معرفی توران میرهادی به عنوان  نامزد جایزه «آسترید لیندگرن»

موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، توران میرهادی را به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شورای کتاب کودک، موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان توران میرهادی را به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب کرد. این موسسه پیش از این نیز نام این استاد برجسته ادبیات کودکان ایران و موسس مدرسه فرهاد را برای دریافت این جایزه جهانی اعلام کرده بود. شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از موسساتی هستند که در ایران امتیاز معرفی چهره‌ها به‌عنوان نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن را دارند.

توران میرهادی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و استاد پیشکسوت ادبیات کودک در ایران است. او پیش از انقلاب اسلامی به مدت ۲۵ سال سرپرست مدرسه تجربی فرهاد بود و از سال ۵۸ تا کنون پروژه فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را در شورای کتاب کودک سرپرستی می‌کند.

فعالیت‌های او در طول بیش از ۵۰ سال، دنیای ادبیات کودک و آموزش و پرورش در ایران را به سوی رشد و نوآوری هدایت کرد. شکل‌گیری بسیاری از نهادهای فعال در زمینه ادبیات کودکان، آموزش و پرورش و حقوق کودکان در ایران تحت تاثیر کنش‌ها و آموزش‌های شورای کتاب کودک امکان‌پذیر شد.

آسترید لینگدرن از مهم‌ترین جایزه‌های ادبیات کودک و نوجوان به شمار می‌آید. این جایزه، یادبود و بزرگداشتی از نام «آسترید لینگدرن»، نویسنده سوئدی و از مشهورترین و تاثیرگذارترین نویسندگان کودک در جهان است که مهم‌ترین اثر او «پی پی جوراب بلند» به بیش از ۹۰ زبان ترجمه شده و مورد استقبال کودکان سراسر دنیا قرار گرفته است.

این جایزه، هر سال با حضور بیش از ۶۰ کشور جهان و با هدف افزایش کیفیت ادبیات کودکان و توجه به حقوق کودکان برگزار می‌شود که طی آن به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر کتاب کودک، قصه‌گو، مروج و نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتاب‌خوانی اعطا می‌شود.

508502

کد خبر: 663601

وب گردی

وب گردی