سازمان نظام پزشکی راه را برای تجویز منطقی دارو هموار کند

رئیس انجمن داروسازان ضمن انتقاد به تصمیماتی که در حوزه داروسازی بدون اطلاع انجمن گرفته می‌شود،درباره تجویز منطقی دارو، گفت: در این زمینه باید "کیفیت" را نسخه‌ها ارتقا دهیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر رهبر مژدهی آذر در مراسم ششمین دوره اعطای جایزه ملی کیفیت، غذا و دارو و بهداشت ایران با بیان اینکه دادن جایزه ملی کیفیت به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به خدمات داروسازان توجه شود، گفت: تا کنون هر اقدامی که انجام شده برای کیفیت خدمات دارویی بوده است در حالی که داروخانه‌ها ویترین خدمات دارویی برای ارائه این خدمات به مردم هستند. اما توجهی به آنها نمی‌شود و مشکلات‌شان ریشه‌یابی نشده، این در حالیست که چهار ارگان بر عملکرد داروخانه‌ها نظارت دارند.

او با بیان اینکه از اینکه قدم به قدم در کشور داروخانه تاسیس شده است، گلایه‌مندیم، افزود: از طرفی سود پایین دارو باعث شده که داروخانه‌ها نتوانند خدمات دارویی با کیفیت را عرضه کنند. بر این اساس اگر به ارائه خدمات دارویی در داروخانه‌ها فشار زیادی وارد شود، بسیاری از این داروخانه‌ها از این کار دست بر می‌دارند.

رئیس انجمن داروسازان با بیان اینکه انجمن ‌های صنفی نمادی از دموکراسی هستند، گفت‌: اکنون باید پرسید در تصمیم گیری‌ها چه توجهی به این انجمن‌ها شده است. به عنوان مثال تا آنجا که اطلاع دارم در تاسیس داروخانه‌های طب سنتی بدون اطلاع سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان عمل شده، همچنین در بحث داروخانه‌های کلینیک ویژه نیز بدون توجه به سرنوشت داروسازانی که در شهرها داروخانه تاسیس کرده‌اند و بدون مشورت با انجمن، اقدام شده است. حال در بحث تعرفه خدمات دارویی نیز وضع به همین صورت است.

او ادامه داد: همه فراموش کرده اند که در ایران دانشکده داروسازی وجود دارد و این داروسازان دارای حق و حقوقی هستند. تاکید می‌کنم که اگر به شرایط داروسازی کشور توجه نشود تمام زحماتی که برای جلوگیری از تجویز و مصرف بی رویه دارو و مصرف خودسرانه داروها انجام می‌شود، ناتمام می‌ماند.

بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم دکتر پور بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برخی نکات مهم در زمینه کیفیت محصولات سلامت محور، به موضوع خطاهای پزشکی گفت: در این زمینه بیشترین خطاها در حوزه دارویی گزارش شده اما باید توجه کرد که وجود تخصص و تعهد در این زمینه می‌تواند در کاهش خطاها موثر باشد. چرا که اگر دقت کافی و احساس مسئولیت وجود داشته باشد، زمینه ساز موفقیتی در کاهش خطاهای پزشکی است.

او گفت: البته اجازه نمی‌دهیم که هر کس به هر شکلی که بخواهد در حوزه غیر تخصصی خودش اظهار نظر کند. درست است که موضوع خطاهای پزشکی به دلیل ارتباط مستقیم با جان مردم، از اهمیت زیادی برخوردار است، اما اظهارنظرهای مرتبط با آن باید به صورت کارشناسی شده باشد و متخصصین امر این کار را انجام دهند.

پور بافرانی با بیان اینکه ما در حوزه سلامت نه تنها کمبود قوانین نداریم، بلکه با تورم قوانین مواجهیم، ادامه داد: بر این اساس باید قوانین دست و پاگیر را حذف کرده و در راستای ارتقا کیفیت قدم برداریم. حداقل 10 اصل از قوانین اساسی با سلامت جامعه سر و کار دارند و این موضوع اهمیت جایگاه حوزه سلامت را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در چند سال اخیر بحث تجویز منطقی دارو مطرح شده بود، گفت: ما باید در نسخه کیفیت را ارتقا دهیم. متاسفانه در حال حاضر برخی خانه‌ها داروخانه شده است، اما سازمان نظام پزشکی می‌تواند در زمینه تجویز منطقی دارو راه را هموار کند.

20103

کد خبر: 662336

وب گردی

وب گردی