جوان‌پور هروی: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر آموزش در دانشگاه‌ها پژوهش را نیز در راس امور قرار دارد

با توجه به اهمیت نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه فناوری و از آنجا که فرصتی مهم برای بهره برداری حداکثری از جمله در تحقق اهداف اقتصادی و صنعتی است، بررسی شرایط استفاده از این فرصت در دانشگاه آزاد ارومیه دستمایه نشست صمیمی اصحاب رسانه با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی شد.

به گزارش ایسکانیوز، عزیز جوان‌پور هروی در این نشست تشکیل شرکت‌های دانش بنیان را از جمله ایده‌های خوب برای پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت: تشکیل این شرکت‌ها روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر آموزش در دانشگاه‌ها پژوهش را نیز در راس امور قرار دارد و در این راستا بهره مندی از شرکت‌های دانش بنیان اخیرا بسیار پررنگ شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سپس وضعیت شرکت‌های دانش بنیان در استان را تشریح و اظهار کرد که راه های عملیاتی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی استان دنبال شده است به طوری که در شرایط حاضر 30 هسته فناوری و سه مرکز رشد در شهرهای ارومیه، خوی و مهاباد وجود دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است

او شرکت‌های دانش‌بنیان را مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و در عین حال تصریح کرد که ایجاد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی از جنس اقتصاد مقاومتی و مصداق اصل 44 قانون اساسی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تاکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه ملی است، نگاه ما هم نگاهی ملی است و از هر اقدامی که منجر به حمایت از اقتصاد دانش بنیان شود، استقبال می کنیم.

به گفته جوان‌پور دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه اقتصاد دانش بنیان، میزان اثربخشی خود را به وسیله توسعه مراکز رشد، توسعه طرح شفا، توسعه طرح ساها، افزایش خواهد داد.

راه اندازی طرح ساها در ارومیه، خوی و ماکو

او سپس طرح ساها را تشریح کرد و گفت که این سامانه در شهرستان‌های ارومیه، خوی و ماکو راه‌اندازی شده است و محققان استان می‌توانند از امسال از این طرح استفاده کنند.

جوات پورهدف از راه‌اندازی سامانه ساها را ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای مختلف استان و بسترسازی برای استفاده از این امکانات و تجهیزات در واحدهای دیگر عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه از دیگر اهداف سامانه ساها، افزایش رضایتمندی کاربران و مشتریان، استفاده بهینه از سرمایه انسانی و شناسایی افراد خلاق و کارآفرین در این حوزه و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع (رفرانس) است، خاطرنشان کرد: ساها بستر مناسبی را برای دسترسی پژوهشگران، استادان و دانشجویان به امکانات عظیم آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه فراهم آورده و دانشگاه قادر خواهد‌ بود از این طریق به ارائه خدمات به مشتریان بخش خصوصی، دولتی و افراد حقیقی بپردازد.

وی افزود: برای استفاده از این سامانه، هیچ محدودیتی حتی برای دانشجویان غیردانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و هرکسی از هر جای کشور می تواند به آن دسترسی داشته باشد و از خدمات آن استفاده کند.

حرکت رو به توسعه دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در حوزه تحصیلات تکمیلی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود رشد چشمگیر تحصیلات تکمیلی را یادآور شد و گفت: این دانشگاه در سرلوحه خود برنامه گسترش تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکترا قرار داده است تا از جذب دانشجویان به کشورهای دیگر جلوگیری کند.

جوان پور خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام گرفت از مهر ماه امسال 31 رشته دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش می‌شود که 21 رشته در شهر ارومیه و سایر آنها در شهرهای خوی و مهاباد خواهد بود.

وی با بیان اینکه 63 رشته نیز در مقطع کارشناسی ارشد در مهر سال 95 در ارومیه پذیرش شده است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد استان با توجه به پتانسیلی که دارد به دنبال اخذ مجوز برای بیش از 50 رشته ارشد و دکتری است.

جوان پور با تاکید به اینکه رشد و گسترش تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز در دستور کار و سیاست اصلی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است، بیان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد استان در شرایط حاضر 800 نفر است که در برخی از رشته ها کمبود داریم و در این راستا جذب هیئت علمی برای تامین کمبود نیاز واحدها در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: این دانشگاه همه ساله فراخوان جذب نیرو داده و آماده پذیرش اساتید با مدرک دکترا بوده و در طول دو سال گذشته بیش از 50 نفر هیئت علمی در سال گذشته را جذب کرده است.

جوان‌پور با اشاره به اینکه 80 درصد بودجه دانشگاه آزاد اسلامی صرف پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه می‌شود، افزود: علاوه بر آن، 10 درصد این بودجه به کارهای پژوهشی و هشت درصد به برنامه‌های فرهنگی و ورزشی اختصاص دارد.

افزایش کیفیت آموزش واحدهای مختلف این دانشگاه با تجمیع استانی

جوانپور سپس به برنامه های فرهنگی دانشگاه آزاد اشاره و اضافه کرد: شناساندن مفاخر و چهره‌های ماندگار استان، تجلیل از چهره‌های ماندگار ترک و کرد استان و برگزاری برنامه جایزه بزرگ تقریب مذاهب به صورت ملی در ارومیه از جمله برنامه های فرهنگی دانشگاه آزاد استان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی از افزایش کیفیت آموزش واحدهای مختلف این دانشگاه با تجمیع استانی خبر داد و گفت: با سیستم ساختاری جدید دانشگاه آزاد ارومیه 9 واحد دانشگاهی و یک مرکز دارد که به صورت استانی اداره می شود و در این واحدهای دانشگاهی 45 هزار نفر مشغول تحصیل هستند.

20101

کد خبر: 661637

وب گردی

وب گردی