نقوی حسینی: گزارش برجام وزارت خارجه تلاش کرده موانع و ایرادات گزارش قبلی را رفع کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گزارش سه ماه دوم وزارت خارجه در مورد اجرای برجام گفت ‌که این گزارش نسبت به گزارش سه ماهه اول بهتر است و بخشی از موانع و ایرادات آن رفع شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ،سید حسین نقوی حسینی با بیان اینکه گزارش سه ماه دوم وزارت خارجه در مورد اجرای برجام در ۴۱ صفحه در پنج بخش به کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است گفت: بخش اول مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای بررسی شده همچون اراک، فردو و آب سنگین است و بخش دوم ناظر از بین رفتن مبانی سیاسی، حقوقی تحریم‌ها است مبنی بر این که برجام چقدر توانسته این مبانی را از بین ببرد و فضا را برای مراودات باز کند.

به گفته وی، بخش سوم گزارش سه ماه دوم وزارت خارجه مربوط به رفع تحریم‌هاست بدان منظور که بررسی شده آیا طرف خارجی به تکالیف خود عمل کرده یا خیر و در صورت عمل چرا هنوز بر سر راه اجرا موانعی وجود دارد. بخش چهارم نیز مربوط به بررسی محدودیت های غیربرجامی است چرا که برخی از تحریم‌های و محدودیت‌های ایجاد شده همچون محدودیت‌ها برای سیستم موشکی و دفاعی ما خارج از برجام است و ارتباطی با برجام ندارد. بخش پنجم نیز به بررسی چالش های موجود در پروسه اجرای برجام پرداخته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در مقایسه‌ای از گزارش سه ماهه دوم نسبت به گزارش سه ماه اول برجام از سوی وزارت خارجه گفت: گزارش سه ماه اول خیلی انشائی بود و در آن چیز قابل توجهی و حتی مستندات وجود نداشت که تا حدی این ایراد در گزارش سه ماه دوم رفع شده و می‌توان گزارش فعلی را بهتر از گزارش قبلی دانست.

نقوی حسینی تاکید کرد: این گزارش تلاش کرده موانع و ایرادات گزارش قبلی همچون کلی گویی را رفع کند ولی کماکن ایراداتی دارد.

وی در پایان گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر اساس مستندات قبلی همچون بازدیدهای میدانی و نشست‌های تخصصی با گروه‌ها و گزارش سه ماه اول گزارش شش ماه کمیسیون را نهایی خواهد کرد که این موضوع به بعد از تعطیلات تابستانی مجلس موکول می‌شود.

205/201

کد خبر: 662864

وب گردی

وب گردی