امروز؛ دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان

روزنامه ای نوشت، امروز محاکمه ٢١ نفر از متهمان حمله به سفارت عربستان در تهران، در شعبه ١٠٦٠ دادگاه دو کیفری تهران برگزار می‌شود. چندروز پیش سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری این دادگاه خبر داده بود. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرق، سخنگوی دستگاه قضا پیش‌تر با بیان اینکه یکی از پرونده‌های مهمی که در سال ٩٤ در ٧٠ روز به صدور کیفرخواست منجر شد، حمله به سفارت عربستان بود، گفته بود: «این پرونده در نیمه دوم سال ٩٤ تشکیل شد و ١٢١ نفر در این پرونده دستگیر شدند و قرار وثیقه یا قرار بازداشت موقت یا قرار تأمین مناسب دیگری برای آنها صادر شد، ٢٤ نفر هم در رابطه با این پرونده احضار شدند که برخی از آنها منتهی به صدور قرار و برخی از آنها که اتهامی نداشتند، بدون قرار آزاد شدند. درنهایت برای ٤٨ نفر از این افراد کیفرخواست صادر شد و پرونده‌شان در دادسرای تهران است و البته پرونده حدود سه تا چهار نفر هم در دادسرای روحانیت است». محسنی‌اژه‌ای در نودوهفتمین نشست خبری خود نیز با اظهار بی‌اطلاعی از آن بخش از پرونده که مربوط به دادگاه ویژه روحانیت است، گفته بود: «در این پرونده فعلا کسی بازداشت نیست و متهمان با قرار، آزاد شده‌اند».


احتمالا غیرعلنی
خبری مبنی‌بر علنی‌بودن دادگاه اعلام نشده است و به‌همین‌دلیل می‌توان نتیجه گرفت دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود. تاکنون مشخص نشده است این متهمان چه کسانی هستند و آیا در ارگان یا سازمان خاصی عضویت دارند یا خیر. البته پیش از این حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ماهنامه «اندیشه پویا» در این رابطه گفته بود: «در سال گذشته اتفاقی در این شهر افتاد. عده‌ای بی‌محابا به طرف سفارت عربستان هجوم بردند. این پرونده توسط مقامات و مراجع ذی‌صلاح رسیدگی شد. در این رسیدگی‌ها مقصر معلوم شد؛ قاصر، آمر و مأمور همه معلوم شدند. مشخص شد که کی‌به‌کی و چی‌به‌چی است. خلاصه اینکه تکلیف معلوم و مشخص شد که عده‌ای کوتاهی کردند و آن کوتاهی، برای کشور بسیار‌ گران تمام شد».

او در ادامه، صحبت‌هایی مشابه سخنان سخنگوی وزارت کشور در روزهای پس از حمله به سفارت، بیان کرد: «موظف شده بودند و به آنها ابلاغ شده بود که باید اقدامات دیگری را انجام دهند». مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری خبر از تصمیم به برکناری افراد اهمال‌‌کننده در ماجرا هم می‌دهد: «برای برکناری این افراد تصمیم گرفته شد و تصمیم به برکناری آنها به وقتش اعمال خواهد شد».

او افزود: «خب حالا که برخی از این افراد با یک نگاه کاملا سیاسی بعد از سال نو می‌آیند و اقدامی را طراحی می‌کنند که شبیه فیل هواکردن است، اقدامشان نه مبنای حقوقی دارد و نه روشن است که کارکردش اثربخش است و نه از نظر امنیت عمومی توجیهی دارد».

«آشنا» می‌گوید: «قاعدتا این افراد در تاریخی که مقرر است برکنار می‌شوند. منتها فردای آن می‌توانند به متدینان جامعه بگویند، دارند ما را به خاطر اینکه می‌خواستیم با بدحجابی مقابله کنیم، برمی‌دارند. این هم از واقعیاتی است که در کشور اتفاق می‌افتد و کش‌وقوس دارد».
١٢ دی‌ بود که عده‌ای در اعتراض به اعدام «شیخ‌نمر»، روحانی شیعه منتقد عربستان، مقابل سفارت این کشور تجمع کردند که پس از چندساعت این تجمع به خشونت کشیده شد. پس از حمله معترضان به ساختمان سفارت و ورود به آن، دولت سعودی ارتباط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. از طرفی، انتقادات زیادی هم به‌سوی معترضان روانه شد.

از جمله رئیس‌جمهوری که گفت: «باید بررسی شود حمله‌کنندگان به سفارت، وابسته‌اند یا نادان». پس از حمله، مقامات قضائی و وزارت کشور از بازداشت عاملان حمله به سفارت خبر دادند. حدود ٢٠ روز پس از حمله، «حسین ذوالفقاری»، معاون امنیتی وزیر کشور، از روشن‌شدن همه ابعاد این حمله خبر داد: «عامل بیرونی تعرض به سفارت عربستان در خارج از کشور دستگیر و به داخل منتقل شده و هم‌اکنون تحت بازجویی است». به گفته او، این افراد سازماندهی شده بودند و تحت امور خیریه و مذهبی فعالیت داشتند. معاون وزیر کشور افزوده بود: «بیش از ١٠ سال در کرج و تهران فعالیت دارند که محور فعالیت آنان، امور خیریه و کارها و فعالیت‌های مذهبی است که دانسته یا ندانسته نیز از سوی مسئولان تحت عنوان مسائل مذهبی و هیأتی به آنان کمک شده است».

202/201

کد خبر: 662852

وب گردی

وب گردی