ذخیره 160 هزار لیتر پلاسمای مازاد درایران/سهم بانوان در اهدای خون  کمتر از 5 درصد است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اجرای شبکه خون‌رسانی در کشور گفت: با توجه به وجود برنامه پایش ذخایر خون در کشور اجازه نمی‌دهیم در هیچ استانی میزان ذخیره خون کمتر از هفت برابر مصرف آن استان باشد.

به‌گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ملزومات مورد نیاز انتقال خون، ذخیره راهبردی شده است، گفت: برنامه راهبردی و عملیاتی سازمان انتقال خون تدوین و اجرایی می‌شود تا از این طریق حجم اهداکنندگان مستمر افزایش یابد.

باید بر روی سلامت خون کار شود

او وظیفه سازمان انتقال خون را تأمین خون کافی و سالم دانست و تاکید کرد: تأمین خون با اولویت بر سلامت آن یکی از وظایف سازمان انتقال خون است تا همیشه خون در دسترس باشد که خوشبختانه در کشور از مرحله کفایت خون گذر کرده‌ایم و باید بر روی سلامت خون کار کنیم.

وجود 500 هزار اهدا کننده مستمر در کشور

پورفتح‌اله ادامه داد: براساس اطلاعات پنج سال گذشته، اکثر موارد HIV و هپاتیت B وC در کسانی مشاهده شده که برای نخستین‌بار خون اهدا کردند؛ به‌طوریکه 75 درصد موارد هپاتیت B و C و HIV در اهدا کنندگان بار اولی دیده شد که جمعیت 25 درصدی اهداکنندگان کشور را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تأکید بر کاهش آمار اهداکنندگان بار اولی، گفت: باید به سمتی برویم که اهداکنندگان بار اولی را کاسته و جمعیت مستمر را نگهداریم.

او جمعیت اهداکنندگان مستمر را 51 درصد دانست و افزود: در حال حاضر 500 هزار اهداکننده مستمر و یک میلیون اهداکننده با سابقه در کشور وجود دارد که در تلاشیم اهداکنندگان فرهیخته و آگاه را افزایش دهیم.

ذخیره 160 هزار لیتر پلاسمای مازاد در کشور

وی درخصوص تولید داروهای مشتق از پلاسما نیز افزود: در حال حاضر 160 هزار لیتر ظرفیت جمع‌آوری پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی در کشور وجود دارد و یکی از برنامه‌های سازمان انتقال خون، توسعه جمع‌آوری پلاسما و رساندن ظرفیت ذخیره به 200 هزار لیتر است.

پورفتح‌‎اله یادآور شد: 200 هزار لیتر پلاسما به روش اهدای مستقیم پلاسما در هشت مرکز تهیه و تامین می‌شود که اگر بتوانیم این میزان را به 600 هزار لیتر برسانیم، می‌توانیم داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تولید کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از داروهای مشتق از پلاسما در کشور با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود، ادامه داد: نیمی از داروهای مشتق از پلاسما از پلاسمای ایرانی تولید می‌شود؛ به‌طوریکه 25 درصد از فاکتور 8 انعقادی از پلاسمای ایرانی تولید می‌شود و اگر در آلبومین هم مدیریت مصرف صورت گیرد، بزودی می‌توانیم به طور 100 درصدی با پلاسمای ایرانی تولید کنیم.

کاهش 17 میلیون دلاری ارزبری با تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 کشور ایران توانست 11 میلیون دلار کاهش ارزبری در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما داشته باشد که سال گذشته این عدد به 17 میلیون دلار رسید.

پورفتح‌اله با اشاره به اینکه پراکندگی یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه است، اعلام کرد: سازمان انتقال خون به دنبال محدود کردن مراکز جمع‌آوری خون است؛ چرا که در حال حاضر بیش از 200 مرکز جمع‌آوری خون در کشور وجود دارد که با ظرفیت‌های پایینی کار می‌کنند و با مشکلات متعددی مواجه هستند. بنابراین سرمایه‌گذاری به سمت مراکزی است که با حجم بالایی خون جمع‌آوری می‌کنند.

ساخت و راه‌اندازی 9 مرکز انتقال خون سیار

او از ساخت مراکز سیار انتقال خون در کشور خبر داد و تاکید کرد: سازمان انتقال خون برنامه‌ریزی کرده با کمک خیرین 9 واحد سیار انتقال خون ایجاد کند که درحال حاضر یک کانتینر ساخته و دومین کانتینر هم در همین ماه به بهره‌برداری می‌رسد. این مراکز سیار در مواقع بحران و عادی کار خون‌رسانی را در 9 نقطه کشور انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به تغییر آیین‌نامه انتقال خون بیمارستانی، بیان کرد: امکانات لازم برای ذخیره‌سازی خون و تقویت بانک‌های خون در مراکز درمانی تهیه شده است.

مصرف پلاکت در کشور به یک میلیون واحد رسیده است

او عمده مشکل تأمین خون را درباره تأمین پلاکت دانست و گفت: همه دنیا در زمینه تامین پلاکت مشکل عمده‌ای دارند؛ چرا که افراد مصرف‌ کننده پلاکت در جوامع انسانی به شدت رو به افزایش است. میزان مصرف پلاکت ظرف پنج سال گذشته در کشور از 400 هزار واحد به یک میلیون واحد رسیده است.

پورفتح‌اله با اشاره به اینکه امکان اهدای مستقیم پلاکت در همه استان‌ها وجود دارد، افزود: یکی از موانع اهدای مستقیم پلاکت، هزینه سنگین ملزومات یک‌بار مصرف این کار بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید این هزینه‌ها کاهش یافته و با فرهنگ‌سازی اهدای پلاکت مشکل آن را مرتفع خواهیم کرد.

او با تاکید بر مدیریت خونریزی‌های وسیع ناشی از حوادث، تاکید کرد: با استفاده از گروه خونی O می‌توانیم مدیریت بحران در زمان بروز حوادث را انجام دهیم.

سهم بانوان در اهدای خون همچنان کمتر از 5 درصد است

او با بیان اینکه سهم بانوان دراهدا خون کمتر از پنج درصد است، افزود: در اهدا خون توسط بانوان شاخص خوبی نداریم که البته در همه کشورهای در حال توسعه این مشکل وجود دارد. باید به سمتی برویم که مشارکت بانوان در اهدای خون افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، نبود زیرساخت‌های مناسب اهدای خون برای بانوان را یکی از موارد دخیل در کم بودن مشارکت بانوان در اهدای خون عنوان کرد.

پورفتح‌اله درباره تهیه و تأمین سلول‌های بنیادی خون‌ساز گفت: اگر 100 هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی داشته باشیم، می‌توانیم 50 درصد نیاز کسانی که نیازمند پیوند مغز استخوان هستند را تامین کنیم. جهت تامین سیستم مورد نیاز در این زمینه نیازمند 35 میلیارد تومان اعتبار بودیم که خوشبختانه تامین شد.

20106

کد خبر: 663356

وب گردی

وب گردی