ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتری جمع‌آوری پلاسما در ایران

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت جمع‌آوری پلاسما در کشور به ۴۰۰ هزار لیتر رسیده است، از همکاری ایران و دو کشور اروپایی برای تولید کیسه خون در کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر پور فتح‌الله در مراسم امضای تفاهم نامه تاسیس پالایشگاه پلاسما بین شرکت درمان آرا و بیوتست آلمان گفت: در سال ۸۰ که دوره اول مدیریتم در انتقال خون بود، نامه‌ای درباره توقف خط تولید آلبومین دریافت کردم که این اتفاق با جلسه‌ای که برای مدیران انتقال خون در کشور تونس برگزار شده بود، همزمان بود و در آن زمان تونس ۲۰ هزار لیتر داروی مشتق از پلاسما را با همکاری با یک شرکت فرانسوی تولید می‌کرد. بنابراین وقتی که به ایران آمدم در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما اقداماتی انجام دادیم.

او افزود: در حال حاضر در سازمان انتقال خون ظرفیت جمع آوری پلاسما به ۲۰۰ هزار لیتر رسیده است که این زیرساخت بزرگی برای سازمان انتقال خون است. اکنون ۱۸ مرکز سازمان انتقال خون مورد ممیزی قرار گرفته و امکان ارسال پلاسمای آنها ایجاد شده است. در عین حال در سال ۸۱ کمک کردیم که بخش خصوصی نیز وارد بحث پلاسما و جمع آوری پلاسما شود که در همان زمان شرکت بیودارو تشکیل شد و اقدام به جمع آوری پلاسما کرد. البته تعهد این شرکت ورود به ساخت و ایجاد صنعت پلاسما و پالایشگاه بود.

پور فتح‌الله با بیان اینکه در حال حاضر هشت مرکز جمع آوری پلاسما در بخش خصوصی با ظرفیت ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما فعالیت می‌کنند گفت: بنابراین ظرفیت جمع آوری پلاسما در ایران برای تولید داروهای مشتق از پلاسما ۴۰۰ هزار لیتر است. این در حالیست که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی اگر کشوری ظرفیت جمع آوری ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما را داشته باشد، می‌تواند در زمینه ساخت و ایجاد پالایشگاه و صنعت پلاسما اقدام کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه گفت: ماه گذشته در برنامه راهبردی کشورهای منطقه امرو که ۲۲ کشور در آن قرار دارند، برنامه‌ای به پیشنهاد ایران در آن گنجانده شد و این برنامه حرکت کشورهابه سوی ایجاد صنعت پلاسما بود. بر این اساس هشت کشور متعهد شدند تا سال ۲۰۲۰ در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای خودشان اقدام کنند.

پور فتح‌الله افزود: اکنون در کشور ما این امکان وجود دارد که بتوانیم قطب تولید داروهای مشتق از پلاسما را در منطقه ایجاد کنیم. بنابراین باید نگاهمان نه تنها به داخل کشور بلکه به بازارهای منطقه باشد؛ چرا که هیچ کشوری به جز ایران در منطقه دانش انتقال خون و تولید پلاسما را ندارد و هیچ کشوری در منطقه به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه نرسیده است.

او افزود: ما اکنون به اهدای ۲۷ واحد خون به ازای هر ۱۰۰۰ نفر رسیده‌ایم و آن را شاخص خودکفایی می‌دانیم و بر همین اساس افزایش اهدای خون را متوقف کرده‌ایم. بنابراین چنین ظرفیت‌هایی در کشور موجود است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به همکاری ایران با دو کشور اروپایی در زمینه تولید کیسه‌های خون در کشور گفت: این دو شرکت قرار است با ظرفیت مجموعا تولید ۱۲ میلیون کیسه خون با ما همکاری کنند؛ این در حالیست که نیاز کشور به کیسه خون ۲.۵ تا ۳ میلیون است. بنابراین در این زمینه هم باید نگاه منطقه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم به بازار منطقه وارد شویم.

پور فتح الله همچنین گفت: امیدوارم ظرف دو سال شاهد باشیم که پالایشگاه پلاسما در کشور ایجاد شده و نگاهش به بازار کشورهای منطقه باشد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم دکتر عبدالهی اصل، مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: ایران هم از نظر بازار مصرف و هم از نظر شرایط سیاسی و جغرافیایی قابلیت راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما را دارد.

20103

کد خبر: 660897

وب گردی

وب گردی