پخش مستند «بردگان جام جهانی قطر» از تلویزیون

«بردگان جام جهانی قطر» با پخش از شبکه مستند، وضعیت تأسف برانگیز و اسفناک کارگران خارجی در استادیوم‌های کشور قطر را به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «بردگان جام جهانی قطر» در دو قسمت می‌کوشد نقض حقوق بشر و به بردگی گرفتن کارگران را در کشور قطر مورد واکاوی قرار دهد.

بیش از یکصد کارگر خارجی در استادیوم «الوکره» به نصب ۴۰ هزار صندلی ورزشگاه مشغول هستند؛ این کارگران روزانه کمتر از ۸ دلار و ۳۰ سنت دستمزد دارند و اضافه کار آنها تنها ۷۵ سنت است! این کارگران می‌گویند، مدیر پروژه گذرنامه‌هایشان را گرو گرفته تا هیچ اعتراضی نکنند؛ اقدامی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی کار است.

نقض آشکار حقوق کارگران خارجی در قطر در حالی صورت می‌گیرد که سخنگوی کمیته پروژه‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به گاردین می‌گوید: مشکلاتی در زمینه محاسبه دستمزد و اضافه کار کارگران وجود دارد که تلاش می‌کنیم با همکاری پیمانکار آنها را حل و فصل کنیم.

به نوشته گاردین، برخی کارگران بیش از یک سال است که حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند و در وضع بسیار نامناسبی قرار دارند. برخی کارگران نیز در هنگام کار جان خود را از دست داده‌اند، اما دولت قطر هرگونه تلفات جانی کارگران را رد کرده است. اما سفارتخانه‌های هند و نپال در دوحه که بسیاری از شهروندان‌شان در قطر در کارهای ساختمانی مشغول به کار هستند، با ارائه آماری مستند، مرگ صدها کارگر در ۲ سال گذشته را تایید کرده‌اند.

سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق کارگران رفتار دولت قطر با کارگران خارجی مهاجر به ویژه آسیایی‌ها را در این کشور "بردگی مدرن" خوانده و محکوم کردند. بیش از صدها هزار کارگر خارجی که بیشتر آنها از کشورهای آسیایی برای کار به قطر مهاجرت کرده‌اند، مشغول آماده‌سازی و احداث تاسیسات زیربنایی برای جام جهانی ۲۰۲۲ دوحه هستند.

از مدت‌ها پیش رفتار غیراخلاقی قطری‌ها با کارگران مهاجر و نقض بارز حقوق بشر باعث شده دولت دوحه و کارگران مهاجر در این کشور زیر ذره‌بین سازمان‌های حقوقی و رسانه‌های گروهی قرار بگیرند. چنین رفتاری با کارگران مهاجر در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مثل عربستان و امارات هم بارها و بارها به چشم خورده است. نقض حقوق بشر در این کشورها به دلایل مختلف باعث هیچ واکنشی در کشورهای غربی مدعی حقوق بشر نشده است.

این مستند یکشنبه 20 تیر و دوشنبه 21 تیر ساعت 21:30 از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و بازپخش دو قسمت آن دوشنبه 21 تیر و سه‌شنبه 22 تیر ساعت 09:30 خواهد بود.

505502

کد خبر: 660503

وب گردی

وب گردی