طه هاشمی: تاسیس شرکتهای دانش بنیان جزء دستور کار اصلی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه نخستین المپیاد علمی متمرکز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد نجف آباد برگزار شد، حضور دانشجویان در نخستین المپیاد علمی متمرکز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را موضوعیتی تمام عنوان کرد و آن را ارزشمند برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به وسعت دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور و عهده دار بودن 40 درصد آموزش پزشکی کشور، حضور و برگزیدگان دانشجویان را در این المپیاد ارزشمند عنوان کرد و خطاب به دانشجویان گفت: چون اولین المپیاد هست فی نفسه استقلال دارد و دانشجویان از سراسر کشور در این المپیاد حضور پیدا کردند، به اعتقاد بنده خود حضور شما و برگزاری این المپیاد برای دانشگاه یک موضوعیت جدا دارد افرادی که اینجا انتخاب شوند برگزیدگان دانشگاه آزاد اسلامی هستند. دانشگاهی که از نظر تعداد دانشجو، هیات علمی، سابقه و توانمندیها برابری با دو وزارت خانه می کند.

وی در ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی 54 درصد فارغ التحصیلان کشور را بعد از انقلاب داشته و این آمار در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی 46 درصد است. این دانشگاه، در حوزه تحصیلات تکمیلی امروز پرچمدار تحصیلات تکمیلی کشور است؛ 56 درصد تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است.حدود 40 درصد آموزش پزشکی کشور بر عهده دانشگاه آزاد است بدون اینکه یک ریال از دولت دریافت کند یعنی دانشگاهی متعلق به مردم وبا کمک خود مردم به وجود آمده و تا امروز به حیات خودش ادامه داد.

توجه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه علوم پزشکی

دکتر طه هاشمی یادآور توجه ویژه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده در دوران مدیریت شان به حوزه علوم پزشکی شد و اظهار داشت: حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا به سرعت شروع به رشد کرده و به دلایل متعدد تا قبل از مدیریت جناب اقای دکتر میرزاده حوزه پزشکی پایاپای با علوم غیر پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه پیدا نکرد. از دوره جدید که با حضور آقای دکتر لاریجانی که وی در حال حاضر، معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و با تاکید و اصرار دکتر میرزاده و عنایت خاصی که آیت الله هاشمی داشتند حوزه پزشکی سرعت خوبی برای رشد گرفت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به توفیقات جدید حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: اخیرا مجوز دوره رزیدنتی هم به دانشگاه داده شده که واحد پزشکی تهران قرار شده برای اولین دوره برای رشته دستیاری داخلی پذیرش داشته باشد.

تاسیس شرکتهای دانش بنیان جزء دستور کار اصلی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر هاشمی به کاهش وابستگی به شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز برنامه های جدیدی که در دستور کار دانشگاه هست فاصله گرفتن از اتکا به درآمدهای شهریه ای دانشگاه است. با تاسیس شرکتهای دانش بنیان که جزء دستور کار اصلی مدیران دانشگاهها در سراسر کشور قرار گرفته و تبدیل علم به ثروت در تمام حوزه های فنی و مهندسی و پزشکی حتی علوم انسانی این شرکتها تشکیل می شوند.

وی در ادامه افزود: همانطور که می دانید بسیاری از دانشگاههای دنیا دولتی نیستند یعنی تقریبا در دانشگاههای معتبر دنیا که مطالعه کنید دولتی نیستند و عمدتا خصوصی هستند ولی اعتبار علمی آنها و تربیت متخصصینی که صاحب نام هستند آن را شهره آفاق نموده است.و همه اینها بخشی از درآمد شان بر پایه شهریه دانشجویی است معمولا بین 25% تا %30،ولی بخش مهمی از درآمدهای دانشگاه که باید هزینه بشود برای اعتلای آموزش دانشجویان در حوزه های مختلف از درآمدهایی که از این شرکتهای دانش بنیان حاصل می شود .مثلا MIT طی یک گزارش که حدود 28800 شرکت دانش بنیان دارد در خلال تشکیل این شرکتها سه میلیون و سی صد هزار دانشجو وفارغ التحصیل و کارمند مشغول به کار هستند و تراز مالی آن بیش از دو هزار میلیارد دلار است.

وی تصریح نمود: بنابر این اقدام برای استفاده از ایده هایی که دانشجویان و اساتید دارند و تبدیل آنها به یک علم نافع که جزء دستورات قرآنی هست نیز در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است. این نوع المپیادها و همایشها در واقع نتیجه اش کشف استعدادهایی است که می تواند ما را در امر ارتقا علمی در رشته های تخصصی و هم در تشکیل شرکتهایی ، که بتواند از نتیجه ایده های علمی در تبدیل به تجاری سازی کمک کند، است.

وی با توجه به استقبال دانشجویان و کسب امتیازات بالا در حیطه مدیریت نظام سلامت پیشنهاد داد: دانشجویان علاقه مند راهکارهای مناسب خود را جهت پیشبرد طرح نظام سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ارائه دهند.

دکتر هاشمی در این مراسم به بررسی موضوعات حیطه های این دوره از المپیاد پرداخت و حیطه مدیریت در نظام سلامت را موضوعی عام برشمرد و اظهار داشت: با توجه به استقبال و کسب امتیازات بالای دانشجویان رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره از المپیاد، افراد علاقه مند می توانند بر روی نظام سلامتی که جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول آن هستند، متمرکز شوند و با توجه به نقاط ضعفی که در برخی از بیمارستان های خصوصی و بخش های ناراضی وجود دارد، راهکارهای مناسبی را ارائه کنند.

وی بحث نظام سلامت را از کارهای درخشان دولت آقای روحانی نام برد و گفت: این طرح کارِ بزرگی بود و این طرح حقیقتا برای کشور ضروری بود و بخش قابل توجهی از کسانی که امکان این که بتوانند از سلامت مناسبی بهره مند باشد و برایشان فراهم نبود، را تامین کند االبته اشکالاتی هم بر آن وارد است.

وی خواستار نگاهی فراتر از المپیاد و کسب امتیاز از سوی دانشجویان شد و گفت: شما دانشجویان باید متمرکز شوید تا اشکالات نظا م سلامت را رفع کنید . و فقط فکر این نباشید امتیازی کسب کنید و به المپیاد وزارت کشور معرفی شوید. البته برای ما همین المپیاد تا این جا که رسیدید یک موضوعیت تمام دارد و ارزشمند است.

او در ادامه به تشریح سایر حیطه های آزمون المپیاد دانشجویان علوم پزشکی پرداختند.

دکتر هاشمی در این مراسم از مسئولین واحد نجف آباد به عنوان میزبان این المپیاد قدردانی و به انتصاب جدید دکتر سید محمد امیری به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اشاره کرد.

دکتر هاشمی در پایان از برگزاری گسترده تر و مناسب تر این مراسم در سال های آتی خبر داد.

شایان ذکر است در مراسم اختتامیه، 36 نفر به عنوان برگزیده نخستین المپیاد علمی متمرکز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شدند و جوایزی به آنها توسط معاون دانشجویی و فرهنگی، مسئولین معاونت علوم پزشکی و مسئولین واحد نجف آباد اهدا شد.

20101

کد خبر: 663930

وب گردی

وب گردی