تاکید وزیر بهداشت بر لزوم توجه به نقش نظارتی مردم در قانون

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه نظارتی به صورت موفق عمل نکرده‌ایم، گفت: بر این اساس باید علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم، به نقش نظارتی مردم در قانون توجه کنیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم ششمین دوره اعطای جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: البته فکر می‌کنم که اینبار آخرین باری است که در این جمع حضور دارم؛ چرا که در تیرماه سال آینده نتایج انتخابات و دولت جدید مشخص شده‌اند.

او با بیان اینکه یکی از اهداف این جلسه گرامیداشت یاد دکتر شفیعی است که یک ماه قبل این استاد اخلاق مدار را از دست دادیم، گفت: در عین حال مناسبت دوم این مراسم موضوع کیفیت محصولات است. به نظر می‌رسد که کیفیت هر محصول حاصل دانش و بینش است و اگر قرار باشد که محصول بهتری خلق و ارائه شود، باید دانش بیشتری نیز برای آن به کار گرفت.

هاشمی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت محصولات وجود اخلاق و دانش ضروری است، ادامه داد: این دو هم بازدارنده هستند و هم منجر به تعالی کار می‌شوند؛ چرا که برای افزایش کیفیت، رفتار مسئولانه نیاز است و ما باید فکر کنیم که مسئول آن چیزی هستیم که مردم می‌پسندند و بنابراین آنچه را که برای خودمان می‌پسندیم، برای مردم نیز بپسندیم. بنابراین راه ارتقا کیفیت محصول، دانش و اخلاق است. در عین حال در عرصه اجتماعی و جمعی نیز باید زیرساخت‌های لازم برای افزایش کیفیت وجود داشته باشند. ما باید به دنبال انجام وظیفه خودمان باشیم.

وزیر بهداشت گفت: نیمی از این فرهنگ در گرو کار شما تولیدکنندگان است و نیمی از آن در دست مردم است که نباید محصولات بی کیفیت را بخرند یا تبلیغ کنند. ما باید یاد بگیریم که کیفیت را مطالبه کنیم و برای ایجاد این فرهنگ مهمترین موضوع تعدد انتخاب‌ها، شکستن انحصار و ایجاد فرصت برای تولید است. در عین حال زیرساخت بعدی کیفیت، رقابت است. تولید کننده در رقابت یاد می‌گیرد که برای بقاء باید تلاش کند و به نیازهای مشتری توجه کند. البته رقابت شرایط خاص خود را می‌طلبد و برای ایجاد رقابت سازنده باید بسترهای رقابتی را ایجاد کنیم که این وظیفه دولت‌هاست.

هاشمی با بیان اینکه از طرف دیگر کیفیت باید قابل اندازه‌گیری و سنجش باشد و دولت‌ها در اکثر موارد به تنهایی قادر به تشخیص کیفیت خدمات نیستند، ادامه داد: به عنوان مثال بیماری که به داروخانه مراجعه می‌کند از ظاهر و نحوه برخورد داروخانه تا حدی زیادی متوجه میزان کیفیت خدمات آنها می‌شود، اما از کیفیت دارویی که مصرف می‌کند؛ مطمئن نیست. حال این موضوع یک زیرساخت نظارتی می‌خواهد و ایجاد آن وظیفه دولت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در عرصه نظارتی موفق نیستیم و در این حوزه آن طور که باید عمل نشده، گفت: ما در حوزه نظارتی راه طولانی در پیش داریم و این حوزه نیازمند اقدامی جدی، قوانینی متقن، همراهی دستگاه های مختلف و همراهی مجلس است.

هاشمی ادامه داد: اصولا در ایران بنا نیست برای نظارت هزینه زیادی انجام شود و اینجاست که سهم و حق مردم مغفول می‌ماند. مردم می‌پرسند چگونه ممکن است که چند دستگاه عریض و طویل بر کار خدمات و محصولات نظارت دارند، اما این نظارت فایده‌ای ندارد!

هاشمی با بیان اینکه نظارت نیازمند بسترهای خاص خود از جمله قابلیت و کفایت است، گفت: در بخش قابلیت نیاز به امکانات نرم افزاری، مغز افزاری و سخت افزاری وجود دارد که در زمینه بحث نرم افزاری با مشکلات کمتری مواجهیم. البته در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال گاهی اتفاقاتی می‌افتد که افراد دارای دانش ترجیح می‌دهند که در بخش خصوصی فعالیت کنند. در عین حال در حوزه سخت افزاری با مشکلات متعددی مواجهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بسیاری از موارد نظارت‌ها باید به صورت تدریجی و تشویقی باشند،افزود: به عنوان مثال اعطای همین جایزه ملی کیفیت کارایی نسبتا خوبی داشته، اما انتظار ما بیش از اینهاست. به هر حال اگر در فرآیند ارزیابی این جایزه به خوبی عمل شود می‌تواند ابزار مناسبی برای نظارت در این حوزه باشد.

او افزود: از طرفی برای کافی بودن نظارت‌ها نیز باید قوانین با کیفیتی وجود داشته باشد. بنابراین موضوع نظارت دارای دو بخش تشویقی و تبیینی است و مجلس نیز باید در قالب برنامه ششم توسعه نگاهی به این حوزه داشته باشد و از مردم، سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو در این زمینه حمایت کرده و نقش نظارتی مردم را در قانون پر رنگ‌تر کند؛ چرا که مجموعه‌ای مانند سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نمی‌توانند روزانه هزاران محصولی را که وارد بازار می‌شوند، کنترل کنند. بنابراین باید در این زمینه راهکارهایی را که برگرفته از دانش بشری هستند، ایجاد کرد.

هاشمی همچنین گفت: کشورهایی که در این حوزه پیشرفت کرده‌اند، به صورت دو سویه عمل می‌کنند؛ یعنی هم از سوی دولت امکانات نظارتی ایجاد می‌شود و هم نقش نظارتی مردم پر رنگ است. به طوریکه کمتر کسی به خودش اجازه تخلف می‌دهد؛ چرا که این موضوع جزو حقوق شهروندی است و در کشورهای پیشرفته شهروندان به عنوان مامور کیفیت کالاها ناظر هستند. بر این اساس امیدواریم مجلس و مسئولان جهت بهینه‌سازی قوانین نظارت بر کیفیت اقدام عملی را انجام دهند.

هاشمی همچنین گفت: هم در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی و هم در اسناد بالادستی به اندازه کافی به این نکته که کیفیت بویژه در محصولات سلامت محور باید در اولویت باشد، تاکید شده است. بنابراین امیدواریم این مجموعه بتواند با کمک مجلس و توجه دولت قدم‌های موثری در حوزه کیفیت بردارد. همچنین در بحث کیفیت غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی باید توجهات لازم صورت گیرد؛ چرا که در غیر اینصورت روز به روز اعتماد مردم در این حوزه‌ها کاهش یافته و ممکن است به سمت سراب‌هایی متمایل شوند که نتیجه بسیار بدتری دارند.

او گفت: از نظر من مهم‌ترین بخش صنوف و اتحادیه‌ها هستند که می‌توانند در این زمینه از حیثیت‌شان دفاع کنند. به عنوان مثال ما به عنوان پزشک خودمان باید حرمت‌مان را حفظ کنیم و از قدیم گفته‌اند که حرمت امامزاده را متولی آن حفظ می‌کند. در مجامع پیشرفته کار در دست صنوف است و صنوف بیش از منافع خودشان به منافع مردم توجه دارند. بنابراین هیچ صنفی در زمانی که حقوق مردم مطرح است، نباید در کشور حاشیه امن داشته باشد.

20103

کد خبر: 662330

وب گردی

وب گردی