توضیح سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در مورد حذف برخی رشته‌ها

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اخباری مبنی بر حذف اکثر رشته‌ها از این دانشگاه گفت: پس از بررسی‌های به عمل آمده، در حال حاضر حدود 15 درصد از کدرشته‌ محل‌ها حذف شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدحسین امید با اشاره به برخی از اخبار مبنی بر حذف رشته‌ها از دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در روزهای گذشته نگرانی‌هایی در مجموعه‌ مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در مورد حذف اکثر رشته‌ها از این دانشگاه احساس شد. هنگامی که من به این دانشگاه آمدم، تصمیماتی در این زمینه اخذ شده بود و برای این منظور کارگروهی به نمایندگی از شورای گسترش وزارت علوم تشکیل شده بود. من هم در مورد تصمیمات گرفته شده دخالتی نکردم؛ اما هنگامی که متوجه نگرانی‌ها شدم، مجدداً در خواست‌هایی را که وجود داشت، مورد بررسی قرار دادم و با هماهنگی‌هایی که با شورای گسترش وزارت علوم صورت گرفت، قرار شد رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی مجدداً مورد بررسی قرار گیرند.

او از برگزاری جلسه‌ای در وزارت علوم برای بررسی مجدد کدرشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و افزود: در مجموع تقاضاهایی که برای کدرشته‌محل‌ها برای سال تحصیلی 96-95 وجود داشت، 12681 کدرشته محل بود که نزدیک به 50 درصد این کدرشته‌ محل‌ها در بررسی اول و قبل از حضور من در دانشگاه از دانشگاه حذف شده بود؛ زیرا برخی از مراکز از سیاست‌های کلان دانشگاه دور شده بودند و کیفیت‌ لازم را نداشتند.

او ادامه داد: قرار است در یک دوره‌ زمانی مناسب فرصت کافی به مراکز داده شود تا بتوانند حداقل‌ها را رعایت کنند. در حال حاضر حدود 15 درصد کدرشته‌ محل‌ها حذف شد که این میزان منطقی است. در واقع برای سال تحصیلی 96-95 حداقل سخت‌گیری صورت گرفت و ظرفیت پذیرش دانشگاه جامع علمی کاربردی برای مهرماه 800هزار نفر است که بخشی از این میزان توسط شاغلین و بخش دیگر این پذیرش توسط افرادی که شاغل نیستند، پر می‌شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که محدودیت‌های پذیرش در این دانشگاه برداشته شده است، افزود: هرکدام از کدرشته‌ محل‌ها می‌توانند تا 75 نفر را پذیرش کنند، همچنین چنانچه مرکزی صلاحیت لازم را داشته باشد، می‌تواند ظرفیت خود را بالا ببرد.

توجه به دانشگاه‌های مهارت‌محور در برنامه ششم توسعه

دکتر امید در ادامه با بیان اینکه در برنامه‌ ششم توسعه برای رشته‌های مهارت‌محور وزن خاصی گذاشته شده است، گفت: بخش زیادی از این مأموریت بر عهده‌ دانشگاه جامع علمی کاربردی است و شخص وزیر همواره بر توسعه و تقویت رشته‌های مهارت‌محور تأکید دارد و یکی از برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال آینده نظارت مستمر، ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز است. همچنین رشته‌ها و دوره‌های جدید بر اساس نیاز کشور در دستور کار قرار دارد.

دکتر امید ادامه داد: انتظار می‌رود افرادی که از دانشگاه جامع علمی‌کاربردی فارغ التحصیل می‌شوند، شغلی در جامعه داشته باشند و به خیل عظیم بیکاران اضافه نشوند.

ادغام دانشگاه علمی کاربردی با فنی و حرفه‌ای مطرح نیست

او با تأکید بر سیاست وزارت علوم در دولت یازدهم مبنی بر توقف توسعه‌ کمی دانشگاه‌ها، گفت: با وجود اینکه سیاست وزارت علوم در دولت یازدهم توقف توسعه‌ کمّی است، اما برای دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای که دانشگاه‌های مهارت‌محور هستند، محدودیتی قائل نشده است.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی با تأکید بر اینکه ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای مطرح نیست، افزود: ادغام این دو دانشگاه مطرح نیست و مباحثی هم که در یکی دو سال اخیر مبنی بر ادغام این دو دانشگاه مطرح شد، تنها به مفهوم تمرکز در مدیریت و افزایش بهره‌وری بود.

تخصیص 25درصدی بودجه‌ دانشگاه‌ها در سه ماه نخست سال

او با اشاره به کمبود بودجه دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته نزدیک به هزار میلیارد تومان از بودجه‌ آموزش عالی تخصیص داده نشد که این مشکلات زیادی را برای دانشگاه‌ها به وجود آورد. در نتیجه‌ مکاتباتی که بین وزیر علوم، معاون اول رییس جمهور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفت، قرار شد تخصیص‌های لازم به دانشگاه‌ها داده شود تا کسری‌ها جبران شود. در همین راستا امسال برای نخستین بار بودجه‌ سه ماه نخست سال یعنی 25 درصد بودجه به طور کامل پرداخت شد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: همچنین قرار است هزینه‌های عمرانی و تعمیر به طور کامل تخصیص داده شود.

20104

کد خبر: 662865

وب گردی

وب گردی