نشان عباس کیارستمی به جوایز جشن حافظ اضافه شد

نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن حافظ(دنیای تصویر) در دفتر مجله دنیای تصویر برگزار شد. علی معلم، مدیر و برگزارکننده جشن حافظ درباره سیستم کلی جشن توضیحاتی داد: «روند و سیستم برگزاری جشن دنیای تصویر با بقیه فستیوال‌ها متفاوت است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشن حافظ، در این جشن تمامی آثار به نمایش درآمده در سینماها و تلویزیون توسط هیات داوران رصد می‌شود. در بقیه فستیوال‌ها معمولا فقط یک سری فیلم شانس حضور در جشنواره و قضاوت شدن را پیدا می‌کنند و خیلی از فیلم‌ها فرصت داوردی شدن ندارند. آفت دیگر این مدل فستیوال‌ها در جوایز فنی معمولا اتفاق می‌افتد که یا اطلاع درستی از آن ندارند یا بازخوردی از مخاطب در رابطه با فیلم‌ها دریافت و دیده نشده است. در شانزدهمین جشن حافظ تمامی آثاری که از ابتدای فروردین تا روز آخر اسفند 94 به نمایش درآمدند بررسی شده‌اند. چیزی حدود 90 اثر سینمایی داشتیم که 20 الی 25 فیلم به گروه هنر و تجربه برمی‌گردد. همه این آثار کنار هم مورد بررسی قرار گرفتند. فقط فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» مجید مجیدی به دو دلیل از رقابت کنار گذاشته شد: اول به دلیل احترام به فیلمی که درباره پیامبر اسلام ساخته شده و شان پیامبر تصمیم گرفتیم در رقابت با بقیه فیلم‌ها نباشد و دوم اینکه به هر حال فیلم به لحاظ ابعاد تولیدی فاصله زیادی با بقیه تولیدات سینمای ایران دارد. درنتیجه مقایسه این اثر با سایر فیلم‌های سینمای ایران درست نیست. در فستیوال‌های دیگر هم در بخش‌های غیررقابتی بود و بنظر می‌رسد خواسته عوامل فیلم هم همین‌ باشد. البته در جشن حافظ ما به عوامل کاری نداریم. هر کسی که فیلمش روی پرده سینما رفته و نمایش داده شده مورد داوری قرار می‌گیرد.» معلم درباره بخش تلویزیون هم توضیحاتی داد: «نامزدهای ما از میان 25 سریال و مجموعه نمایش خانگی انتخاب شدند. از بین این آثار چهار اثر «شهرزاد»، «دندون طلا»، «سیگنال موجود نیست» و «عطسه» در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بودند. متاسفانه سال پیش تلویزیون کارنامه درخشانی نداشت و بخصوص در زمینه آثار کمدی که خیلی ضعیف ظاهر شد.»
در جشن حافظ یک تندیس به بهترین فیلم مستند به نمایش درآمده در طول سال در گروه هنر و تجربه هم تعلق می‌گیرد که سال گذشته 12 فیلم مستند به نمایش درآمدند و از میان آنها سه فیلم به عنوان نامزد بهترین مستند انتخاب شدند.
معلم درباره جایزه بهترین چهره تلویزیونی که چند سال است به جشن حافظ اضافه شده گفت: «برنامه‌های زیادی از تلویزیون به صورت گفت‌وگو محور پخش می‌شوند اما متاسفانه باز هم شاید برنامه‌های چشمگیری نبودیم. در مورد برنامه «دورهمی» هم سوالاتی پیش آمده که باید بگوییم چون اولین قسمت این برنامه اواخر اسفند 94 پخش شد طبیعتا در داوری ما قرار می‌گرفت. 9 برنامه جدی گفت‌وگو محور داشتیم که از میان آنها این 5 فیلم به عنوان نامزد انتخاب شدند. یکی از تاثیرات جشن حافظ جدی شدن برخی از بخش‌های تولیدی است. مثلا همین تندیس بهترین چهره تلویزیونی تاثیر زیادی داشته و سال گذشته حتی شاهد بودیم در فضای مجازی هم برنامه گفت‌وگو محور «دید در شب» تولید شد. یا امسال برنامه «سی و پنج» آقای فریدون جیرانی در فضای مجازی آمد که البته سال آینده مورد داوری قرار خواهد گرفت. امیدوارم با آمدن vod برنامه‌های گفت‌وگو محور بیشتری تولید شوند و رقابتی میان تلویزیون و این فضاها به عنوان شبکه‌های خصوصی به وجود بیاید.»
در مورد جوایز بخش سینما معلم به دو نکته اشاره کرد اول اینکه در جشن حافظ بازیگر زن و مرد نقش اصلی و مکمل نداریم و در عوض به دو بازیگر زن و دو بازیگر مرد جایزه اهدا خواهد شد. معلم دراین‌باره گفت: «به عقیده من همیشه بازیگر خوب داریم و بازیگر بد. نقش اول و دوم معنایی ندارد.»
در مورد نامزدهای بهترین خواننده ترانه تیتراژ هم اضافه کرد: «در سینما ترانه خوب نداشتیم و به همین دلیل امسال هر شش نامزد این بخش از تلویزیون و نمایش خانگی هستند».
علی معلم از دیگر جوایز جشن حافظ به جایزه بهترین دستاورد هنری که مخصوص کلیه رشته‌های فنی است، جایزه ویژه هیات داوران و جایزه یک عمر فعالیت هنری اشاره کرد که این آخری به جمشید هاشم‌پور تعلق می‌گیرد: «هاشم‌پور از بازیگران مهم سینمای ایران است که بخصوص در دهه 60 و 70 بخش مهمی از موفقیت اقتصادی و رابطه سینما با مردم بر دوش او بود. جمشید هاشم‌پور باید خیلی بیشتر از این‌ها قدر می‌دید و از او تجلیل می‌شد. خوشبختانه در جشن حافظ همیشه در این بخش به کسانی جایزه داده شده که کارهای تاثیرگذاری در سینمای ایران انجام داده‌اند از مسعود کیمیایی تا نعمت حقیقی. مرحوم ساموئل خاچیکیان بعد از مرگ در خانه‌اش فقط یک تندیس حافظ داشت و هیچ جای دیگری از ایشان تجلیل نکرده بود. بزرگترین غم ما این است که جشن حافظ زمان علی حاتمی به وجود نیامده بود چون او شایستگی این را داشت که اولین تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری را دریافت کند.»
اجرای موسیقی توسط علی زندوکیلی، حافظ‌خوانی برای اولین‌بار، دوبله زنده و یک کار مشترک از رضا یزدانی جزو برنامه‌های جنبی جشن حافظ تعریف شده‌اند که امسال حامی اصلی آن شرکت صنایع غذایی بهروز بوده است.
نکته مهم شانزدهمین جشن حافظ اضافه شدن یک جایزه تحت عنوان نشان عباس کیارستمی برای بزرگداشت این کارگردان است. معلم در این رابطه توضیح داد: «برای یادبود عباس کیارستمی در این فرصت کمی که داشتیم بهترین چیزی که بنظرمان رسید یک جایزه جدید متفاوت از تندیس حافظ بود که با عنوان نشان عباس کیارستمی به یک سینماگر جوان در حوزه فیلم کوتاه یا بلند که کارهایش واجد نوآوری در سینماست اهدا شود. برای این نشان فقط یک اثر خاص مورد داوری قرار نمی‌گیرد. همان‌طور که کیارستمی صاحب سبک و مکتب بود و مهم‌ترین ویژگی‌اش هم وجه تجربی و نوآورانه کارهایش بود و به فیلمسازی جوانان هم علاقه داشت تصمیم داریم در این بخش به فیلمساز جوانی جایزه بدهیم که تشویق شود. در سال‌های آینده که امیدواریم این جایزه تداوم پیدا کند شاید بشود حتی این نشان را به فیلمسازان بین‌المللی هم داد.»
علی معلم در پایان گفت به دلیل اینکه با از بین رفتن سالن وزارت کشور، به جز برج میلاد هیچ سالن مناسب دیگری برای مراسم وجود ندارد اظهار داشت به دلیل ظرفیت کم برج امسال بلیط فروشی‌ این مراسم خیلی محدود خواهد بود.
جشن حافظ روز بیست و هشتم تیرماه در برج میلاد برگزار می‌شود.
هیات داوران جشن امسال عبارتند از: امیر پوریا، خسرو دهقان، امیرحسین رسائل، جواد طوسی، محمدرضا لطفی، علیرضا مجمع، هیوا مسیح، علی معلم، صوفیا نصرالهی، امیررضا نوری پرتو و امیرهوشنگ هاشمی.
در پایان نشست از پوستر شانزدهمین جشن حافظ که در آن به کیارستمی ادای دین شده و پوستر رسمی شانزدهمین جشن حافظ، رونمایی شد.
503502

کد خبر: 661313

وب گردی

وب گردی