نگاه کاسبکارانه در سامانه‌ها و برخی کانال‌های همسریابی/ ورود معرفان ازدواج به تامین جهیزیه

یک فعال حوزه ازدواج با انتقاد از وجود نگاه کاسبکارانه در سامانه‌ها و برخی کانال‌های همسریابی گفت: ورود معرفان ازدواج به تامین ملزومات تشکیل زندگی مثل جهیزیه می تواند کارگشا باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر فهیمه افشاریه با اشاره به مشکلات پیش روی ازدواج جوانان افزود: با توجه به اینکه ازدواج یک مساله ملی است و آسیبهای آن به تمام ارکان جامعه منتقل می شود، یک عزم ملی لازم است تا چالش‌های حوزه ازدواج شناخته شده و گامهای اساسی برای حل یا کاهش آن برداشته شود.

او نبود زمینه آشنایی جوانان برای ایجاد ازدواج را یکی از مشکلات تشکیل خانواده برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر سایتها، شبکه ها و کانالهای همسریابی زیادی در فضای حقیقی و مجازی کشور فعال شده اند که به دلیل نبود رویکرد دلسوزانه تاثیرگذاری چندانی نداشته اند.

سردرگمی جوانان در سایت‌ها و کانال‌های متعدد همسریابی

این فعال حوزه ازدواج، وجود انگیزه مالی را یکی از اساسی ترین دلایل شکست طرح‌های همسریابی در کشور عنوان کرد و گفت: فضای مجازی به مأمنی برای دریافت هزینه های کلان برای معرفی افراد به هم تبدیل شده است به همین دلیل جوانان در مقابل این سایت‌ها و کانال‌ها مستاصل شده اند و نمی دانند برای ارائه اطلاعات خصوصی زندگی خود به کدام سایت همسریابی می توانند اعتماد کنند. این در حالی است که شبکه های سنتی معرفان ازدواج از بین رفته و نتوانسته اند خود را با تکنولوژی روز انطباق دهند.

افشاریه تاکید کرد: بهترین شیوه معرفی جوانان برای ازدواج در حال حاضر به روزرسانی شبکه های معرفان ازدواج است تا با استفاده از فناوری جدید بتوانند همان رویکرد گذشته را ادامه بدهند. زیرا امروزه رویکرد کاسب‌کارانه به موضوع ازدواج آسیب‌های زیادی را به جوانان وارد کرده است.

او گفت: سن ازدواج در کشور بالا رفته است و بسیاری از جوانان نا امید از ازدواج رو به برخی شیوه های زندگی نامتعارف آورده اند که باید این روند اصلاح شود. در حالی که بخش قابل توجهی از جوانان متولد دهه ۶۰ در حال خروج از سن ازدواج هستند، متولدان دهه ۷۰ اگرچه تمایل بیشتری به ازدواج نشان می دهند اما به همان نسبت آمار طلاق نیز در جوانان دهه ۷۰ بیشتر است. در این زمینه نیازمندیم که سمینارهای مشاوره برای جوانان در سنین ازدواج برگزار شود تا این افراد در مرحله اول توانایی برقراری ارتباط موثر با جنس مخالف را کسب کنند و در مرتبه بعد با زمینه های ایجاد زندگی سالم آشنا شوند.

رسانه ملی در موضوع ازدواج برنامه های زیادی تولید می کند اما تاثیرگذاری مورد نظر را ندارد که این باید آسیب شناسی شودافشاریه اضافه کرد: رسانه ملی در موضوع ازدواج برنامه های زیادی تولید می کند اما تاثیرگذاری مورد نظر را ندارد که این باید آسیب شناسی شود. همچنین وزارت ورزش و جوانان براساس وظایف ذاتی خود باید زمینه آشنایی سالم میان جوانان را فراهم کند زیرا امروزه جوانان هیچ فضایی را برای برقراری ارتباط و آشنایی در اختیار ندارند. چنین فضاهایی در اماکن عمومی تحت نظارت فعالان ازدواج و معرفان قابل سازمان دهی است.

لزوم حمایت از گروه‌های محلی معرفان ازدواج

این فعال ازدواج افزود: متاسفانه بالا رفتن سن ازدواج در جوانان که دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد سبب شده است که توقع آنها از ازدواج و زندگی مشترک بالا برود و همین چالشهای انتخاب همسر را در آنان بیشتر کرده است. معتقدیم با سازماندهی بانیان ازدواج در گروه های کوچک محلی و منطقه ای می توانیم بر معضلات حوزه ازدواج غلبه کنیم که این اراده دولتمردان در ایجاد حمایت حداقلی از فعالان ازدواج را می طلبد. البته گروه ها و شبکه های بزرگ ازدواج اقدامات خوبی در چند سال گذشته داشته اند اما جوانان به افراد نزدیکتر به خودشان حس اعتماد بیشتری دارند تا شبکه های عریض و طویل معرفان ازدواج.

ارجاع یک دادخواست طلاق در هر ۱۵ دقیقه به دادگاه های کشور یک فاجعه است افشاریه ارجاع یک دادخواست طلاق در هر ۱۵ دقیقه به دادگاه های کشور را یک فاجعه خواند و تاکید کرد: تورم نه تنها در حوزه اقتصاد که در تمام حوزه های فرهنگی و سیاسی و ... در کشور بالاست بنابراین با انبوهی از طرحهای نیمه کاره در زمینه ازدواج و جوانان مواجهیم که هیچ یک عملیاتی نشده است. در حالی که سپردن امور به گروه های مردم نهاد کوچک می تواند موفقیت بیشتری را حاصل کند.

او گفت: برای تشویق جوانان به ازدواج ابتدا باید بنیان خانواده را تقویت کنیم تا ترس جوانان از ازدواج کم شود. در حال حاضر احترام میان زوجین از بین رفته است و این در حالی است که ازدواج مخفی در جوانان رو به افزایش است و خانواده ها پس از ازدواج جوانان از آن مطلع می شوند.

عدم صداقت در ازدواج یکی دیگر از آسیبهای ازدواج است

این فعال حوزه ازدواج عدم صداقت در ازدواج را یکی دیگر از آسیبهای ازدواج دانست و گفت: بهتر است جوانان در مراحل آشنایی، موقعیت و امکانات خود را با یکدیگر در جریان بگذارند تا در ادامه با سوء تفاهم مواجه نشوند. همچنین سختگیری خانواده ها در تامین همه ملزومات زندگی از مواردی است که ازدواج جوانان را به تاخیر می اندازد. در این زمینه لازم است خانواده ها از چشم و هم چشمی پرهیز کنند و با حداقل امکانات زندگی مشترک را آغاز کنند. تامین جهیزیه از مواردی است که سبب تاخیر در تشکیل زندگی جوانان می شود و در این مورد هم باید به حداقل لوازم ضروری زندگی بسنده شود و تامین دیگر مایحتاج درجه چندمی زندگی به تلاش خود جوانان در طول زندگی سپرده شود.

افشاریه با اشاره به وجود چندین هزار دختر عقد کرده در کشور که توانایی تامین جهیزیه ندارند، گفت: فعالان ازدواج می توانند در تامین جهیزیه زندگی نیز ورود کنند. البته وظیفه اصلی بانیان ازدواج معرفی جوانان و پیگیری موضوع تا نهایی شدن ازدواج است، با این حال تامین مایحتاج زندگی به ویژه جهیزیه برای اقشار کم بضاعت موضوعی است که می تواند به تسهیل ازدواج کمک کند.

105105

کد خبر: 662803

وب گردی

وب گردی