وجود برخی از مشکلات روانی به دلیل نداشتن مهارت های رفتاری/۵ درصد جامعه اختلال روانی حاد دارند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه همه افراد در طول زندگی خود گاهی دچار مشکلات روانی می شوند، گفت: ۵ درصد جامعه اختلال روانی حاد و ۸ درصد نیاز به بستری شدن دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، کیومرث فرح بخش افزود: اگر بخواهیم اختلال روانی را تعریف کنیم می توان گفت اختلال روانی به این معناست که فرد برای مدت ۱ تا ۲ ماه نتواند با مشکلات زندگی خود کنار بیاید و دچار آشفتگی روحی و روانی شود.

او ادامه داد: هر کدام از ما گاه با مشکلات روانی روبرو شده ایم و نمی توان کسی را سراغ داشت که تا کنون هیچ مشکل روحی نداشته و ۱۰۰ درصد دارای سلامت روان باشد. اما اگر فردی رفتارش به گونه ای باشد که برای مدت طولانی به خود و اطرافیانش آسیب بزند و این رفتار او را در همه زمینه ها مثل ازدواج، اشتغال، تحصیل و ... دچار مشکل کند می توان گفت دچار بیماری روانی شده است.

فرح بخش افزود: شاید تنها ۷-۸ درصد افراد جامعه نیاز به بستری شدن داشته باشند و این درصد بالایی نیست. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که تقریبا ۵ درصد جامعه دارای سلامت روانی بالا و ۵ درصد دارای اختلال روانی حاد هستند و بقیه اعضای جامعه در بین این دو قرار دارند.

او وجود برخی از مشکلات روانی را به دلیل نداشتن مهارت های رفتاری دانست و گفت: بسیاری از افراد برخی مهارت های رفتاری را ندارند مثلا عدم مهارت در کنترل خشم و یا عدم مهارت در خروج از غم و اندوه و در واقع این افراد باید کسب مهارت کنند.

فرح بخش در پاسخ به پرسش اینکه افراد چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنند گفت: وقتی کسی به طور مکرر با اطرافیان خود دچار مشکل می شود و یا برای مدت طولانی از اختلال خواب رنج می برد و یا به برخی از رفتار و تمایلات خود کنترل ندارد بهتر است به یک متخصص برای دریافت مشاوره مراجعه کند.

او با بیان اینکه وقتی با کسی دچار مشکل شدید بهتر است ابتدا در رفتار خود تامل کنید گفت: اکثر آدمها به خوبی تشخیص می دهند کی دچار مشکلات روحی شده اند مانند مشکلات جسمی که علایمی برای تشخیص وجود دارد مشکلات روحی نیز علائمی مثل عدم آرامش و امثال آن دارد.

فرح بخش علت افزایش آمار اختلالات روانی در سال های اخیر را اینگونه افزود : اولا آمارگیری در زمینه بیماری های روانی تاریخچه طولانی ندارد و اخیرا این کارها صورت می گیرد دوم اینکه برخی بیماری ها قبلا جزء اختلالات روانی محسوب نمی شده است مواردی مانند خشونت به فرزندان و امثال آن.

او همچنین اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که در سال های اخیر به دلیل شیوه های جدید زندگی فشار بر روی افراد زیاد است و قطعا این در افزایش آمار تاثیر مهمی دارد.

فرح بخش ایجاد برخی مشکلات روانی را ناشی از ضعف روانی افراد و بخشی را مربوط به شرایط زندگی دانست و گفت: همانطور که یک فرد ضعیف در فضای نه چندان مناسب به سادگی آسیب می بیند یقینا یک فرد با روان قوی وقتی در فشار زیاد قرار گیر آسیب می بیند و باید از متخصصان کمک بگیرد.

او همچنین خود شناسی، افزایش روابط اجتماعی، رابطه با افراد شاد و باانگیزه، ایمان و خودکنترلی را به عنوان عوامل پیشگیری کننده و کاهش دهنده اختلالات روانی در افراد معرفی کرد.

20106

کد خبر: 661015

وب گردی

وب گردی