علی جهاندار:اگرعرصه را برای موسیقی ایرانی باز بگذاریم،جوانان به سمت آن خواهند آمد

علی جهاندار، پیش‌کسوت آواز ایرانی، گفت: «اگر عرصه را برای آواز اصیل ایرانی باز بگذاریم، آن را آموزش دهیم و در سطح وسیع‌تری منتشر کنیم، جوانان زیادی هستند که به سمت این نوع موسیقی خواهند آمد.»

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، استاد علی جهاندار که با حضور در سیزدهمین برنامه شب اواز ایرانی در حوزه هنری به اجرای برنامه پرداخت و شاهد اجرای هنرمندان جوان در عرصه ساز و آواز اصیل ایرانی بود، اظهار کرد: خوشحالم که می بینم چنین جوانان مستعد و باانگیزه‌ای در کشورمان داریم که به موسیقی اصیل ایرانی توجه نشان می‌دهند.

جهاندار تاکید کرد: حضور شایسته این جوان‌ها نشان می‌دهد می‌توان به آینده آواز ایرانی امیدوار بود. با این حال آنچه در هنرجویان می بینم این است که به نسبت گذشتگان صبر کمتری دارند و با تلاش کمی می‌خواهند خیلی سریع به نتیجه برسند. همیشه به آن‌ها می گویم چنین چیزی میسر نیست و اگر می‌بینید اساتید درخشانی در زمینه های مختلف داریم، آن ها یک‌شبه به این مرحله نرسیده اند بلکه سال‌ها تمرین و تلاش مستمر کرده و از اساتیدشان حرف‌شنوی داشته‌اند.

این استاد آواز ایرانی افزود: در آواز ایرانی، هنرمند باید صبور باشد و بداند با عجله به جایی نمی رسد. صدا را باید بپزیم و بعد به مخاطب تحویل دهیم. تا وقتی صدا خام است، نباید فکر کنیم از تعلیم بی نیازیم و حتی بعد از رسیدن به مراحل بالاتر هم باید بدانیم هیچ‌گاه از تمرین و آموزش بی نیاز نیستیم. این همان کاری است که بزرگان آواز ما می کرده اند و همین سبب شده هر قدر هم صدای آن ها را گوش دهیم باز هم خسته نشویم.

جهاندار درباره موسیقی پاپ و موسیقی ایرانی هم توضیح داد: نمی توانیم دیکته کنیم چه چیزی وجود داشته باشد و چه چیزی نه. اگر درباره موسیقی پاپ طرفدار وجود دارد، اشکالی ندارد اما به شرط اینکه راه برای هنرمندان هر دو عرصه باز باشد و بعد مردم انتخاب کنند. معتقدم اگر عرصه را برای ساز و آواز اصیل ایرانی باز بگذاریم، آن را به خوبی آموزش دهیم و در سطح وسیع تری نسبت به انتشار و پخش آن اقدام کنیم، جوانان زیادی هستند که به سمت این نوع موسیقی خواهند آمد.

وی با اشاره به برنامه شب آواز ایرانی نیز گفت: این برنامه بسیار خوبی است که باعث تشویق جوان ها به رو آوردن به داشته های کشورشان می شود. در آینده همین افراد آوازخوان های شایسته ای خواهند شد که از آن ها در مجامع مهم هنری نام برده می شود. امیدوارم این برنامه ادامه داشته باشد و شاهد کشف و شکوفایی استعدادها در این نهاد فرهنگی باشیم.

علی جهاندار به مدت چهار سال ردیف‌های مقدماتی و دوره عالی آواز را نزد استاد محمد‌رضا شجریان آموخته است. جهاندار در سال 68 نخستین آلبوم موسیقی خود را با عنوان «صبح مشتاقان» به آهنگ‌سازی پرویز مشکاتیان به بازار موسیقی عرضه کرده است. مدتی بعد او دومین آلبومش را با همکاری سعید فرج‌پوری و با عنوان «نقش پندار» روانه بازار موسیقی کرد. در سال ۸۷ جهاندار آلبوم «دختر گلفروش» با نواپردازی استاد سید حسن کسایی منتشر و سپس آلبوم‌های دیگری چون «ساکن جان» با حسین پرنیا و «صورتگر نقاش» به آهنگ‌سازی محمدجواد ضرابیان را روانه بازار موسیقی کرد. جهاندار از سال‌ها قبل و به شکل مستمر در کار آموزش آواز به هنرجویان مشغول است.

508502

کد خبر: 663393

وب گردی

وب گردی