ارزیابی خسارت‌های جدی به عمارت تاریخی مسعودیه

پس از واگذاری دوباره عمارت مسعودیه به میراث فرهنگی پس از 6 سال، کارشناسان فنی صندوق احیاء آسیب‌ها و وضعیت کنونی این عمارت را در مدت زمان تحت اختیار بودن شرکت بهره‌بردار برآورد کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، افشین عبداللهی - رییس اداره فنی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی - پس از اینکه «بلاتکلیفی و عدم مرمت جدی» را از مهم‌ترین دلایل باز پس‌گیری عمارت مسعودیه دانست، گفت: بازپس‌گیری عمارت مسعودیه پس از سال‌ها بلاتکلیفی این بنای تاریخی اقدام بسیار درستی است.

او تصریح کرد: این بنا به دلیل عدم توجه کافی دچار آسیب‌های جدی شده است و بازگردانده شدن آن به صندوق احیاء زمینه مرمت این بنای تاریخی را فراهم می آورد.

عدم خلع‌ید بهره‌بردار، آسیب‌های بیشتری را در پی داشت

علی کاظمی، عضو کمیته فنی صندوق احیاء نیز در این‌باره اظهار کرد: با توجه به خسارت‌های وارد شده به بنا و همچنین عدم مرمت عمارت مسعودیه، عدم خلع‌ید بهره‌بردارِ عمارت مسعودیه، آسیب‌های جدی و بیشتری به این بنای تاریخی را به همراه داشت.

او افزود: براساس قرارداد بین صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و شرکت عظام، چگونگی بهره‌برداری از عمارت مسعودیه به عنوان یکی از موارد مهم مورد تاکید قرار گرفته بود، اما براساس اسناد و مدارک، بهره‌بردار به مفاد این قرارداد پایبند نبوده است.

عضو کمیته فنی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ادامه داد: بهره‌برداری‌هایی غیر از آنچه در قرارداد ذکر شده بود، بدون هماهنگی با صندوق احیاء، آسیب جدی‌ای به عمارت مسعودیه وارد کرده است.

او اضافه کرد: در حال حاضر نیز آسیب‌های بسیاری به دلیل عدم مرمت و بهره‌برداری مناسب به این بنای تاریخی وارد شده است و باز پس‌گیری این بنای تاریخی باید صورت می‌گرفت.

برگزاری کنسرت و نمایشگاه بیشترین آسیب را به مسعودیه وارد کرد

ابوالفضل عبیدی، معاون فنی و تعیین کاربری صندوق احیاء هم با توجه به آسیب‌های وارد شده به این عمارت، باز پس‌گیری آن را بهترین گزینه برای حفاظت و مرمت از این بنای تاریخی دانست.

او افزود: شرکت عظام، بنابر قردادی که در سال ٨٩ بسته شد موظف به مرمت عمارت مسعودیه طی سه سال بود، اما متاسفانه هیچگونه مرمتی در این مدت انجام نشده است.

معاون فنی و تعیین کاربری صندوق احیاء ادامه داد: این شرکت در حالی که هیچگونه مرمتی در این بنا صورت نداده بود اقدام به بهره‌برداری از بناهای مرمت شده قبل از واگذاری کرد.

عبیدی تصریح کرد: برگزاری کنسرت موسیقی و نمایشگاه از جمله اقداماتی بود که بیش از بیش به بناهای عمارت مسعودیه آسیب وارد کرده است.

عمارت تاریخی مسعودیه تهران توسط صندوق احیاء و یگان حفاظت میراث فرهنگی به دلیل انجام تخلفات مکرر و عدم انجام تعهدات از بهره‌بردار بازپس گرفته شد. حدود ۶ سال پیش با برگزاری یک مزایده، ‌ شرکت سرمایه‌گذاری عظام سه بنای تاریخی «عامری‌ها» در کاشان، سرای «وکیل» در کرمان و «مسعودیه» در تهران را به مدت ۵۹ سال در اختیار گرفت، تا پس از مرمت، با تبدیل این بناهای تاریخی به هتل‌های ۵ ستاره، از آن‌ها منبع درآمد داشته باشد و به میراث فرهنگی نیز اجاره‌ای مقرر دهد.

505502

کد خبر: 660861

وب گردی

وب گردی