کاهش شدت باد و غلظت گرد و خاک منطقه غربی ایران/ شرایط تنفسی در زابل خوب نیست

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به کاهش شدت باد و غلظت گرد و خاک منطقه غربی کشور از جمله زابل اظهار کرد: وضعیت گرد و خاک این منطقه تا پایان فصل گرم سال ادامه دار است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علی عابدینی در مورد وضعیت گرد و غبار کشور با اشاره به کاهش غلظت گرد و غبار امروز نسبت به روز گذشته گفت: در اوایل صبح روز گذشته دید افقی در شهرستان زابل به 150 متر هم رسید و بسیار غلیظ بود، در حال حاضر دید افقی در این منطقه 1000 متر است و نسبت به روز گذشته تا حدی بهبود یافته ولی همین میزان هم بالاست و شرایط عمومی و تنفسی خوبی در زابل وجود ندارد.

او با بیان اینکه شرایط گرد و غبار کشور حداقل طی سه روز آینده نیز ادامه خواهد داشت گفت: پیش بینی‌ها حاکی از این است که در روزهای آینده شرایط گرد و غبار بدتر از این نخواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بادهای 120 روزه خاصیت مناطق غربی کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان است افزود: این بادها در اواخر بهار شروع شده، طی فصل تابستان ادامه دارد و نهایتا در اوایل پاییز به پایان می‌رسد، به همین منظور به بادهای 120 روزه معروفند. وزش باد در این منطقه گرد و خاک را وارد سیستان و بلوچستان، زابل و تا حدی کرمان می‌کند.

به گفته عابدینی، در سال‌های کم بارش و با خشک بودن دریاچه هامون، این شرایط حادتر می‌شود و این بادها می‌توانند گرد و خاک بیشتری تولید کنند ولی اگر دریاچه آبگیری خوبی داشته باشد شرایط تا حدی بهتر می‌شود.

او ادامه داد: در همه سال‌ها در این فصل وضعیت وزش باد و وقوع گرد و غبار در منطقه با شدت و ضعف وجود دارد و تنها با توجه به شرایط بستر خاک این وضعیت تغییر می‌کند.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه وضعیت امسال این منطقه بهتر از سال گذشته است گفت: در منطقه سیستان و بلوچستان انتظار بارش‌های رگباری تابستانه را نیز داریم که هنوز اتفاق نیفتاده است. امسال این بارش‌های تابستانه فعلا فعال نشده و انتظار داریم در هفته‌های آتی فعالیت سیستم بارش‌های تابستانه را داشته باشیم تا شرایط گرد و خاک منطقه تعدیل شود.

عابدینی با اشاره به اینکه وضعیت باد و وقوع گرد و خاک در فصل گرم سال ادامه دار است افزود: تا اوایل پاییز انتظار وزش باد و گرد و خاک در نقاط غربی کشور وجود دارد. شدت باد و میزان گرد و خاک طی سه روز آینده کاهش خواهد داشت.

20106

کد خبر: 662024

وب گردی

وب گردی