مدیران دولت باید از شایستگان باشند 

دکتر محسن ایمانی نایینی *

مبحث فیش های حقوقی نامتعارف مدیران ، موضوعی نبود که بتوان بسادگی از آن عبور کرد . در حالیکه مردم از دولت یازدهم انتظار داشتند که عدالت را تاجایی که امکان دارد درجامعه متجلی کند ؛ مسئله فیش های حقوقی نجومی مدیران ماجرایی شد که اذهان را بسیار مشوش کرد .

اکنون تنها دولت است که می تواند احقاق حق کند .

اولین نکته ای که در این خصوص باید گفته شود آن است که آحاد ملت براین باورند که دولت کنونی مسئول وقوع چنین رخدادی است. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان و مسئولان می دانند که تا چه اندازه دولت پیشین دربروز این اشتباهات و اهمال کاری ها نقش داشته است اما نکته اینجاست که انتظار می رفت تا دولت کنونی پیشگیری کند و یا با ورود به این ساختار تغییرات زیرساختی را اعمال کند در واقع همان اصل پیشگیری بهتر از درمان است و اکنون دولت در مرحله درمان قرار گرفته است که شاید سالها زمان نیاز باشد تا این عدالت محقق شود. مطالبه دیگر مردم از دولت نظارت دقیق و موشکافانه است.

مردم هم اکنون با ابلاغ بیانیه رییس جمهور انتظار دارند تا موارد موشکافانه بررسی شود و نتیجه آن به ملت ابلاغ شود.

گرچه در این بیانیه رییس جمهور خود چنین قولی را به مردم داده است. حال اقدامات موثری هم دولت در این خصوص انجام داده است که بازخورد آن در میان مردم مثبت ارزیابی می شود؛ اقداماتی همچون عزل و برکناری فرد خاطی که اذهان را متوجه عدالت محوری دولت می کند.

در این راستا هر برخورد قاطعانه ای از سوی دولت خوب و قابل تقدیر است. اکنون جامعه بیش از پیش به سلامت درهمه ابعاد نیاز دارد . سلامت معنوی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی.

نکته دیگری که دارای اهمیت است آنست که افراد جامعه از رییس دولت ووزرا انتظار دارند تا شایسته ترین و اصیل ترین افراد برای پست های مدیریتی برگزیده شوند. گاه شاهدیم که این اتفاق نمی افتد.

مدیران کم سن و سال و بی تجربه، گاه با تحصیلات پایین و حتی تشنه پول وقدرت پشت میزها می نشینند و اعتبار دولت را خدشه دار می کنند. این قابلیتی نیست که مردم از یک مدیر شایسته انتظاردارند.

خوب است دولت معیار انتخاب مدیران خود را هم تعیین کند. مدیرانی که بتوانند برنفسانیات خود غلبه کنند . چشم ودل سیر باشند که این مسئله بسیار مهمی است . افرادی لایق که بتوانند بیت المال را برای مردم باصداقت حفظ کنند و در آخر باید گفت که ما در این مورد خلاء قانونی هم داریم .جای آن دارد که مجلس هم وارد عمل شود .

خوب است نمایندگان مجلس و نیز دولت تمام تلاش خود را بکارگیرند تا نظام اسلامی به واسطه برخی قصورات خدشه دار نشود.

* روانشناس شناس – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

۲۰۲۰

کد خبر: 661381

وب گردی

وب گردی