دستاوردهای شش جلسه پایش امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی/ علوی فاضل: بسیاری از اصلاحات در دانشگاه حاصل نظر واحدها و استان‌هاست

رئیس مرکز امور هماهنگی استان‌ها و هیات امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی از دریافت حدود 300 نظر از استان ها در حوزه های مختلف به مرکز هماهنگی خبر داد و گفت: به ترتیب بیشترین نظرات مربوط به بخش اداری مالی دانشگاه با 126 مورد و پس از آن بیشترین نظرات به حوزه آموزش، حوزه پژوهش و فناوری، اقتصاد دانش بنیان، امور استان ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی تعلق داشت.

دکتر مجتبی علوی فاضل در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با دستاوردهای شش جلسه گذشته هماهنگی و پایش امور استان‌های دانشگاه آزاد بیان کرد: مهمترین دستاورد برگزاری جلسات مستقیم و بدون واسه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیات رییسه با روسای استان ها که نمایندگان واحدهای سراسر کشور هستند، در اجرای طرح تجمیع 2 بوده است. که در نتیجه این جلسات، طرح تجمیع 2 که بزرگ ترین طرح تحول دانشگاه بود با موفق به ثمر نشست.

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در طول 35 سال گذشته ساختاری به نام ساختار دبیرخانه مناطق یا ستادهای هماهنگی داشته است، گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همه مصوبات را به طور کامل در دانشگاه اجرایی کردیم و با اصلاح فرآیندها ساختار سازمانی دانشگاه اصلاح شد و کوچک سازی اتفاق افتاد.

علوی فاضل با بیان اینکه ساختار جدید از 24 خرداد ماه سال 94 رسما ابلاغ شد، گفت: امروز که یک سال از آغاز اجرای این طرح در دانشگاه گذشته، فرآیندهای جدیدی که براساس همین ساختار در دانشگاه اجرا شده به دلیل همین پیگیری‌ها و نشست‌ها و استفاده از نقطه نظرات و تطبیق سازمان دانشگاه با شرح وظایف دانشگاه بوده است.

رئیس مرکز امور هماهنگی استان‌ها و هیات امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: به هر حال در سازمان های بزرگ مانند دانشگاه آزاد اسلامی که در سطح یک کشور پراکنده است، زمانی که تغییر ساختاری آن هم در چنین ابعاد وسیعی اتفاق می‌افتد، لازم است تا مدیران با دقت نظر و پایش، فعالیت‌های دانشگاه را در این ساختار جدید رصد کنند.

او گفت: ما رئیس یک واحد دانشگاهی را به عنوان رئیس استان معرفی کردیم و در کنار آن شورای تخصصی را فعال کردیم. ساختار اداری استانی را کوچک کردیم، دبیرخانه هیات امنای استانی را فعال کردیم. تمام این اقدامات همزمان با پیشبرد برنامه‌های مهم دانشگاه نظیر جذب هیات علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی، ممیزی و ارزیابی آموزشی دانشگاه، توسعه فعالیت های دانش بنیان، توسعه فعالیت های کیفی در بخش پژوهش، طرح ساها، طرح شفا، فعالیت های ماندگار فرهنگی، توجه به توسعه آموزش پزشکی، استاندارد سازی فعالیت‌های علوم پزشکی، تحول در بخش ورزش بود.

او با بیان اینکه همه تحولات نیاز به نظارت، پایش و دقت مستقیم و تبادل نظر دارد، گفت: یکی از عوامل مهم اجرای موفق ساختار جدید دانشگاه در استان جلسات هماهنگی و پایش بوده است. این جلسات سبب شد تا فاصله بین صف و ستاد دانشگاه کاهش پیدا کند و استان ها نقطه نظرات خود را به صورت مستقیم مطرح کنند.

علوی فاضل گفت: برای پایش هفتم از استان ها خواسته ایم تا با هماهنگی با واحدهای دانشگاهی بازخورد فعالیت های دانشگاه را اعلام کنند و اگر انتقاد یا پیشنهاد سازنده ای دارند اعلام کنند.

رئیس مرکز امور هماهنگی استان‌ها و هیات امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی از دریافت حدود 300 نظر از استان ها در حوزه های مختلف به مرکز هماهنگی خبر داد و گفت: ما این نظرات را برای معاونت‌ها ارسال کردیم. به ترتیب بیشترین نظرات مربوط به بخش اداری مالی دانشگاه با 126 مورد و پس از آن بیشترین نظرات به حوزه آموزش، حوزه پژوهش و فناوری، اقتصاد دانش بنیان، امور استان ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی تعلق داشت.

او ادامه داد: در جلسه کرمان دوباره از نقطه نظرات استان‌ها استقبال خواهیم کرد و نظرات استان ها را در کمیسیون های تخصصی با معاونین درمیان خواهیم گذاشت تا بتوانیم به راهکاری برسیم که نتیجه آن موفقیت بیشتر دانشگاه را به همراه داشته باشد.

علوی فاضل با بیان اینکه بسیاری از اصلاحاتی که در دانشگاه در حال انجام است حاصل نظر واحدها و استان هاست، گفت: نگاه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استفاده از نظرات استان ها و در نظر گرفتن مشورت و خرد جمعی حرکت میمون و مبارکی است. به این معنی که این تفکر در دانشگاه ایجاد شده که روسای استان ها به عنوان نمایندگان واحدهای هر استان بدون واسطه نظرات خود را مطرح کنند و سازمان مرکزی برای نظرات واحد ها ارزش قائل است.

او با بیان اینکه تفویض اختیار بیشتر به واحد ها، اعتماد بیشتر به دانشگاه، درک متقابل بین تصمیم گیران و مجریان از جمله خروجی های تبادل نظر است، گفت: این اقدام سبب نزدیکی و وحدت مدیریت در دانشگاه می شود. بنابراین همه با یک نگاه و با یک رویکرد به سمت تحقق اهداف دانشگاه پیش می رویم.

20104

کد خبر: 661486

وب گردی

وب گردی