هشدار مکارم شیرازی به اقدامات در خارج از کشور برای حذف حجاب در ایران

آیت الله ناصر مکارم شیرازی با هشدار نسبت به اقدامات در خارج از کشور برای حذف حجاب در ایران گفت: عده‌ای در خارج از کشور پیگیر کمرنگ کردن یا حذف حجاب در ایران به عنوان یک مساله سیاسی هستند.

به گزارش ایسکانیوز، این مرجع دینی پنجشنبه شب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی افزود: آنان در فضای مجازی با راه اندازی پویشی به نام «بی‌حجاب‌ها» درصدد تهی کردن جامعه اسلامی از درون هستند که گرامیداشت هفته حجاب و عفاف و یادآوری قیام گوهرشاد هشدار ملت به دشمن نسبت به آگاهی از این اقدامات در خارج از کشور است.

وی گفت: اینکه برای زنده نگهداشتن قیام گوهرشاد هفته‌ای به نام حجاب و عفاف نامگذاری و این رویداد با یکی از مبانی دینی تلفیق شده، قابل ستایش است و این مساله هشداری نسبت به تلاش عده‌ای برای فراموشی حجاب و عفاف و عادی شدن بی‌حجابی در جامعه است.

به نوشته ایلنا، آیت الله مکارم شیرازی افزود: خوشبختانه به برکت هفته حجاب و عفاف ملت ایران هر ساله نسبت به این مساله حساس شده و به کسانی که خیالاتی برای ترویج بدحجابی یا بی‌حجابی در سر دارند هشدار می‌دهد.

وی گفت: حجاب جزو ضرورت‌های اسلام است و اهمیت این مساله برای دشمنان اسلام نیز محرز شده زیرا آنان برای مبارزه با اسلام در وهله نخست به سراغ مبارزه با حجاب در کشورهای اسلامی می‌روند.

وی بیان کرد: زمانی انگلستان، رضاخان را بر راس کشور گمارد تا نقشه‌های خود را برای از بین بردن اسلام عملی سازد و این ستیز با اسلام را از مبارزه با حجاب آغاز کرد زیرا اهمیت مساله حجاب در جامعه اسلامی به حدی است که می‌توان از طریق آن مقدمات حذف اسلام را فراهم کرد.

این مرجع شیعه گفت: رضاخان برای کشف حجاب در کشور، به روسا و افراد تراز اول شهرهای مختلف دستور به حضور همسران بی‌حجاب خود در مجالس داد و در مقابل مخالفت علما با این اقدام، ‌‌نهایت خشونت را اعمال نموده و ضمن هتک حرمت بانوان محجبه در خیابان‌ها، علمای مخالف را به زندان افکند یا تبعیدشان کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مساله مبارزه با حجاب از سوی رضاخان واکنش مردم را در کشور خصوصا در مشهد به همراه داشت، افزود: برخی افراد برجسته از جمله مرحوم شیخ بهلول گنابادی به تنویر افکار عمومی نسبت به این مساله در مسجد گوهرشاد پرداختند که در ‌‌نهایت منجر به خشونت عوامل رضاخانی و به خاک و خون کشیدن مردم در این مسجد شد.

وی ادامه داد: از آنجا که رضاخان از واکنش گسترده مردم کشور نسبت به قضایای مسجد گوهرشاد بیم داشت، نگذاشت دامنه این مساله گسترش پیدا کند لذا اجساد شهدای این مسجد به نقطه نامعلومی فرستاده شد که هنوز مشخص نیست قبر این شهدا کجاست.

وی گفت: تلاش رضاخان برای سر به مهر کردن قضیه مسجد گوهرشاد نتوانست آتش خشم مردم را فرونشاند، حتی تهدید علما به اعدام نیز عملی نشد و همه تلاش رضاخان برای کشف حجاب، وی و سلسله‌اش را بیش از پیش در نزد مردم منفور کرد و در ‌‌نهایت انگلیس مجبور شد دست نشانده شکست خورده خود را به نقطه دورافتاده‌ای تبعید کند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: پسررضاخان نیز که دست نشانده دوم انگلیسی‌ها بود، دشمنی با اسلام را از طریق دیگر و آنهم تبدیل تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی آغاز کرد به طوری که درصدد تغییر خط فارسی به لاتین یا تغییر تاریخ شمسی برآمد.

وی بیان کرد: اقدامات محمدرضا پهلوی فریاد اعتراض امام خمینی (ره) را بلند کرد و زمینه قیام گسترده مردم به رهبری امام خمینی (ره) را فراهم نمود که در ‌‌نهایت پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد.

این مرجع تقلید گفت: امروز حجاب یک شعار اسلامی در جهان است به همین دلیل حکومت‌ها بلافاصله نسبت به حجاب واکنش نشان می‌دهند زیرا از نفوذ اسلام می‌ترسند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: حجاب رمز سلامت خانواده و جامعه است و حذف آن زمینه گسترش فساد و آسیب‌های اجتماعی و آزارهای جنسی و بی‌بند و باری را فراهم می‌کند از این رو باید مساله حجاب مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این مرجع شیعه اهمیت مساله ازدواج از دیدگاه قرآن را مورد تاکید قرار داد و گفت: فراهم کردن زمینه ازدواج آسان، اشتغال و تحصیل جوانان، وظیفه جامعه است تا با همراهی یکدیگر موانع را از سر راه بردارند.

وی بیان کرد: زمانی که ازدواج و حجاب در جامعه اسلامی به درستی محقق شود، نوامیس مردم سالم می‌مانند لذا باید از مسائلی مانند تشریفات، جهیزیه و مهریه سنگین و خرید تجملات که مانع ازدواج آسان است، اجتناب کرد.

این مرجع دینی با اشاره به هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه (ع) در قبرستان بقیع گفت: ۸۰ سال قبل وهابی‌ها قبور و گنبد و بارگاه ائمه معصومین در مدینه را با خاک یکسان کردند که این واقعه نباید فراموش شود.

وی بیان کرد: امروز دنیا به این مساله پی برده که منشا داعش و امثال آن در عربستان نتیجه تعلیمات «عبدالوهاب»، دست پرورده غرب است و بزودی عربستان رسوای عالم خواهد شد.

وی خطاب به علمای دانشگاه الازهر مصر و عدم واکنش آنان نسبت به کشتار مسلمانان در عراق گفت: الازهر، قرن هاست که کانون علمی مسلمانان است لذا شما نباید بگذارید آبروی این مکان ارزشمند به وسیله دلارهای نفتی عربستان سعودی برود و به وهابی‌ها امتیازی داده شود.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به سوء استفاده برخی از فتوای وی در مورد حجاب دختران دانشجو یا محصل در دانشگاه‌ها و مدارس خارج از کشور گفت: برخی دروغ‌هایی بر این فتوا گذاشتند و آن‌ها که آگاه به زمان نبودند آن دروغ‌ها را منتشر کردند.

وی بیان کرد: از ترکیه به ما نامه نوشتند که «دختران مسلمان در مدرسه و دانشگاه را مجبور می‌کنند بی‌حجاب باشند، حکم شرعی درباره ادامه تحصیل آنان چیست»؛ ما نیز در جواب نوشتیم، اگر آنان را مجبور به برداشتن حجاب می‌کنند و از طرفی داشتن حجاب ضرر مهم فردی و اجتماعی به وجود می‌آورد، اسلام به مقدار ضرورت اجازه می‌دهد که حجاب را رعایت نکنند.


201/201

کد خبر: 662002

وب گردی

وب گردی