مخدر جدید بچه‌پولدارها/رواج مخدر کتامین در بین جوانان

در روزی که آمار تازه ای از مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در ایران منتشر شد، رسانه‌ها از رواج استفاده از یک نوع مخدر جدید با نام «کتامین» در میان «بچه پولدار‌ها» خبر دادند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان همزمان یک مقام مسئول در وزارت بهداشت عنوان کرد که اگر آمار مصرف‌کنندگان تفننی مواد مخدر را لحاظ کنیم، دو میلیون معتاد داریم. این در حالی است که با افزایش میزان مصرف مواد مخدر و کاهش سن مصرف‌کننده‌ها، ضربات جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می شود که باید به دنبال راهکاری برای کاهش آن بود.

مرگ ۴۳۷ معتاد در دو ماه ابتدایی امسال

روز گذشته پزشکی قانونی از مرگ ۴۳۷ تن بر اثر استعمال بیش از حد مواد مخدر در دو ماهه امسال در کشور خبر داد . بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی این شمار فوت شده در اثر سوء مصرف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با تلفات ۴۳۲ تن‌ ۲/۱ درصد افزایش یافته است. از کل تلفات سوءمصرف مواد مخدر در دو ماهه ابتدایی سال جاری ۳۹۴ تن مرد و ۴۳ تن زن بودند. تهران دارای بیشترین فوتی در این گزارش آمده است ، در این مدت استان‌های تهران با ۱۰۲، کرمانشاه با ۳۲ و اصفهان و کرمان هر کدام با ۲۶ فوتی بیشترین و استان‌های مازندران و خراسان جنوبی هر کدام با یک، مرکزی و گلستان با دو و ایلام با سه فوتی کمترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر را داشتند. آمار تلفات اعتیاد در استان بوشهر طی این مدت صفر گزارش شده است. بر اساس این گزارش از کل تلفات اعتیاد در دو ماهه امسال ۲۶۴ تن بر اثر مسمومیت حاد، ۱۳۲ تن به دلیل مصرف طولانی مدت و ۴۱ تن به دلیل مصرف روانگردان‌ها جان باخته اند.

رواج مخدر کتامین در بین جوانان

«کتامین» مخدر جدیدی است که در چند ماه گذشته بین نوجوانان و بچه پولدارها رواج پیدا کرده و مانند کوکائین مصرف می‌شود. به گزارش ایسنا، مصرف این ماده به مانند مصرف کوکائین است و بعد از مدتی با عوارضی مشابه، مخاط بینی و دندان‌ها را دچار مشکل می‌کند. اثرات کوتاه مدت کتامین افزایش ضربان قلب، ابتلا به فشار خون، خواب آلودگی، اثرات غیرقابل بازگشت در مغز، اختلال درک و دوبینی است که در نهایت به توهم می‌انجامد. مشاهدات درمانگران اعتیاد نشان می‌دهد که بیشتر مصرف کنندگان کتامین، دختران نوجوان، پسران نوجوان و کسانی‌هستند که وضعیت مالی مناسبی دارند، چرا که قیمت این ماده در بازار زیاد است.

۲میلیون معتاد داریم

روز گذشته مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: آنچه به عنوان آمار رسمی اعتیاد در کشور وجود دارد یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر برآورد شده است که در مجموع، با حساب افرادی که به صورت تفننی مصرف می‌کنند و وابستگی ندارند، این تعداد به دو میلیون نفر می‌رسد. بیشترین گروه سنی در گیر اعتیاد نیز افراد جوان در دهه‌های سوم تا چهارم زندگی هستند، اما در سنین مختلف مثل سالمندی و نوجوانی هم وجود دارد. احمد حاجبی گفت: در بعضی از استان‌ها که با پدیده سوء مصرف مواد در نوجوانی و اواخر کودکی روبه‌رو هستیم، تلاش کردیم مراکزی را راه‌اندازی کنیم. نقاطی که پرخطر هستند و استان به این پدیده مبتلا است، وارد عمل شدیم. او عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های وزارت بهداشت در این حوزه، پیشگیری است. ما همچنان اعتقاد داریم که یکی از مهم‌ترین نقاطی که می‌توان در آن مداخله کرد مدارس هستند. وزارت بهداشت به عنوان یک وزارتخانه فنی، عمل می‌کند. وزارت آموزش و پررش به عنوان یک وزارتخانه مستقل است و مداخلات این حوزه را در اختیار دارد. وظیفه وزارت بهداشت در همکاری با سایر دستگاه‌ها به عنوان یک دستگاه تخصصی حمایت‌های فنی است. ما توان و امکانات لازم برای ورود به هر محیط و اقدام مستقیم را نداریم. به گفته حاجبی گاهی اعتیاد فرد به جایی می‌رسد که باید از طریق ارائه خدمات کاهش آسیب، خسارت‌های ناشی از اعتیاد را به حداقل برسانیم؛ چرا که ممکن است شرایطی برای انجام برنامه‌های درمانی یا پرهیزمداری برای دور کردن او از مصرف وجود نداشته باشد، اما می‌توانیم با ارائه خدمات کاهش آسیب، میزان عوارض ناشی از مصرف مواد را به حداقل برسانیم. به گزارش ایسنا، او گفت: ما طی طرح تحول توانستیم خدمات اعتیاد شامل غربالگری، مداخلات مختصر و حتی درمان بیماری‌های همبودی که معمولا با پدیده سوء‌مصرف مواد وجود دارد را در شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور ادغام کنیم. این شبکه‌ها در تمام سطح کشور گسترش پیدا کردند و اگر بتوانیم خدمات را در نظام مراقبت‌های اولیه ادغام کنیم، توانسته‌ایم خدمات مدیریت این پدیده را به همه کشور گسترش دهیم.

105105

کد خبر: 661095

وب گردی

وب گردی