جهانگیری: کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط از سیاست های قطعی دولت در سال جاری است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به رشد مثبت بخش کشاورزی در سه سال گذشته گفت: خوشبختانه بخش کشاورزی تراز مثبتی در سال های اخیر داشته و باعث شده تا کمبودها در صنعت و سایر بخش ها جبران شود بطوریکه امروز ما در تامین کالاهای اساسی نظیر گندم مشکل نداریم و نیاز به واردات این محصول استراتژیک نخواهیم داشت.

به گزارش ایسکانیوز، معاون اول رییس جمهور امروز سه شنبه در مراسم افتتاحیه فاز اول روغن نباتی کیمیا دانه فارس که در شهرستان سروستان برگزار شد، گفت: بخش کشاورزی از مهمترین بخش ها در کشور است که با زندگی مردم اعم از تولیدکننده و مصرف کننده سروکار دارد و کشور برای تامین نیازهای اساسی متکی به آن می باشد.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های همیشگی کشور عدم توجه به روستاها و مهاجرت به شهرها می باشد گفت: آسیب های اجتماعی در کلان شهرها معلول مسائلی نظیر مهاجرت است که اگر در جای خود حل نشود برای مرتفع کردن آن نیازمند وقت و هزینه های بسیار هستیم.
جهانگیری با تاکید براینکه آسیب های اجتماعی عوامل متعددی نظیر مهاجرت دارد به برگزاری سه جلسه در این خصوص با حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوا و مسئولان عالی رتبه نظام گفت: یکی از نقاط کلیدی برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه توجه به مسائل روستا است که کانون اصلی تولید در کشور است و باید کاری کرد که اقتصاد روستایی به صرفه باشد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید تاخیر در پرداخت پول کشاورزان سریعاً مرتفع شود تا این قشر حاصل دسترنج خود را سریعتر دریافت کنند اظهار داشت: یکی از عوامل محدود کننده در توسعه بخش کشاورزی کمبود منابع آب است بطوریکه خشکسالی های اخیر و دوره ای در استان هایی نظیر استان فارس مانع از توسعه بخش کشاورزی شده ، بنابراین باید بهترین بهره برداری از منابع آب را استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه منابع اصلی آب کشور و دریاچه ها باید حفظ شود گفت: دریاچه مهارلو یکی از این کانون هاست که متاسفانه به دلیل کمبود بارش ها خشک شده است و باید برنامه ریزی و تدبیر کرد تا عوارض ناشی از این خشک شدن موجب نگرانی مردم نشود.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید براینکه استفاده از روش های آبیاری نوین و آبخیزداری می تواند نقش مهمی در صرفه جویی در منابع آب کشور داشته باشد گفت: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در بخش تبدیل روش های سنتی آبیاری به شیوه های نوین و آبخیزداری صورت گرفته است.
جهانگیری با یادآوری اینکه یکی از وابسته ترین بخش های صنایع غذایی بخش دانه های روغنی است گفت: در بخش دانه های روغنی وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم که امیدوارم با راه اندازی کارخانه هایی از این دست، شاهد توفیقات بیشتر در بخش تولید و اشتغالزایی باشیم.
وی یکی از سیاست های دولت در سال 95 را حمایت از ایجاد و کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط عنوان کرد و گفت: این موضوع جزو سیاست های قطعی دولت است تا هم بتواند در زمینه تولید و هم در بخش اشتغال دستاوردهای خوبی داشته باشد.
در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی نیز گزارشی از برنامه این وزارتخانه برای تکمیل زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارائه کرد و بر لزوم زیرکشت بردن اراضی کشاورزی در استان فارس به روش آبیاری تحت فشار و شیوه های نوین تاکید کرد.
گفتنی است کارخانه روغن نباتی کیمیا دانه فارس در زمینی به مساحت 17 هکتار و با زیربنای تقریبی 15 متر مربع احداث گردیده و ظرفیت فاز نخست روغن کشی 200 تن ورودی دانه برنامه ریزی شده که قابلیت جذب 60 هزار تن دانه در سال را نیز دارا است.
پیش بینی می شود بخش عمده ای از مصرف کارخانه ظرف سه سال آینده از سطح زیرکشت کلزای است از تولیدات استان جذب گردد.

202/201

کد خبر: 663365

وب گردی

وب گردی