استاندار هرمزگان در شورای عشایری استان:ساماندهی و توانمندسازی عشایر موجب توسعه پایدار می شود

استاندار هرمزگان گفت: باید به دنبال تثبیت جمعیت روستایی باشیم و عشایر را ساماندهی و توانمندسازی کنیم تا به توسعه پایدار برسیم.

به گزارش ایسکانیوز ، جادری در نشست شورای عشایری استان هرمزگان با اشاره به جمعیت روستایی کشور، عنوان کرد: براساس سرشماری سال 90 حدود 72 درصد جمعیت کشور در شهرها و 28 درصد ساکن روستاها بوده اند اما در هرمزگان جمعیت شهری 50 درصد و جمعیت روستایی نیز 50 درصد بوده است.

وی ادامه داد: اگر اقداماتی اساسی را پیگیری نکنیم جمعیت روستایی ما به 25 درصد کاهش می یابد که این امر منجر به خالی شدن روستاها از سکنه و افزایش حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی در شهرها می شود.

استاندار هرمزگان با انتقاد از شهر شدن برخی روستاها و ادغام بی محبای برخی روستاها با شهرها، افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز است برای پایداری نظام روستایی و عشایری برنامه داشته باشیم.

جادری تصریح کرد: 25 درصد اشتغال کشور، 26 درصد تولید ناخالص دداخلی و 70 درصد نیاز غذایی کشور توسط روستائیان و عشایر تامین می شود و باید به دنبال تثبیت جمعیت روستایی باشیم و عشایر را ساماندهی و توانمندسازی کنیم تا به توسعه پایدار برسیم.

وی گفت: وضعیت شاخص زندگی عشایری بهبود یافته و متوسط شاخص ها در این زمینه به طور میانگین به 50 درصد در پایان سال 93 رسیده است اما هنوز برخی دستگاه ها در ساختار تشکیلاتی خود برنامه ای برای عشایر ندارند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: نیاز است شورای عالی عشایر در سطح ملی فعال باشد و در استان نیز به طور مرتب این شورا را تشکیل می دهیم و همه دستگاه ها ملزم هستند که به عشایر کمک کنند و با ارائه آموزش های مهارت های جدید باید عشایر را توانمند کنیم.

دولت تدبیر و امید به بخش عشایری توجه بسیاری داشته است

شایان ذکر است؛ کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران نیز در این نشست، عنوان کرد: وظیفه اصلی سازمان امور عشایر ارائه خدمات به کوچندگان است و در کنار آن ساماندهی و اسکان عشایر داوطلب را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: یکی از سازمان هایی که مطالعات وسیع در حوزه های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی انجام داده سازمان امور عشایری است و پایگاهی قوی از داده ها را در اختیار داریم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: تا کنون 90 هزار نفر از عشایر داوطلب را در کشور اسکان داده ایم که برای آنها منابع تولید و اشتغال پیش از اسکان تعریف شده است.

قندالی بیمه اجتماعی عشایر را موضوع بسیار مهمی دانست و بیان داشت: باید برای حفظ عزت عشایر بیمه اجتماعی آنها توسعه یابد و امروز 55 هزار خانوار از 213 هزار خانوار عشایری در کشور زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند.

وی گفت: هرمزگان از استان هایی است که براساس شاخص های عشایری، سال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون تومان از منابع استانی برای عشایر آن تصویب کردیم که 450 میلیون تومان آن تخصیص یافت و همچنین 920 میلیون تومان اعتبار بابت ارائه تسهیلات به عشایر با نرخ کارمزد چهار درصد به هرمزگان اختصاص یافته است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران خواستار کمک به آبرسانی به عشایر در هرمزگان شد و بیان داشت: از بودجه ماده 12 – 10 نزدیک به یک میلیارد تومان به استان هرمزگان اختصاص یافت که خواهان کمک در بحث آبرسانی سیار به عشایر در این استان هستیم و در بخش راه هم نیاز است حداقل دسترسی را ایجاد کنیم.

قندالی با بیان اینکه جامعه عشایری جامعه ای فرابخشی است که نیازهای جامعه شهری و روستایی را دارد، اظهار داشت: عشایر زندگی تمام عیار خودکفا دارند و سیاست های اقتصاد مقاومتی که همان درون زا و برون گرا بودن است در زندگی عشایر وجود دارد و براساس سرشماری بیکاری در جامعه عشایری تنها چهار درصد است که نشان می دهد عشایر جمعیت فعالی هستند.

وی خاطرنشان کرد: 25 درصد تولید گوشت، 28 درصد دام سبک، 35 درصد تولید صنایع دستی و 59 درصد عرصه کشور حوزه قلمرو عشایر است و این جامعه 10 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه طی دو سال گذشته براساس شاخص های کاملا دقیق دولت تدبیر و امید به بخش عشایری توجه بسیاری داشته است، اضافه کرد: شورای عالی عشایر کشور که 10 سال تعطیل بود، در سال 93 فعال شد و طرح های ویژه فرهنگی، مذهبی و بهداشتی و درمانی عشایر در این دولت تهیه شده که به هیئت دولت ارائه می شود.

قندالی عنوان کرد: در حوزه اعتبارات در سال 93 میزان اعتبارات ملی برای عشایر 20 میلیارد تومان بود که امروز 83 میلیارد تومان بودجه ملی برای این بخش داریم و در گذشته عشایر تسهیلات بانکی نداشتند که طی سه سال گذشته بیش از 180 میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر گرفته ایم.

وی افزود: طی دو سال گذشته 500 هزار تن نهاده دامی توسط دولت در اختیار عشایر گذاشته شده و سال گذشته 57 میلیارد تومان برای افزایش سرمایه تشکل های عشایری از دولت مصوبه گرفتیم.

جمعیت عشایر هرمزگان 3484 خانوار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در این نشست بیان داشت: جمعیت عشایر استان هرمزگان 20 هزار نفر شامل سه هزار و 483 خانوار است که دارای 500 هزار واحد دامی هستند و 10 درصد مواد پروتئینی و صنایع دستی استان توسط عشایر تولید می شود.

ناصر حیدری پوری ادامه داد: جمعیتی از عشایر استان کرمان و فارس به صورت کوچ رو به هرمزگان مهاجرت می کنند که نیاز است در سرشماری آتی برای جامعه عشایری کشور این جمعیت در جمعیت عشایر هرمزگان لحاظ شود.

وی افزود: ضرورت دارد بررسی مجددی در وضعیت عشایر استان داشته باشیم تا جمعیت ساکن در استان قابلیت برخورداری از امکانات برای جمعیت عشایر را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کلیه دستگاه های اجرایی در تنظیم بودجه و برنامه ها برای اختصاص اعتبارات در قبال مناطق عشایری اقدام کنند و دستگاه ها خدمات دهی به مناطق عشایری در استان را داشته باشند تا محرومیت از این مناطق کم شود.

حیدری پوری خاطرنشان کرد: عشایر به دنبال این هستند با دامداری و دامپروری به رونق اشتغال و تولید کمک کنند که نیاز است در زمینه آموزش، بهداشت، امنیت و مسکن دغدغه های عشایر را رفع کنیم.

201/205

کد خبر: 663017

وب گردی

وب گردی