پیکر مهدیه الهی قمشه ای   تشییع شد/بهترین خصلت او عشق به خدا به مردم بود

مراسم تشییع پیکر مهدیه الهی قمشه‌ای در تالار وحدت آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم برخی مدیران و شخصیت‌های فرهنگی از جمله احمد مسجدجامعی، سیدمحمود دعایی، ایرج حسابی،‌ رضا رفیعی، ساعد باقری، سهیل محمودی، حسین سجادی، فاطمه راکعی، حسام‌الدین سراج، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، عبدالحسین مختاباد حضور یافته‌اند.

ساعد باقری اولین سخنران و مجری این مراسم است. او در ابتدای سخنانش گفت: غم سنگینی است از این جهت که به سبب چیزهایی که از بزرگان می‌شنیدیم انسانی در میان ما می‌زیست که در سکناتش و در زندگی‌اش شاید دیگر کسی اینگونه نباشد. خانم قمشه‌ای علیرغم دو غم کمرشکن شادمان زیست. شادمانی که حاصل یک نگرش خاص به هستی و دنیاست. در زیر این آسمان ازجمله نعمت‌های خدا؛ آشنایی با این بانو بود و در واقع نقش معلم عملی هم برای ما داشتند. آیات 156 و 155 سوره بقره شاید درباره کسی مانند او نمود پیدا نکند. در واقع خانم الهی قمشه‌ای تسکین‌دهنده دیگران بود.

سهیل محمودی سخنران دیگر این مراسم درباره بانو الهی قمشه‌ای گفت: در فرهنگ ما آزادی و آزادگی یعنی رهایی از این قیودی که این چهار عنصر بر دست و پای ما تنیده. یکی از نمودهای آزادگی سرکارخانم الهی قمشه‌ای بود و ما دیر به ایشان رسیدیم و من جای خالی مادر را در وجود ایشان می‌دیدم.

او افزود: گوش ما از سخنان پرطمطراق پر است مگر اینکه این سخنان را از کسی بشنویم که خود تجلی و جان آن کلمات باشد. معلم‌های کهن و بزرگی که سراغ داشتیم امروز کم هستند. منش و شکیبایی این مادر در چهره او بود. لبخندی که در سخت‌ترین شرایط گم نمی‌شد. در زمان مرگ فرزند اول بهت‌زده اما شیکبا و صبور بود و در غم فرزند دوم در رنج بود اما اتکا و توکل داشت به آنچه که خدا مقدر کرده بود.

سهیل محمودی اظهار داشت: او پرورده مکتب معرفتی قرآن بود. همه آن چیزی که در وجود خانم قمشه‌ای سراغ داشتیم؛ برآمده از مکتب وحی و اتصال به برکات مرحوم محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای بود. در این زمانه اگر کسی قرار باشد با اولیا و صدیقان محشور باشد چه کسی از بانو قمشه‌ای سزاوارتر است.

احمد مسجد جامعی نیز در این مراسم گفت: این خاندان تبار نیکویی دارند و بر فرهنگ دینی و آیین حق دارند. کمتر خانه‌ای است که قرآن‌هایی با ترجمه پدر ایشان نداشته باشد.

او با ذکر خاطره‌ای از این بانوی محقق گفت: خانم الهی قمشه‌ای جزء شخصیت‌های دریا دل بود. هیچ چیز نمی‌تواند زلالی را از دریا بگیرد و دریا ضمنا نعمات فراوانی را در خود جای داده است. تاثیرگذاری مرحوم قمشه‌ای ناشی از همین امر بود.

وی ادامه داد: الهی قمشه اى جزو افراد دریادل بود در دل دریا همه چىز پیدا میشود،هیچ چیز روح ایشان را کدر نمى کرد
منشا تأثیرگذارى ایشان اخلاقشان بود.
مسجد جامعی ادامه داد: ایشان در هرجا سخنرانى داشتند همه دوست داشتند حضور داشته باشند و یاد بگیرند، من این مصیبت را به تمام اهالى فرهنگ تسلیت میگویم،امیدوازم ما هم همچون ایشان بتوانیم قدم برداریم.

در ادامه دکتر فاطمه هاشمی در سخنانی گفت: انا لله و انا الیه راجعون. این جمله دقیقا چیزی است که درباره خانم قمشه اى میشود گفت. امروز واقعا برایم سخت است که در سوگ ایشان صحبت کنم. بهترین خصلتی که ایشان داشتند عشق به خدا و عشق به مردم بود. با اخلاق کریمه که ایشان در وجودشان بود به تمام حرفاهایشان عمل میکردند مثل بقیه سخنرانى ها نبودند،من همیشه به حرف هاى ایشان گوش میکردم.

در ادامه حسام الدین سراج سخنانش را با یک شعر از پروین اعتصامى آغاز کرد. وی گفت: این روزها که متاسفانه مذهب ستیزى و مذهب گریزى مد شده،وجود افرادى مثل خانم قمشه اى غنیمت بود.
در ادامه سراج غزلى از بانو الهی قمشه اى را خواند.

در پایان این مراسم افشین علا شاعر و داماد این بانو گفت: خوشا به حالش که عمرى با قرآن زیست و هرچه گفت و نوشت و سرود از قرآن بود. هیچ مخاطبى نبود که در محضر بانو باشد و ناراضى بلند شود و ایشان جز پیام امید حرفى نداشت،همینطور که اساتید گفتند در دو مصیبتى که داشت بازهم با لبخند تسلیت ها را پاسخ مى گفت.
وی ادامه داد: ما با ایشان وداع نمی کنیم که به قول مولانا امروز روز وصال است و ما سوگوارى نمى کنیم چون همه در عالم دیگر کنار هم خواهیم بود. اگر قرار بر سوگوارى بود من امروز باید گریبان می دریدم.

وی ادامه داد:افراد زیادى هستند که باید از آن ها تشکر کنم خانم دکتر بیات که در زمان بیمارى همیشه بر بالین مادر بود،سرکارخانم نجفى. در فضاى مجازى از شهرهاى محتلف عموم مردم که ابراز احساسات کردند از همه آن ها ممنونم. همچنین از افراد بزرگ و مسئولین مملکت که ابراز همدردى کردند، آیت الله هاشمى رفسنجانى، آیت الله سید حسن خمینى، حجت الاسلام و المسلمین محمد خاتمى و وزیر محترم بهداشت که از ابتداى بیمارى مادر همچون طبیب دلسوز در کنار ایشان بود تشکر می کنم.

در انتهای این مراسم نماز جماعت برگزار شد و پیکر این بانو برای تدفین به لواسان منتقل شد.

این گزارش تکمیل شده است.

502502

کد خبر: 660798

وب گردی

وب گردی