عدم استقبال زوج‌های جوان از فرزندآوری خطرناک است/حل مساله جمعیت با بهبود معیشت

عدم استقبال زوج‌های جوان از فرزندآوری، کاهش جمعیت، قرار گرفتن ایران در بین کشورهایی با نرخ باروری پایین و بحران سالمندی موضوعاتی است که در سال های اخیر نگرانی‌های جمعیتی فراوانی را به همراه داشته و برای افزایش جمعیت در کشورمان و صعودی شدن آمار زاد و ولد، برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان باید دانست سیاست های کنترل جمعیت در ایران از سال ۱۳۳۷ شروع شد، اما برنامه‌های منسجم کنترل جمعیت از سال ۱۳۴۸ آغاز شد. در سال‌های قبل از انقلاب رشد جمعیت ایران بر اثر این برنامه‌ها از ۳/۱ درصد به ۲/۱ درصد کاهش داشت. بعد از انقلاب و به واسطه عوامل مختلف از جمله جنگ ایران و عراق رشد جمعیت در ایران به ‌شدت افزایش یافت، به طوری که در سال ۱۳۶۵ به بالاتر از ۲/۳ درصد رسید. از کنترل جمعیت و انجام اعمالی برای کاهش جمعیت به شکل ارادی یاد می شود و کنترل جمعیت معمولا در کنار تنظیم خانواده مطرح می‌شود. اما هم اکنون به دلیل شرایط موجود در کشور باید سیاست های تشویقی برای فرزندآوری جزو برنامه های اصلی دستگاه ها قرار گیرد تا به این ترتیب بتوان از جمعیت جوان کشور به عنوان یک سرمایه ملی در آینده یاد کرد. آنچه می خوانید نظرات علی رستمیان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره فرزندآوری و اعمال سیاست های تشویقی برای تحقق این امر در کشور است.

هم اکنون در جامعه بسیاری زوجین چندان تمایلی به فرزندآوری ندارند یا به تولد یک فرزند اکتفا می کنند. این امر می تواند چه تبعاتی برای آینده جمعیت کشور به همراه داشته باشد؟

در آینده نه چندان دور جمعیت جوان کشور به سمت پیری سوق پیدا می کند و برای رفع مشکلات ناشی از آن باید از هم اکنون که جمعیت کشور در مرحله فرصت قرار دارد از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و سیاست های افزایش جمعیت را در دستور کار قرار داد. با این اقدام می توان ضمن اعمال سیاست های تشویقی در زمینه افزایش جمعیت، اقدامات مناسبی اعمال کرد.

مشکلات اقتصادی چقدر در عدم تمایل به فرزند آوری موثر است؟

در جامعه ما مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی یکی از مهم‌ترین علل در مقوله فرزندآوری محسوب می شود. در این حوزه وجود مسائل اقتصادی و مشکلات ناشی از آن خانواده ها را در کم و کیف تامین نیازهای ناشی از فرزندآوری دچار تردید کرده است. در نتیجه این امر وسواس خاطر را برای خانواده ها به همراه داشته است. در بحث مهارت های زندگی هم باید نهادهای ذی ربط وارد عمل شده و جامعه را برای آمادگی پذیرش فرزند در بحث مهارت زندگی و تربیت فرزند هدایت کنند. اما با این تفاسیر باید به این نکته اذعان کرد که عمده دلیل نگرانی زوجین از فرزندآوری در حیطه مسائل اقتصادی، عدم وجود شغل مناسب یا عدم امنیت شغلی است.

با وجود اینکه در چند سال اخیر مقام معظم رهبری چندین بار بر فرزندآوری و اعمال سیاست‌های تشویقی تاکید داشتند از آن زمان تاکنون فعالیت‌های نهادهای مسئول در این امر را چگونه ارزیابی می کنید؟

تاکنون اقدام چشمگیر و مناسبی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط مشاهده نشده است. باید همگان این دغدغه مقام معظم رهبری را جدی گرفته و به این ترتیب از بروز خسارت‌های احتمالی در کشور جلوگیری کنند.

هم اکنون مجلس چه طرحی را برای اعمال سیاست‌های تشویقی فرزندآوری دنبال می کند؟

تاکنون من متوجه طرحی در این حیطه نشده ام، اما دغدغه‌های اصلی در کمیسیون اجتماعی توجه به سیاست‌های تشویقی و چالش های اجتماعی در زمینه جمعیت است. این مسائل باید جزو شرح وظایف دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

کشور جوان ایران تا چند سال آینده به کشوری با جمعیت پیر تبدیل خواهد شد. از الان که کشور در مرحله فرصت جمعیتی قرار دارد باید چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته شود.

تاکنون اقدام عملی و راهبردی برای ایجاد بستر برای نگهداری این جمعیت مشاهده نشده است. این امر به این معنی است که یا اقدامی انجام نشده و یا بنده در جریان نیستم. امیدواریم نهادهای ذی ربط همچون بهزیستی، تامین اجتماعی و دیگر سازمان های مسئول در این مقوله بتوانند به شکل جدی به فعالیت بپردازند.

سیاست های تشویقی برای ازدیاد جمعیت از سوی نهادهای مسئول تاکنون در حد زایمان طبیعی رایگان، اطلاق بیمه به فرزند چهارم و ... خلاصه شده است. برای سیاست های تشویقی می توان چه اقداماتی لحاظ کرد؟

با اعمال سیاست های تشویقی باید برخی سیاست ها را اصلاح کرد. برای مثال اطلاق بیمه به فرزند چهارم باید اصلاح شود. در صورت عدم اصلاح می توان این امر را به عنوان ابزار باز دارنده قلمداد کرد.

این سیاست ها در شرایطی اطلاق می شود که خانواده ها برای فرزندآوری و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در مضیقه هستند، دیگر چه رسد به اینکه اقدام به تولد فرزند چهارم کنند!

در طرح اقتصاد مقاومتی هدف ارتقای مشاغل خانگی است تا بتوان بیش از پیش مشکل بیکاری را در خانواده ها رفع کرد.

تاکنون در زمینه ایجاد سیاست های تشویقی اقتصادی برای افزایش فرزندآوری در جامعه چه اقداماتی انجام شده است؟

اقدامات انجام شده مورد بررسی کارشناسی قرار داده نشده است. اما دغدغه اصلی خانواده ها معیشت و اشتغال است. با بر طرف سازی این دغدغه ها خود به خود مساله افزایش جمعیت و ترکیب جمعیت نیز برطرف می شود.

‌با آغاز دولت تدبیر و امید رئیس جمهوری از برگزاری جشن اشتغال در کشور خبر داد. اما با گذشت چند سال از فعالیت این دولت هنوز در زمینه توسعه اشتغال در کشور هیچ اقدامی انجام نشده است...

دراین مدت چنین جشنی برگزار نشده است و امیدواریم این حرف ها روزی به عمل تبدیل شود. دولت با انجام اقدام عملی در این حیطه باید بتواند چالش اجتماعی بیکاری را در کشور حل و فصل کند. این در حالی است که ریشه اغلب مسائل و مشکلات اجتماعی مساله بیکاری است.

105105

کد خبر: 662686

وب گردی

وب گردی