آیا چینی ها هم 21 ساعت در ترافیک جاده ها می مانند؟/بررسی وضعیت سفر در کشورهای پر جمعیت

تعطیلات 3 روزه عید فطر باعث شد سفر از دماغ افرادی در بیاید که برای استراحت عزم سفر کرده بودند و مسیر 5-6 ساعته را در 21 ساعت طی کردند. حال تصور کنید این مسافران در چین زندگی و برای گذراندن تعطیلات عزم سفر می کردند آیا آنها هم این اشتباه که بارها در کشور تکرار شده را می کردند؟!

نیوشا یعقوبی: فقط کافی است در تقویم ها چند روز متوالی به رنگ قرمز در بیاید، آن وقت است که مردم از چندین هفته قبل برای گذراندن اوقات فراغت خود برنامه ریزی می کنند تا بلکه بتوانند در این چند روز مشغله های زندگی را فراموش کنند و به استراحت بپردازند. عید فطر هم از جمله تعطیلاتی است که جان می دهد ساک لباس ها را برداری و دل را بزنی به دشت و دمن و دریا و جنگل. اما شاید شما تنها کسی نباشید که عزم سفر کرده اید، هر انسانی هم باشد بعد از یک ماه روزه داری دوست دارد از این فرصت استفاده کرده و آب هوایی عوض کند .اما نتیجه این عزم همگانی مردم ترافیک های چندصد کیلومتری ای است که باعث می شود مسیر5-6 ساعته به 21 ساعت تبدیل شود و استراحت و عزم سفر را یک جا از دماغتان در بیاورد!

شمال رفتن یا نرفتن ؛ مسئله این است!

سه شنبه شب، 15 تیر ماه بود که ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی کشور تیتر اخبار و بحث داغ فضای مجازی شد . ترافیک در جاده‌های شمالی کشور از محور کرج به چالوس آغاز و کم‌کم به محورهای فیروزکوه، هراز، قزوین، رشت و محور دیزین رسید. پلیس‌راه نیز با توجه به افزایش تعداد خودرو در جاده‌های شمالی، محورهای چالوس و هراز را یک‌طرفه کرد اما یک‌طرفه‌شدن این محور‌ها باز موجب شد کسانی که قصد داشتند خود را به شهرهای شمالی کشور برسانند در محورهای کرج - چالوس و هراز نزدیک به 21 ساعت در جاده باشند. اما کسانی که ۲۱ ساعت در راه بودند گزینه ای دیگری برای سفر به شمال نداشتند یا با بررسی گزینه های دیگر باز شمال را انتخاب کردند؟

خبرگزاری خبرآنلاین به بررسی سلایق گردشگری ایرانیان می پردازد و در این باره می نویسد: بررسی سلایق گردشگری ایرانی ها طی سال های اخیر نشان می دهد، مردم در کلانشهر های ایرانی به واسطه زندگی شهری و ماشینی تمایل دارند اوقات فراغت خود در سفر را در مناطقی بگذرانند که از آب و هوای مناسب و جاذبه های طبیعی بالایی برخوردار باشد. همین مسئله یکی از اصلی ترین دلایل اقبال شهرهای شمالی است که طی ۵۰ سال اخیر، همزمان با این اقبال زیرساخت های گردشگری نیز در این شهرها مهیا شده است. اما علاوه بر شهرهای شمالی کشور، شهرها و مناطقی در بخش های مرکزی، شمال شرقی و غربی کشور نیز جاذبه هایی دارند که اگر بیشتر از شهرهای شمالی نباشد، کمتر نیست. مسافران شمالی نیز عموما یا گروهی هستند که به واسطه سفر ارزان به شهرها، محیط عمومی باز تر در این شهرها، امکانات اسکان رسمی و بومی، نزدیکی به تهران و... سالی چند بار تعطیلات خود را به شهرهای شمالی کشور می رسانند.

اما گروهی دیگر نیز کسانی هستند که به دلیل عدم آشنایی با جاذبه های طبیعی شهرها و استان های دیگر، تنها شمال را برای تعطیلات خود انتخاب می کنند. مسافرانی از تهران که با کمتر ۷ ساعت رانندگی، می توانند به شهرهایی بروند که جاذبه های طبیعی بالا و هوای مناسبی دارد و تمرکز گردشگری این شهرها بر جاذبه های طبیعی آن است. می توان با 6 ساعت رانندگی به شهرکرد سفر کرد و از آبشارها ،جنگل ها حفاظت شده، چشمه های آب سرد و آب گرم و آب و هوای خنک آن لذت برد و در بستر های مناسب و قانونی ماهیگیری کرد. می توان 6 ساعته به جایی رفت که زاینده رود از آنجا سر چمشمه می گیرد و در مراتع و شکارگاه های فریدن قدم زد . فقط کافی است از تهران 5 ساعت در اتومبیل بنشینید آن وقت می توانید مسجد جامع، بازار چهار سوق، بازار سنتی گلپایگان، مناره آجری سلجوقی وارگ تاریخی گوگد را از نزدیک ببینید. می توان 6 ساعته به شاهرود رفت و شاهد قدمت جنگل های هیرکانی ابر بود.

وضعیت کشور های پرجمعیت در تعطیلات چگونه است؟

تصور کنید ایران مانند کشور چین 1 میلیارد و 200 میلیون نفر داشته و تعطیلات سال نو نیز 15 روزه باشد، آن زمان چه فاجعه ای رخ می دهد؟

سایت رسمی راهنمای سفر های چینی درباره جشن سال نو و تعطیلات آن می نویسد:سال نوی چینی مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین، گاه شمار ترکیبی شمسی-قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین کننده روزها، ماه‌ها و سال‌های آن است و از ۹ فوریه آغاز می‌شود. این عید مانند نوروز ایران عیدی ملی و فرخنده و پرنشاط است و مردم چین تمامی آداب سنتی مثل از پرهیز از خوردن گوشت را رعایت می کنند.این جشن در بسیاری از کشورهای چینی زبان همچون هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند نیز برگزار می‌شود.

فستیوال جشن سال نو در 15 روز از اول تا پانزدهم هر ماه قمری در میان عوام مردم اتفاق می افتد. بیشتر کارکنان دولتی هفت روز کار را تعطیل می کنند این در حالی است که دانش آموزان یک ماه به مدرسه نمی روند.

طبق آخرین آماری که سایتchinahighlights در سال 2013 منتشر کرده است، 200 میلیون چینی در تعطیلات سال نو به مسافت های طولانی در کشور خود سفر می کنند. همچنین تخمین زده می شود 350 میلیون نفر از سایر کشورها به چین می آیند. برای مقایسه و درک بهتر این موضوع می توان گفت، کمتر از 100 میلیون نفر در طول تعطیلات کریسمس در مسافت های بیش از 50 مایل در ایالت متحده سفر می کنند. ده میلیون نفر نیز از کشور های دیگر به آمریکا مسافرت می کنند.

فعالیت های فرهنگی

از دلایلی که باعث مسافرت چینی ها به شهر های بزرگ کشورشان و جذب توریست از سایر کشورها می شود، می توان به فعالیت های فرهنگی ای اشاره کرد که در جشن سال نو صورت می گیرد.

اگر به بازی های دوستانه و دسته جمعی و سنتی علاقه ای دارید باید بگوییم بهترین فرصت ماه فوریه است تا به چین سفر کنید و از تعطیلات سال نو لذت ببرید و در کنار یک خانواده چینی به تفریح و بازی بپردازید.

وضعیت حمل و نقل در تعطیلات چگونه است؟

ازدحام جمعیت در این بازه زمانی در مراکز حمل و نقل مانند فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و پایانه های اتوبوس به شدت افزایش می یابد. گردشگران باید خیلی خوش شانس باشند تا بتوانند بلیط هواپیما تهیه کنند، بلیط های قطار از چندین هفته قبل پیش فروش شده است ، حتی در اتوبوس های محلی نیز جای سوزن انداختن نیست. اگر شما قصد دارید تعطیلات سال نو را در چین بگذرانید بهتر است سفر با قطار و سایر وسایل نقلیه را فراموش کنید هواپیما برای این سفر مناسب ترین گزینه است.

وضعیت اقامتگاه ها

بسیاری از هتل ها ممکن است برای جذب مشتری های بیشتر در هزینه های اقامت مسافران تخفیف هایی در نظر بگیرند. سوییت های توریستی در شهرستان های محبوب نیزمی تواند محل خوبی برای اقامتتان باشد البته باید در رزرو این گونه مکان ها سریع تر اقدام کرد چون بیشتر مسافران داخلی کشور چین ترجیح می دهند به جای پرداخت هزینه های بیشتر چند شبی را مهمان سوییت های ساده و ارزان قیمت شهرستان های کشورشان باشند پس اگر می خواهید به جای هتل های لوکس چند شبی را در اتاق هایی که خودشان زندگی می کنند بگذرانید، برای رزرو این سوییت ها عجله کنید.

تمام نکاتی که گفته شد می تواند راهنمایی های مفیدی باشد که رعایت کردنشان باعث می شود از تجمع مسافران با خبر باشید و برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. مثلا می توانید تا حد امکان از سفر با مترو پرهیز کنید زیرا در سال نو به دلیل ازدحام جمعیت آموزش چگونگی خرید بلیط به توریست ها ممکن است به کندی پیش رود.

البته باید توجه داشت استفاده از مترو برای مردم چین ارزان تر و بهتر است اما برای یک توریست تجربه ای دلهره آور است که با حداقل فضایی که یک فرد می تواند در دسترس داشته باشد میان مردمانی محاصره شود که به زبان دیگری صحبت می کنند.

در اعیاد سال نو شهرستان های بزرگ مانند پکن، شانگهای، چونگ کینگ، و یا جمهوری خلق چین از محبوب ترین مقاصد توریستی هستند که اگر قصد دارید از آن ها دیدن کنید باید ابتدا ازدحام جمعیت را در نظر بگیرید سپس برنامه ریزی کنید.

اگر شما از جمله افراد خونسرد و بی خیال هستید و اعتقادی به سفر برنامه ریزی شده ندارید بهتر است به جای تعطیلات سال نو، در تابستان به چین سفر کنید. گردشگری در فصل تابستان نیز از رونق کافی برخوردار است حمل و نقل کشوری وضعیت مطلوب تری دارد و توریست ها راحت تر از تعطیلات عید سال نومی توانند در مکان های مورد نظرشان اقامت کنند.

20106

کد خبر: 660377

وب گردی

وب گردی