امیر دژاکام:  «حسن کچل...» نگاهی سرخوشانه و البته عاقلانه به سرطان دارد

امیر دژاکام گفت: «حسن کچل و چهل گیس» نمایشی موفق و قابل تامل است. نویسنده این اثر توانسته از زاویه‌ دیدی ساده و ماندگار به چالشی اجتماعی و انسانی نگاه کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، امیر دژاکام، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، که به تماشای نمایش «حسن کچل و چهل گیس» نشسته بود، گفت: «حسن کچل و چهل گیس» نمایشی موفق و قابل تامل است. نویسنده این اثر توانسته از زاویه‌ دیدی ساده و ماندگار به چالشی اجتماعی و انسانی نگاه کند. سونامی سرطان موضوعی است که در تمام جنبه‌های زندگی امروز ما خودنمایی می‌کند و نویسنده در این اثر فراتر از بُعد اخلاقی به آن پرداخته است.

وی افزود: قرار نیست هنرمند تئاتر برای خوشایند مسئولان، حرف‌ها و خواسته‌های ایشان را روی صحنه ادا کند. بلکه وظیفه‌ هنرمند این است که مفاهیم ارزشمند و جهان‌شمول را با نگاهی زیبا‌شناسانه به مخاطبانش عرضه کند. نمایش «حسن کچل و چهل گیس» از این منظر توفیق داشته و نویسنده‌ اثر، قلمش را از پرداختن صرف به وجه اخلاقی در داستان فراتر برده و در ابعاد اجتماعی آن را کاوش می‌کند. من از این بابت که در این نمایش از شعارگویی در این باره پرهیز شده بود خوشحالم. نویسنده‌ نمایش «حسن کچل و چهل گیس» بدون آنکه بخواهد تماشاگر را غمگین یا افسرده کند با نگاهی سرخوشانه و عاقلانه از این درد بزرگ می‌گوید که ممکن است در لحظاتی نیز خنده به لب تماشاگر بنشاند اما در نهایت، بغضی گلوی مخاطب را خواهد فشرد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: سرطان موضوع کوچکی نیست. باید پرسید چرا سونامی سرطان کشور را فرا گرفته است؟ آنچه ما می‌خوریم و هوایی که تنفس می‌کنیم بی‌شک در گسترش این بیماری موثر است. بی‌توجهی‌ها و اهمال‌کاری‌هایی که از سوی مسئولان امر در این زمینه می‌شود چنین پیامدهایی به دنبال دارد. در این شرایط پرداختن به موضوع سرطان با زبان هنر کار ارزشمندی است و نمایش «حسن کچل و چهل گیس» به‌خوبی از عهده این کار برآمده است.

این نویسنده، نقش‌آفرینی بازیگران جوان این نمایش را ستود و خاطرنشان کرد: جوایزی که نمایش «حسن کچل و چهل گیس» در بیست‌وچهارمین جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه کسب کرده به‌حق بوده است. بازیگر نقش حسن کچل به ‌زیبایی نقشش را بر صحنه ایفا می‌کند. کارگردان نمایش هم با آنکه جوان است اما هدایت گروهش را با تدبیر انجام داده و نمایشی به مخاطب نشان می‌دهد که باورپذیر و قابل قبول است. البته کاستی‌ها و کم‌تجربگی‌هایی هم در طول نمایش دیده می‌شود که بنا به جوان بودن گروه، قابل چشم‌پوشی است.

دژاکام در پایان گفت:‌ گروه نمایش «حسن کچل و چهل گیس» با موفقیتی که در جشنواره تئاتر سوره ماه کسب کرده فرصت اجرای عمومی نصیبش شده که البته حقش است. امیدوارم گروه‌های دیگری هم که امکان و فرصت حضور در جشنواره‌ تئاتر سوره ماه را نداشته‌اند بتوانند از فرصت‌های اجرای عمومی در حوزه هنری بهره ببرند.

گفتنی است نمایش «چهل‌گیس و حسن کچل» نوشته‌ ساغر خواجه امیری و به کارگردانی پوران مرادی و مشاوره امیر کربلایی‌زاده، در ساعت 19:30 در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.

505502

کد خبر: 663690

وب گردی

وب گردی