به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از اقدام سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای برای تاسیس اداره کل نگهداری ابنیه فنی (نگهداری پلها و تونلها) در جلسه اخیر شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل تقدیر و تشکر کرد.
در این جلسه که موضوع دستورالعملهای مقاومسازی و بهسازی لرزهای پلهای بزرگ در راهها از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای مطرح شده بود، عباس آخوندی ضمن تایید اقدامات بسیار خوبی که در سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای انجام شده است، وظایف اداره کل جدید را بسیار مهم دانست و نکات مهمی را در خصوص نگهداری پلها بیان کرد و ابراز امیدواری کرد که اقدامات این اداره کل بتواند در سالهای آینده به ارتقای کیفی پلها و تونلهای کشور منجر شود.
در این جلسه، عبدالهاشم حسننیا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای گزارش مختصری از برنامههای پیشروی سازمان در حوزه نگهداری پلها و برخی از اقدامات انجام شده را ارائه کرد و دلایل اصلی تشکیل اداره کل نگهداری ابنیه فنی را تشریح کرد که عبارتند از:
۱-ابنیه فنی راهها شامل پلها (از آبروهای کوچک تا پلهای بزرگ)، تونلها، گالریها، دیواهای حایل، سازههای تثبیت کننده شیروانیهای سنگی، اپرونها، بهمنگیرها، حصارهای برفگیر و سایر ابنیه فنی هستند که از حیث نوع سازه و مسائل و مشکلات مبتلابه، مستلزم نگاه تخصصی با سطح اختیارات کافی و تمرکز بر روی موضوعات قابل بررسی در آنهاست.
۲-وجود بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه پل کوچک و بزرگ با طول حدود ۳۰۰۰ کیلومتر و ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و وجود بیش از ۲۵ هزار دستگاه پل دارای دهانه بیش از ۶ متر با طول حدود ۵۰۰ کیلومتر مبین اهمیت پل ها به عنوان یک سرمایه ارزشمند در شبکه حمل و نقل جادهای کشور است و نیازمند توجه بیشتر در چارچوب یک نظام مدیریت نگهداری سیستماتیک هستند.
۳-وجود ۳۰۰ دستگاه تونل به طول حدود ۱۵۰ کیلومتر مبین اهمیت تونلها همچون پلها در شبکه حمل و نقل جادهای کشور است.
۴-وجود چند هزار کیلومتر دیوار حایل و دهها دستگاه گالری در شبکه راههای کشور که مستلزم تهیه شناسنامه فنی، دستورالعملهای نگهداری و مدیریت صحیح نگهداری هستند.
۵-وجود صدها طرح توسعه و ساخت پل، تونل، دیوار حایل، گالری، توری سنگ گیر و نظایر آن در راههای کشور که لازم است بلافاصله پس از ساخت، در مرحله شناسنامه دار شدن و نگهداری جاری و دورهایقرار گیرند وگرنه در چرخه نگهداری گرفتار خواهند شد. همچنین، افزایش سالانه تعداد ابنیه فنی، لزوم توسعه حوزه مدیریت نگهداری آنها را اجتناب ناپذیر میسازد.
۶-نقش استراتژیک ابنیه فنی بعنوان نقاط هدف و آسیبپذیر در شبکه حمل و نقل جادهای کشور (به لحاظ اهمیت در برقراری جریان ترافیک و توجه به موضوعات پدافندی) انکار ناپذیر است. از دست رفتن یک ابنیه فنی خسارت جبران ناپذیری را همراه خواهد داشت. مضاف بر اینکه ابنیه فنی را به سرعت و با هزینههای کم نمیتوان جایگزین کرد.
۷-لزوم توجه و توسعه جدی به آییننامهها، ضوابط فنی، دستورالعملها و راهنماهای نگهداری در مورد تمام ابنیه فنی(پلها، تونلها، دیوارهای حایل، گالریها و ...) که لازم است مورد توجه قرار گیرند.
۸- به کارگیری روش ها و مصالح نوین در تعمیر و نگهداری ابنیه فنی که به سرعت در حال رشد هستند.
۹-لزوم توجه به پژوهش و تحقیقات در حوزه نگهداری ابنیه فنی، همچنین آموزش حرفهای و آکادمیک در حوزه نگهداری ابنیه فنی با توجه به تخصص های مورد نظر (پل، تونل و نظایر آن) برای تربیت نسل فعلی و آتی مهندسان ضروری است.
۱۰-آسیب پذیرتر بودن ابنیه فنی مانند پل ها و دیوارهای حایل و حتی تونلها نسبت به راهها در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله مستلزم توجه جدی با مدیریت متمرکز به آنهاست.
۱۱-پر هزینه بودن احداث و نگهداری ابنیه فنی (احداث پل یا تونل در مقایسه با احداث راه بسیار پرهزینهتر است) آنها را از این نگاه نسبت به راه ها متمایز و برجسته میسازد. لذا رویکردهای مدیریت پروژه باید بصورت برجسته در این بخش دنبال شود.
۱۲-تنوع بالا در سیستمهای سازهای ابنیه فنی مستلزم رویکرد متفاوت از لحاظ روش ها، تجهیزات و مواد در تعمیر و نگهداری است (پلهای با دهها نوع سیستم سازهای عرشه و پایه و مصالح، دیوارهای حایل با تنوع در مصالح و کاربری، گالریهای با تنوع در فرم و مصالح و سیستم سازهای، تونلهای با ابعاد و مصالح متفاوت و ...).
۱۳-وجود دفاتر تخصصی مستقل تحت عناوین Office of Bridges and Structures یاOffice of Bridges در ساختار سازمانی ۱۰ ها سازمان دولتی مشابه در کشورهای مختلف دنیا (تقریبا تمام ایالت های آمریکا و ستاد مرکزی سازمان حمل و نقل جادهای آمریکا و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دیگر) مبین ساختار تشکیلاتی موفقی است که کشورهای دنیا در این مسیر پیمودهاند.
۱۴-تفاوت نگهداری راه با نگهداری ابنیه فنی از لحاظ جنس و نوع کار، مصالح مصرفی، ماشین آلات و تجهیزات، محدوده کار، تخصصهای مورد نیاز، تحصیلات دانشگاهی، طبقه بندی و وظایف عوامل فنی-اجرایی (شامل پرسنل کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران)، دستورالعملها، راهنماها، آیین نامهها و ضوابط و معیارهای فنی-اجرایی.
607/602