از هر 10 نفر  یک نفر در کشور مبتلا به آلزایمر است/۷۰۰ هزار آلزایمری در ایران

رئیس دبیرخانه سالمندان با اشاره به وجود ۷۰۰ هزار بیمار آلزایمری در کشور گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که نسل جدید علاقه‌ای به نگهداری پدر و مادران خود ندارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر فرید براتی سده با بیان اینکه از ۲ دهه پیش علائم سالمندی در جامعه در حال نمایان شده بود، افزود: از همان زمان هشدارهایی در خصوص پیر شدن جامعه ارائه دادیم اما کسی توجه نکرد. بی توجهی سازمانهای متولی از جمله بهزیستی به هشدارهای سالمند شدن جمعیت اگر نگوییم خیانت به جامعه ایرانی دستکم نوعی کم‌کاری است که باید به سرعت جبران شود.

او ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده، نسل امروز و فرزندان ما هیچ علاقه‌ای به نگهداری و مراقبت از پدر و مادران سالمند خود ندارند بنابراین نهادهای مسئول در موضوع سالمندی باید با برنامه ریزی دقیق شرایط آینده کشور را در نظر بگیرند و با توجه به هشدارهای ارائه شده مساله سالمندی جمعیت را جدی بگیرند.

رئیس دبیرخانه سالمندان تاکید کرد: پیر شدن جامعه و مراقبت از سالمندان یک مساله چالشی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است به طوری که امروزه حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور چین سالمند هستند و این آمار اگرچه در کشور ما حدود ۸ درصد است اما جمعیت ما به سرعت در حال پیر شدن است و باید از الگوی کشورهای مختلف در مواجهه با سالمندی جمعیت استفاده کنیم.

۱۹ استان کشور به مرحله پیری جمعیت رسیده اند

براتی سده گفت: ۱۹ استان کشور به مرحله پیری جمعیت رسیده اند و در حال نزدیک شدن به بحران سالمندی قرار دارند. لازم است سازمانهای مردم نهاد با ورود به موضوع سالمندی و ارائه خدمات مورد این جمعیت، خود را آماده مقابله با بحرانهای پیش رو کنند.

رئیس دبیرخانه سالمندان با تاکید بر ضرورت تربیت مشاوران سالمندان اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته ارائه خدمات به سالمندان و بیماران آلزایمری به صورت شبکه ای انجام می شود به طوری که فرد سالمند با برقراری تماس با سازمانهای مردم نهاد می تواند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. در همین راستا باید مراکز مشاوره با حمایت سازمان نظام روانشناسی فعال شوند. حدود ۱۰۰ سال از ارائه دروس علمی روانشناسی در ایران می‌گذرد اما نظام روانشناسی هنوز نتوانسته نقش بنیادی خود را در ساماندهی ارائه خدمات به اقشار مختلف جامعه ایفا کند.

او با اشاره به وجود بیش از ۷۰۰ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور گفت: از هر ۱۰ نفر در کشور یک نفر مبتلا به آلزایمر است و این در حالی است که هیچ نهاد یا دستگاهی برای کمک رسانی، ارائه آموزش‌های لازم و ساماندهی بیماران آلزایمری وجود ندارد و این افراد در جامعه رها شده اند. انجمن آلزایمر مدعی است که حدود ۵ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر را تحت پوشش دارد اما این آمار تنها مختص تهران است و در دیگر استان‌های کشور هیچ نهاد خدماتی برای افراد آلزایمری پیش بینی نشده است. بنابراین وظیفه سازمان نظام روانشناسی است که با استفاده از توان همه اعضا و صاحبنظران روانشناسی به موضوع سالمندی ورود کند.

براتی سده با تاکید بر استفاده از ظرفیت سالمندی جامعه برای اشتغال فارغ التحصیلان افزود: نظام روانشناسی باید با بدنه جامعه دانشگاهی ارتباط موثر داشته باشد و این مساله‌ تاکنون مفقود بوده است.

105105

کد خبر: 661376

وب گردی

وب گردی