهرها بر جاذبه های طبیعی آن است.
البته نکته مهمی که درباره این شهرها وجود دارد این است که ممکن است مانند شهرهای شمالی از امکانات اسکان مناسبی برخوردار نباشند و مانند شهرهای شمالی اسکان بومی ای وجود نداشته باشد، اما با بررسی های پیش از سفر، جستجوی در منابع آنلاین و با سفری با برنامه می تواند این مسئله را تاحد زیادی برطرف کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که چرایی انتخاب شهرهای زیر، به دو دلیل اصلی تقسیم می شود، فاصله کمتر از ۷ ساعت از تهران و دوم تمرکز گردشگری منابع طبیعی و احتمال دارد شهرهایی از قلم افتاده باشد یا خارج از این دو قید باشد.


شهرکرد و پل زمانخان


از تهران، با خودروی شخصی حدود ۶ ساعت می توان رانندگی کرد و خود را به شهرکرد رساند. شاید یکی از مناطقی که اگر بیش از شهرهای شمالی کشور جاذبه های طبیعی نداشته باشد، کمتر ندارد، استان چهارمحال و بختیاری و مرکز آن شهر شهرکرد است. این استان همه چیز برای گردگشگری طبیعی دارد، آبشار، رودخانه های پرآب، هوای بسیار خنک، جنگل ها حفاظت شده، چشمه های آب سرد و آب گرم، پیست اسکی،بستر های قانونی ماهی گیری، موقعیت مناسب برای کوهنوردی و... .

استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرینویچ قرار دارد. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.

نام "چهارمحال و بختیاری" اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقهٔ بختیاری بود. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. در تقسیمات کنونی استان، لار و کیار در شهرستان شهرکرد، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ یختیاری بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستانهای کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان است.

برای اسکان نیز این استان امکانات نسبتا مناسبی دارد. دهکده زاگرس در بالای پل زمانخان قرار دارد و شما می‌توانید اقامت چند روزه‌ای در آن‌جا داشته باشید. این دهکده دارای واحد‌های اقامتی مشرف به رودخانه زاینده رود و پل زمانخان است. در اطرف خود پل نیز برای تفریح روزانه محل‌های اقامت موقت طراحی شده است و درختان زیبا و مرتفع این محوطه بر تمام این استراحتگاه‌ها سایه افکنده‌اند.

فریدن و چادگان اصفهان


فاصله تهران تا فریدن حدود ۶ ساعت است. شهرهای استان اصفهان نیز از جمله مناطقی است که دارای ذخایر طبیعی بالایی است و با فاصله کمی که با تهران دارند می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی شهرهای شمالی باشند. شهرستان فریدن با وسعتی حدود 3280 کیلومتر مربع از شهرستانهای غرب استان اصفهان است. فریدن از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به استان چهار محال و بختیاری، از شرق به شهرستان تیران و کران از غرب به شهرستان الیگودرز و فریدون شهر محدود می شود . مرکز این شهرستان داران است و دارای دو بخش به نام بخش مرکزی و بویین و میاندشت و سه منطقه شهری به نام داران و بویین میاندشت و نیز دوازده دهستان است.هوای بسیار سرد و خشک زمستانی و خنک و مطبوع تابستانی یکی از ویژگی‌های بارز منطقه فریدن است.منطقه فریدن، سرچشمه نعمت اصفهان است زیرا منبع زاینده رود در آنجاست.

هم چنین در منطقه فریدن مراتع و شکارگاه‌هایی وجود دارد که حیوانات وحشی در کوه‌های آن یافت می‌شود. دالان کوه دیگر جاذبه فریدن است که با محیط بکر طبیعی و شکارگاه‌هایی که انواع گونه‌های حیات‌وحش را در خود جای داده با ارتفاعات بلند و بارش زیاد همچون سپری استوار بر فراز فریدن ایستاده است.

پوشش گیاهی فوق‌العاده و وجود گیاهان دارویی و دامنه‌های مناسب اسکی و تیوپ سواری همراه با قله‌های برف پوشی که بلندترین آن‌ها 3915 متر ارتفاع دارد و خیل عظیم عاشقان طبیعت که هر تعطیلات به دالان کوه هجوم می برند از خصوصیات این منطقه زیبای کوهستانی است که گونه‌های کمیاب آهو و گوزن، گراز و پازن و کبک و بز کوهی را در پناه خود جا داده است.بیشه‌زارهای «پلاسجان» هم در حاشیه رودخانه‌ای به همین نام که از غرب به شرق جریان دارد واقع‌شده و مسیر گذار تونل خدنگستان و پروژه آب رسانی به فلات مرکزی ایران است.

رودخانه «دره حوض» در مرز فریدن و لرستان در ۸ کیلومتری جاده اصلی قرارگرفته و گل های وحشی و مراتع زیبا و خیال‌انگیزی را در کنار خود دارد که محل تفرج بسیاری از مسافران و توقف گاهی امن برای گردشگران با امکانات کافی از قبیل سایبان و امکانات طبخ غذا و پارک و چمنزار است.روستای «زرنه» نیز یکی از مناطق مهم گردشگری در بخش بوئین و میاندشت است که با جمعیت 100 نفری اما زیبایی های مثال زدنی‌اش شهره مسافران شده است و با مردمانی ارمنی و عیسوی مذهب و خونگرم و دارای کلیسای مهم تاریخی است.

هتل ۳ ستاره سیمرغ و مهمان‌سرای ایران‌گردی و جهانگردی و ده‌ها واحد ورزشی و آموزشی و اداری و حسینیه و تکایا و مساجد و پارک‌ها و دیگر ابنیه برای خدمت به مسافرین در این شهرستان آماده شدند و کمپ‌های ویژه‌ای نیز در مناطق گردشگری دایر شده است.

یکی دیگر از مناطقی که در نزدیکی فریدن از امکانات و ظرفیت های گردشگری بالایی برخوردار است، چادگان است. در این منطقه یکی از زیباترین تفرج گاه های استان اصفهان به اسم دهکده گردشگری زاینده رود قرار دارد که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و مناظر زیبا از طبیعت یکی از جاذبه های بارز گردشگری استان است. در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به طور کامل راه اندازی شده است.

گلپایگان و خوانسار


گلپایگان نیز از جمله شهرهایی است که ظرفیت های جذابی برای گردشگری دارد و یکی از قطب های اصلی گردشگری استان اصفهان در بخش غربی آن است. فاصله این شهر با تهران حدود ۵ ساعت است. مسجد جامع، بازار چهار سوق، بازار سنتی گلپایگان، مناره آجری سلجوقی، بقعه سیدالسادات ،ارگ تاریخی گوگد، امام زاده گان هفده‌تن، بقعه ناصر بن علی، مسجد حجه الاسلام، گنبد بابامصری، شبستان مسجد حجت الاسلام، شبستان مسجد حاج ملاعلی، مسجد جامع سرآور، امامزاده ابوالفتوح در وانشان، بقعه باب شیخ ،دره شهیدان (گوشه)، بقعه صالح پیغمبر، بقعه دانیال نبی، امامزاده عمران ابن علی، کاروانسرای طور روستای دُر، باغ برج علی اکبری سر رباطان، پل قاضی زاهد،خانه معظمی‌ها و خانه شجاع نظام در سر رباطان - کفترخانه‌های گلپایگان، سد گلپایگان، روستا های کوچری ، عباس آباد و وانشان، منبت کاری و ده ها جاذبه و آثار دیدنی گلپایگان که می توانید هنگام سفر به این شهر تجربه کنید.

دیگر شهری که در استان اصفهان از جاذبه های گردشگری بالایی برخوردار است،شهرستان خوانسار است که با جاذبه های دیدنی و طبیعت چشم نواز خود به علت ارتفاع زیاد ازسطح دریا در تابستان هوایی معتدل وزمستانی نسبتا سرد دارد وبه همین دلیل داری شرایط ییلاقی است.

وجود چشمه های آب فراوان وباغات سر سبز شرایط مساعدی برای جذب توریسم فراهم کرده است . هم چنین وجود چهارصد وپنجاه چشمه در خوانسار این شهرستان را به یکی از جاذبه های گردشگری بی بدیل در کشور و استان تبدیل کرده است. در تعطیلات عید فطر اما بنابر مشاهدات محلی این شهر گردشگران زیادی را به خود جذب کرد، ظرفیتی که اگر زیرساخت های مناسب گردشگری به خصوص اسکان را فراهم کند، می تواند گلپایگان را به مقصد محبوبی برای گردشگران تبدیل کند.

شاهرود


شهرستان شاهرود به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان های ایران اسلامی در 390 کیلومتری شمال شرق تهران با 1400 متر ارتفاع از سطح دریا و اقلیم های متفاوت جغرافیایی، بزرگترین پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده و با احتساب مناطق شکار ممنوع موجود به قارّۀ کوچک و سرزمین پنج اقلیم مشهور است.

فاصله این شهر با تهران حدود ۶ ساعت است. این تنوع اقلیمی به قدری آشکار است که کوتاه ترین فاصله کویر تا جنگل در این شهرستان قراردارد، به طوری که با طیّ مسافت کوتاهی در حدود 45 کیلومتر از شاهرود به سمت شمال به جنگل های هیرکانی ابر با زیباترین چشم انداز ها (کهن ترین جنگل جهان) می رسیم و با طیّ همین مسافت به سمت جنوب به کویر و زیبایی های منطقه چاه جام و در نهایت به طرود و نخلستان های آن می رسیم که مردم آن منطقه به شتر داری اشتغال دارند.

این گوناگونی اقلیم درکنارتنوع اقوام و گروه های مختلف قومی و زبانی، ویژگی و قابلیت توسعه گردشگری را در این شهرستان رقم زده است. شاهرود با قرار گرفتن در بین مسیر تهران- مشهد و نیز همجواری با استان های مرکزی و شمالی کشور یکی از مراکز اکوتوریسم ایران شناخته می شود. این شهرستان در جهات مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت های منحصر بفردی برخورداراست.

شاهرود در مقایسه با شهرهای توریستی استان اصفهان از امکانات گردشگری بسیار بالاتری برخوردار است و وجود هتل ها، مهمانپذیر ها، مراکز اقامتی موقت متعدد در این شهر، شاهرود با به مقصد جذابی برای گردشگران تبدیل کرده است.

خرم آباد و کوهدشت

شهر خرم آباد مرکز لرستان باستانی در دره‌ای باصفا و بر ساحل رودخانه خرم آباد قرار دارد.فاصله این شهر با تهران حدود ۶ ساعت است. دره خرم‌آباد دارای چشمه‌های آب و هوای دلپذیر است و موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی در این دره سبب سکونت انسان‌های اولیه در غارهای پنج‌گانه پیش از تاریخ، شکل‌گیری شهر قدیمی شاپورخواست (دوره ساسانی) و ایجاد آثار شاخص فرهنگی تاریخی در دوره‌های مختلف در این دره زیبا شده است.

همچنین چشمه‌ها، سراب‌های فراوان، دریاچه دل‌انگیز کیو در مرکز شهر و موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان راه مواصلاتی غرب به جنوب، این شهر را در زمره یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است.

از جمله دیدنی‌های خرم آباد می‌توان به قلعه فلک الافلاک، مناره اجری، سنگ نوشته گرداب سنگی، پل شکسته، موزه فلک الافلاک، مقبره زیدبن علی، دریاچه کیو، آبشار نوژیان، آبشار سه گانه گریت، بقعه شجاع الدین خورشید، بقعه شاهزاده احمد، مسجد جامع، مقبره بابا طاهر، سراب چنگایی، بازار میرزا سیدرضا، تنگه شبیخون، مناره آجری، غار دوشه و گردشگاه گوشه اشاره کرد و این استان از امکانات اسکان نسبتا مناسبی قرار دارد. علاوه بر خرم آباد، شهرهای دیگر استان لرستان نیز از جاذبه های طبیعی بسیار زیادی برخوردار است.

یکی از مهم ترین شهرها از نظر جاذبه های طبیعی در استان لرستان درود و کوهدشت است. شهرستان کوهدشت دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی است که از آن جمله می توان به تنگه زیبا و سرسبز ‘شیرز' اشاره کرد که به واسطه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازی بدیع، به نگین سبز لرستان مشهور است. امکانات گردشگری در این شهرها کم تر از خرم آباد است اما به واسطه مسافت اندک شهرها با یکدیگر می توان از امکانات اسکان در خرم آباد برای دیدن شهرهای درود و کوهدشت بهره گرفت.

ملایر و نهاوند

ملایر در غرب ایران و جنوب شرقی استان همدان قرار دارد و بزرگترین شهر این استان به لحاظ مساحت است. این شهرستان دارای 4 بخش مرکزی، بخش جوکار، بخش سامن و بخش زند و 8 شهر تابعه است. ملایر از شمال به شهرستان‌های همدان و تویسرکان، از غرب به نهاوند در استان همدان، از جنوب به شهرستان بروجرد در استان لرستان و از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی محدود است. ملایر دارای طبیعت معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پر برف و تابستان‌های معتدل است.

این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی قرار گرفته که از دره و کوه پایه‌های زاگرس تشکیل شده‌است.

بنا بر آثار به جای مانده در همدان کنونی و گفته‌های هرودوت تاریخ‌نگار یونانی، شهر هگمتانه یا اکباتان - همدان کنونی- پایتخت کشور ماد بوده‌است. بر این اساس ملایر و نواحی نزدیک به این شهر از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. فاصله این شهر با تهران حدود ۵ ساعت است.

105105

کد خبر: 660324

وب گردی

وب گردی