وحدت اقوام و احیای دریاچه ارومیه دو هدف اصلی کنسرت"ارمیا"

امروز دوشنبه ٢١ تیرماه نشست رسانه ای کنسرت "اِرمیا"(سمفونی وحدت و هم زیستی اقوام ایرانی پیرامون دریاچه ارومیه) با حضور علی اکبر صفی پور (مدیر عامل بنیاد رودکی)، محمد باقر کریمی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی)، ایوان الیو (رهبر ارکستر سمفونیک)، محمد سعید شریفیان(آهنگساز و مدیر هنری ارکستر) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست رسانه ای کنسرت ارمیا امروز با حضور علی اکبر صفی پور (مدیر عامل بنیاد رودکی)، محمد باقر کریمی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی)، ایوان الیو (رهبر ارکستر سمفونیک)، محمد سعید شریفیان(آهنگساز و مدیر هنری ارکستر) برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام محمد باقر کریمی گفت: استان آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه،آذربایجان و غراق هم مرز است و اقوام مختلفی در این استان زندگی می کنند.از نظر مذهبی هم ارومیه پایتخت ادیان الهی است و اقوام مختلف از همه ادیان الهی مثل مسلمان،ارمنی،کاتلولیک و... در کنار هم با آرامش و صلح زندگی می کنند و یکی از اهداف برگزاری این کنسرت مشترک نشان دادن این زیبایی ها بود و یقینا این کنسرت این کنار هم بودن اقوام مختلف را به زیبایی نشان خواهد داد.

در ادامه دکتر صفی پور،مدیرعامل بنیاد رودکی به بحث طراحی پوستر این کنسرت پرداخت و گفت: پوستری که برای اینکار انتخاب شده بسیار هوشمندانه است و دو جهت دهی دارد.یعنی هم وحدت اقوام ایران را نشان می دهد و هم به موضوع دریاچه ارومیه و احیا کردن آن می پردازد.

محمد سعید شریفیان (آهنگساز و مدیر هنری ارکستر) عنوان کرد: اینگونه نشست های رسانه ای با اجرای "خسوف" در سال 1382 به پیشنهاد من آغاز شد و خداروشکر تا امروز ادامه داشته است.

وی ادامه داد:من سال ها پیش که دریاچه ارومیه بسیار زیبا بود به آن جا می رفتم برای من خیلی جذاب بود که اقوام مختلف کنار هم مسالمت آمیز زندگی می کنند.بعدها با حاج آقا کریمی آشنا شدم و دیدم ایشان دغدغه های فرهنگی زیادی دارند و خوشحال شدم و نتیجه اش ای کار شد.

شریفیان درباره چالش های ای کار گفت:دوست دارم هر کاری را که اهنگسازی می کنم چالش هایی داشته باشم چون اگر این چالش ها وجود نداشته باشد وارد تکرار می شوم و انگیزه اهنگسازی ندارم. بنابراین تصورم در نوشتن این سمفونی ایجاد یک چالش فرهنگی موسیقایی بود که بر اثر آن بتوان دغدغه های خودم پیرامون بحران این دریاچه را از زبان خودم با موسیقی به مخاطب نشان دهم.

در ادامه این آهنگساز درباره به کارگیری سازهای محلی در ساختار ارکسترال این اجرای موسیقایی نیز گفت: همانطور که می دانید در حوزه سازهای محلی فرهنگ گسترده ای وجود دارد که می توانیم از آن استفاده های بسیاری داشته باشیم البته استفاده از سازهای محلی در بافت یک ارکستر سمفونیک خود یک چالش بزرگی است و همین چالش بزرگ است که می تواند فضای جدیدی و اصوات متفاوتی در یک ارکستر تولید کند تا بتوانیم به یک زیباشناختی خاصی برسیم.

ایوان الیو بلغارستانی،رهبر مهمان ارکستر سمفونیک خودش را معرفی کرد و از بنیاد رودکی تشکر کرد و درباره این کنسرت گفت: اجرای کارهایی که خوب نوشته شده باشد و خوب اهنگسازی شده باشد بسیار راحت است،کل کار در ۴ قسمت انجام می شود که عناصر و ساختارهای اصلی آن بر اساس همزیستی و وحدت اقوام ایرانی مستقر در پیرامون دریاچه ارومیه است و نکته مهم این است که من از این کار لذت بردم و مطمئنم کار خوبی می شود.

الیو همچنین عنوان کرد:در آکادمی که تحصیل می کردم تقریبا با تمام سازهای ایرانی آشنا شدم من بر این باورم که این کنسرت اجرای بسیار خوبی خواهد شد و هم دارای ارزش هنری برای افراد حرفه ای موسیقی و هم برای تماشاگران خواهد بود.

وی افزود:ارکستر مجموعا از افراد جوان و با استعدادی تشکیل شده است که پایه خوبی دارند و باید با ان ها کار شود.

در پایان محمد باقر کریمی عنوان کرد:شریفیان کسی است که با ریال کار ندارد و با عشق کار می کند و من از او و بنیاد رودکی بسیار تشکر می کنم.

کنسرت ارمیا سمفونى وحدت و هم زیستى اقوام ایرانى پیرامون دریاچه ارومیه است که به آهنگسازى و مدیر هنرى سعید شریفیان و توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری "ایوان الیو" با مشارکت بنیاد رودکى و اداره کل ارشاد ارشاد آذربایجان غربى ٢٦ تیرماه در تالار وحدت برگزار مى شود.

508502

کد خبر: 660963

وب گردی

وب گردی