آینده‌ عکاسی با وجود اپل چه خواهد شد؟

در بخش زیادی از قرن گذشته تنها انواعی محدودی از دوربین‌های عکاسی برای انتخاب وجود داشت. اگر عکاس آماتور علاقه‌مندی بودید احتمالا یک دوربین SLR می‌خریدید و اگر یک عکاس حرفه‌ای بودید که با دوربین کار می‌کند، هزینه‌ی بیشتری را برای خریدن یک دوربین SLR بهتر پرداخت می‌کردید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، اگر هم نیاز شما به عکاسی از فرزندان و مهمانی‌های خانوادگی محدود می‌شد به‌احتمال‌زیاد یک دوربین کامپکت کوچک داشتید که فیلم‌های آن را برای ظهور و چاپ به عکاسی محله‌تان می‌سپردید. قطعا این تقسیم‌بندی بیش‌ازحد ساده شده است ولی به دلیل محدودیت‌های نسبی دوربین‌های آنالوگ محدوده‌ی بازار چیزی شبیه این بود. البته آن زمان دیگر گذشته و دنیا در حال حاضر شکل دیگری به خود گرفته است؛ دوربین‌های دیجیتال با چنان سرعتی پیشرفت می‌کنند که کاربران و تولیدکنندگان نرم‌افزار به‌سختی توان همگام شدن با آن‌ها را دارند. گذر از دوربین نیکون F6 به سونی A7 در یک چشم بر هم زدن رخ داد و دوربین‌های SLR (چه آنالوگ و چه دیجیتال) با سرعتی عجیب در حال تحت تاثیر قرار گرفتن هستند. در این میان بزرگ‌ترین تغییر به شکوفایی دوربین گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شود.

اپل دیدگاه جهانیان نسبت به عکاسی و نحوه‌ی استفاده از آن را تغییر داد. شاید این رخداد به دلیل راحتی عکاسی با آیفون و محقق شدن این حقیقت بود که اکثر مردم نمی‌خواهند برای عکس‌های خود زحمت زیادی بکشند. خیلی شگفت‌انگیز است که چگونه یک ایده‌ی خوب می‌تواند به‌سرعت و تقریبا بدون هیچ دوران گذاری چیزها را تغییر دهد. گویی امروز یک کیف دوربین داشتید و فردا دیگر آن را نداشتید چراکه دوربین در جیبتان بود.

نزدیک به یک سال پیش سایت Mayflower Concepts نموداری منتشر کرد که میزان فروش دوربین‌های عکاسی را از سال ۱۹۴۷ تا ۲۰۱۴ به تفکیک دوربین‌های آنالوگ، دوربین‌های DSLR، دوربین‌های دیجیتال کامپکت و دوربین‌های بدون آیینه نشان می‌داد. بر اساس این نمودار فروش دوربین تا سال ۲۰۱۰ رشد چشمگیری داشته ولی در این زمان به ناگاه متوقف شده و پس‌ازآن هر سال با نرخی دو رقمی سقوط کرده است. این سقوط به دلیل عملکرد بد دوربین‌ها نبوده بلکه گوشی‌های هوشمند و به‌طور ویژه آیفون موجب آن شده‌اند. در همان سال یعنی در سال ۲۰۱۴، اپل به لطف دوربین آیفون در میان محبوب‌ترین برندهای شبکه‌ی اشتراک عکس فلیکر پس از کانن و بالاتر از نیکون در رتبه‌ی دوم قرار گرفت.

اپل برای سال‌ها با اتکا به اعداد بر دورنمای عکاسی حکمرانی کرده است. دلیل این موضوع هم صرفا این نبوده که محصولات اپل از نظر تجاری بازارپسندتر یا بهتر هستند. بلکه این اتفاق به این دلیل روی داده که آن‌ها عکاسی را در یک اکوسیستم رسانه‌ای وارد کرده و توسعه داده‌اند. هر چند می‌توان در این مورد بحث کرد که اپل عکاسی را جدی گرفته ولی عکاسی جدی را پشت سر گذاشته است. البته دیگر این‌گونه نیست.

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم اپل قصد دارد با انتشار iOS 10 عکاسی RAW را به جدیدترین گجت‌هایش یعنی آیفون ۶s و آیپد پروی ۹ اینچی بیاورد. این موضوع شاید الان به نظر ساده بیاید ولی دورنمای کلی ناشی از آن جذاب‌تر خواهد بود. اگر در کارگاه‌های پیچیده‌ی کنفرانس WWDC 2016 شرکت کرده بودید، دید بهتری نسبت به نحوه‌ی تفکر اپل در مورد عکاسی و جهت حرکت آن در این حوزه پیدا می‌کردید. اپل عکاسی جدی را نشانه رفته و آن را در آزمایشگاه‌های مهروموم شده‌ی خود بررسی می‌کند. تمرکز اصلی متخصصان عکاسی اپل حالا روی استفاده از فرمت RAW است. شاید عجیب باشد ولی آن‌ها به توسعه‌دهندگان تاکید می‌کنند که به استفاده از فرمت RAW همانند پخت‌وپز نگاه کنند. در واقع این استعاره را می‌توان یک مقایسه‌ی خوب تلقی کرد؛ داده‌های خام (عکس RAW) همانند مواد اولیه هستند و پخته شدن آن‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی داشته باشد. این موضوع درست مانند این است که پختن یک غذای واحد را به چند سرآشپز مختلف بسپارید.

فعلا گجت‌های اپل تنها می‌توانند اطلاعات RAW دوربین پشتی را دریافت کنند ولی این قابلیت در آن‌ها بسیار توسعه‌یافته است. حتی می‌توانید از تکنیک براکتنیگ (گرفتن چند عکس با نوردهی مختلف) برای عکاسی RAW استفاده کنید و فرمت RAW و خروجی JPEG را با هم ذخیره کنید. تمام این قابلیت‌ها خوب هستند ولی مهم‌تر از آن‌ها شما برای اولین بار امکان ذخیره و نمایش واقعی عکس‌های RAW را خواهید یافت. پیش‌ازاین هم امکان ذخیره‌ی فایل‌های RAW روی گجت‌های موبایل اپل وجود داشت ولی تقریبا هیچ کاری نمی‌توانستید با آن‌ها بکنید. حتی اگر تلاش می‌کردید آن‌ها را باز کنید با یک پیش‌نمایش JPEG ناامیدکننده روبرو می‌شدید. حالا اپل علاوه بر عکاسی RAW امکان دسترسی به ویرایش عکس‌های RAW را هم فراهم کرده است.

اپل فرمت Lossless (بدون افکت کیفیت) DNG را برای ذخیره‌سازی اطلاعات عکس RAW برگزیده که موجب خوشحالی خیلی‌ها می‌شود. آن‌ها در مورد فضاهای رنگی هم تفکر زیادی کرده‌اند. صفحه‌نمایش آیپد پروی جدید ۹٫۷ اینچ با صفحه‌نمایش‌های ۴K و ۵K استفاده‌شده در iMac برابری می‌کند و از صحبت‌های اپل با توسعه‌دهندگان می‌توان درک کرد که ازاین‌پس استفاده از صفحه‌نمایش‌هایی که طیف رنگی گسترده دارند در تمام گجت‌ها بیشتر خواهد شد. اپل در این مورد حتی تا جایی پیش رفت که برای تاکید کردن بر اهمیت فضای رنگی به این نکته اشاره کند که ۴۰ درصد از رنگ‌های استفاده‌شده در لباس تیم‌های ورزشی NFL خارج از محدوده‌ی فضای رنگی RGB قرار دارد. البته آن‌ها در اقدامی عجیب فضای رنگی aRGB یا استاندارد دیگری را که برای ما آشناتر است انتخاب نکرده و به‌جای آن از استاندارد جدیدتری به نام Display P3 بهره گرفته‌اند.

علاوه بر این‌ها الگوریتم پردازش تصویر اپل (Apple Core Image) حالا بیش از ۴۰۰ مدل دوربین مختلف از ۱۶ کمپانی متفاوت را پشتیبانی می‌کند. اشتباه نکنید این رقم تعداد زیادی را نشان می‌دهد. به‌طور سنتی اپل همواره به دلیل عدم پشتیبانی از فرمت‌های متفاوت، زندگی را برای کسانی که قصد استفاده از انواع مختلف تصویر، موسیقی یا هر نوع سند دیگری را داشتند سخت می‌کرد. این شرایط به‌وضوح دارد تغییر می‌کند؛ پشتیبانی از فضاهای رنگی وسیع، عکاسی RAW، نمایش تصاویر RAW و امکان ویرایش تصاویر RAW برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های عکاسی به معنی ورود به دنیایی با قابلیت‌های جدید است. از همین الان می‌توان دید که ادوبی با استفاده از این امکانات جدید اپلیکیشن‌های Lightroom و Photoshop Mobile را به معنای واقعی قدرتمند خواهد کرد و در نتیجه ویرایش عکس‌ها در محل عکاسی، در حال حرکت یا حتی در هواپیما به سطحی برابر با حضور در آتلیه خواهد رسید. حتی این قابلیت‌ها می‌تواند به این معنی باشد که ما به‌زودی امکان استفاده از آیپد برای ثبت عکس RAW از طریق دوربین (RAW Tethering) را خواهیم داشت.

اپل احتمالا تاثیرگذارترین کمپانی جهان در زمینه‌ی عکاسی است. شما ممکن است به این گفته اعتراض کنید، ولی درست همان‌طور که یک سخن‌رانی عالی علاوه بر محتوا به زمان‌بندی، تن صدا و توانایی سخنران در برجسته کردن واکنش خوب شنوندگان مربوط می‌شود، دوربین خوب هم، یعنی دوربینی که موجب ایجاد تغییرات می‌شود، صرفا با ثبت کردن یک عکس از نظر فنی بی‌نقص به وجود نمی‌آید. در دوران فعلی عکاسی به معنی کار کردن با یک سیستم است و اپل اکوسیستم خود را به شکلی طراحی می‌کند که همگان، از مبتدی‌ترین عکاسان تا حرفه‌ای‌ترین آن‌ها، می‌توانند در آن فعالیت کنند. جالب است که اپل این موارد را در نطق اولیه‌ی کنفرانس WWDC 2016 که همگان آن را می‌بینند مطرح نکرد. البته آن‌ها نه نیاز و نه تمایلی به آن کار ندارند. این روش به‌نوعی امضای اپل است: پنهان کردن کوه‌هایی از پیچیدگی در زیر لایه‌ی ظریفی از سادگی.

اپل هرگاه که اراده کرده توانسته جهان ما را به معنای واقعی تغییر بدهد. آیفون ۴ در زمینه‌ی عکاسی یک گجت انقلابی بود و برای همیشه کفه‌ی ترازو را به سمت عکاسی موبایل سنگین کرد. حال با توجه تغییراتی که اپل انجام داده و چیزهایی که به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایش می‌آموزد به نظر می‌رسد ما در آستانه‌ی یک تغییر بزرگ دیگر هستیم؛ چراکه وقتی اپل روی چیزی تمرکز می‌کند، مابقی جهان هم به تمرکز روی آن چیز تمایل پیدا خواهد کرد.

20104

کد خبر: 662265

وب گردی

وب گردی