«نگاشت مهرگرد˝ فاز پژوهشی ˝فستیوال باغ‌شهر˝ تهران با حضور ˝ژیلبر فیلانژه˝ رئیس فستیوال ˝هنر، شهر و منظر˝ امی‌یَن فرانسه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از موزه هنرهای معاصر تهران، با حضور «ژیلبر فیلانژه» رئیس فستیوال» هنر، شهر و منظر «، امی‌یَن فرانسه، نمایشگاه و نشست تخصصی «نگاشت مهرگرد»، فاز پژوهشی «فستیوال باغ‌شهر» تهران، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود. با حضور» ژیلبر فیلانژه «Gilbert Fillinger رئیس فستیوال» هنر، شهر و منظر «، امی‌یَن Amiens از کشور فرانسه و با همکاری مؤسسه ایران‌شناسی فرانسه در ایران، نمایشگاه و نشست تخصصی «نگاشت مهرگرد» Mapping Mehrgerd، فاز پژوهشی «فستیوال باغ‌شهر» تهران، پروژه‌ای که به احیاء قنات‌های متروکه تهران می‌پردازد؛ در ساعت ۵ بعدازظهر روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۰ و ۲۱ تیرماه جاری در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

در توضیح این نمایشگاه که در ساعت ۵ بعدازظهر یکشنبه ۲۰ تیرماه جاری آغاز به کار می‌کند، آمده است که؛ در وضعیت کنونی بحران ملی آب، هدف از این پروژه، ایجاد آگاهی نسبت به نظام کهن قنات ایران به عنوان یک منبع آب پایدار و تجدیدپذیر است. این زیرساخت باستانی که در طول چندین هزاره، کشور ما را شکل داده و تنها برای چندین دهه متروکه شده است، چگونه می‌تواند پس از رشد لجام‌گسیخته شهر‌ها به عنوان ابزاری معماری فضا را تعریف کند؟این طرح با تمرکز بر احیای قدیمی‌ترین قنات تهران، مهرگرد، برگزاری» فستیوال باغ‌شهر «را در پیاده‌راهی سبز به طول ۵ کیلومتر، از مادر چاه تا مظهر آن در کاخ گلستان پیشنهاد می‌کند. این پیاده‌راه پژواکی از مسیر قنات در زیر زمین خواهد بود که با ایجاد شبکه‌ای از جوب‌های روباز که به طور موازی در سطح زمین جریان دارند، وضعیت مطلوب آن را یادآوری می‌کنند. عناصر کالبدی باغ ایرانی در سکانس‌های متوالی به کار گرفته می‌شوند و بازدیدکننده را از میان برخی از مهم‌ترین ساختمان‌های نمادین شهر عبور می‌دهند و در کاخ گلستان به پایان می‌رسند؛ جایی که آب قنات مجدداً مورد بهره‌برداری قرار خواهدگرفت. این پروژه قنات را ابزار با زنده‌سازی معرفی می‌کند که حفاظت از آب و نوسازی شهری را از طریق احیاء مهارت‌های باستانی می‌سر می‌سازد.پنل گفت‌وگوی تخصصی نیز در ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه ۲۱ تیرماه جاری به مدیریت» سارا کمالوند «در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود. این پنل گفت‌وگو به ارزیابی فرصت‌ها و چالش‌های فستیوال باغ‌شهر تهران به عنوان یک پروژه آزمایشی شهری می‌پردازد؛ «فستیوال باغ‌شهر» پروژه‌ای پژوهشی کاربردی که توسط هیدروسیتی در ESA-LAB (مدرسه عالی معماری پاریس) و با مشارکت شهرداری تهران، فستیوال «هنر، ‌شهر و منظر» امی‌یَن و همچنین مؤسسه ایران‌شناسی فرانسه در ایران آغاز شده است. پروژه‌ای که پاسخگوی مسأله فعلی شهر در رابطه با حفاظت و احیاء مرکز تاریخی، و مشکلات اکولوژی و آلودگی هوا است.در حال حاضر، در هر ثانیه حدود ۲۰۰ لیتر آب از قنات «مهرگرد» وارد سیستم فاضلاب تهران می‌شود. بازیابی آبی که اکنون به هدر می‌رود غنیمت است اما بازگرداندن آن به سطح زمین و اطمینان از مطلوب‌بودن وضعیت آن چالش‌های سیاسی، اجتماعی و فنی را در پی دارد. این گفتمان پرسش‌هایی در ارتباط با مسئولیت، مدیریت و فضای عمومی را مطرح می‌کند.اعضای پنل شامل؛» ژیلبر فیلانژه» رئیس فستیوال «هنر، شهر، منظر»، امی‌یَن از کشور فرانسه، «اسکندر مختاری» فعال در حوزه حفاظت از میراث، استاد دانشگاه آزاد اسلامی، «علی‌محمد سعادتی» قائم‌مقام شهردار منطقه ۱۲ تهران و «احمد مالکی» متخصص قنات در تهران هستند.«نگاشت مهرگرد» فاز پژوهشی«فستیوال باغ‌شهر» تهران است، پروژه‌ای که به احیاء قنات‌های متروکه تهران می‌پردازد. اعضای این گروه عبارت‌اند از: «سارا کمالوند» به همراه «آمنه کریمیان»، «فریماه جمالی»، «نرجس زیودار»، «سمیرا اسکندری»، «مونا مسچ» و«مرتضی همتی».

502502

کد خبر: 660643

وب گردی

وب گردی