اکبر عالمی:کیارستمی اندیشه را به شاگردانش می آموخت

سومین نشست «سینماتک» فرهنگسرای نیاوران تهران با نقد و بررسی فیلم "قضیه شکل اول، شکل دوم..." ساخته عباس کیارستمی و با حضوردکتر اکبر عالمی و دکتر سید محسن هاشمی در فرهنگسرای نیاوران  برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، در سومین نشست سینما تک فرهنگسرای نیاوران، فیلم " قضیه شکل اول، شکل دوم..." به کارگردانی عباس کیاررستمی با تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،برای اکران و نقد و بررسی انتخاب شد.

این فیلم مستندی دربارهٔ یک معلم است که گروهی از دانش‌آموزان را از کلاس اخراج می‌کند به این دلیل که هیچ‌یک از آنها به زدن روی میز اقرار نمی‌کند. در شکل دوم یکی از دانش‌آموزان، مقصر را معرفی می‌کند و اجازه می‌یابد به کلاس برگردد.این فیلم در دو شکل فیلم برداری شده است .

اکبر عالمی در نقد این قلم و پیرامون شخصیت زنده یاد عباس کیارستمی با گفتن این نکته که برای ادبیات یا نقاشی از تاریخ استفاده می شود ولی برای سینما از تاریخچه استفاده می شود بیان داشت:سینماگری یک تعریفی دارد که درایران برمی گردد به کیا رستمی و آنهایی که کارهای ماندگار دارند.

وی افزود:کیارستمی بسیار زیرک بود واین زیرکی از دانایی می آید. او قله موفقیت را پله پله طی کرد. وی سینما گر مستقل ایرانی بود و وابسته به هیچ گروهی نبود. او می دانست که عمر انسان کوتاه است به همین دلیل جایی می رفت که اندیشه ای به او اضافه شود.او با نقاشی وارد دانشگاه شد و بعد گرافیک را دنبال کرد وعکاسی زبردست بود که اولین عکسش را 130 هزار دلارفروخت.او می گفت وای به حال فیلم سازی که عکاسی بلد نباشد .

عالمی با بیان اینکه هنرچیزی در دل دارد و فرمول شیمی نیست بلکه یک راز در هنر نهفته است و فهمیدن هر اثر هنری سعادت می خواهد که این سعادت برای همه نیست تصریح کرد:هنر پرتاب اندیشه است.درکلاس های کیارستمی که شرکت کردم دیدم به بچه ها درس سینما نمی دهد بلکه اندیشه آموزش می داد چون او معتقد بود هر فرد یک جهان بینی دارد ،کم یا زیاد کیارستمی می گفت جهان بینی تان را گسترش دهید.

وی افزود:نیمی از آثار هنری نزد مخاطب است ،ولی آیا ما مخاطب تربیت کرده ایم؟علم بدون خرد علم نیست ،من می گویم هنر بدون علم هنر نیست ،فیلم سازان عصر ما ،فیلسوفان عصر ما هستند.

تقی پور یکی از جانبازان دفاع مقدس نیز از حاضران در این نشست بود که پیرامون شخصیت عباس کیارستمی گفت:بنده در بازدید اقای کیارستمی از موزه صلح با ایشان دیداری داشتم. وقتی عباس کیارستمی دراین بازدید با سلاح های شیمایی دوران دفاع مقدس آشنا شد اظهار شگفتی کرد و گفت:امروزدراین موزه متوجه شدم شما عزیزان جانباز دو بار به گردن ماحق دارید یک بار به دلیل حضور درجبهه ها و مقابله با دشمن ، یک بار در زمانی که درموزه صلح درمورد موضوعات و صدمات دفاع مقدس برایمان روایت می کنید.

وی اضافه کرد:کیارستمی واقعا شخصیت بزرگ و دوست داشتنی داشت. من روی ویلچر نشسته ام و نمی توانم از جای خودم بایستم اما از شما حاضران می خواهم به افتخار این مرد بزرگ از جای خودتان بلند شوید و بایستید.

گفتنی است سینما تک برنامه‏ ای است با هدف معرفی فیلم‏های مهم اما کمتردیده ‏شده تاریخ سینما، فیلم‏های هنری ایران و جهان که توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران دو جلسه در هر ماه با حضور مخاطبان و علاقمندان به حوزه فیلم و سینما برگزار می شود و تا کنون سه نشست از این جلسات پژوهشی و هنری با استقبال مخاطبان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده است.

502502

کد خبر: 662691

وب گردی

وب گردی