رونمایی از دستگاه ورزشی فضایی برای تناسب‌اندام مسافران مریخ

ناسا از یک دستگاه ورزشی رونمایی کرده که فضانوردان ماموریت اوریون در راه خود به مقصد مریخ می‌توانند برای تناسب اندام از آن استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، سفر به فضا با خطرات خاص خود همراه است. علاوه بر احتمال وقوع اشکالات فاجعه‌بار در زمان برخاست یا فرود یا برخورد فضاپیما با یک شهاب‌سنگ، خطرات دیگری نیز با اقامت‌های طولانی‌مدت در فضا همراه است. علاوه بر آن، آثار آهسته و تحلیل‌برنده اقامت طولانی‌مدت در فضای بی‌وزنی بر بدن را نباید نادیده گرفت.

اگرچه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از فضای کافی برای استفاده از تجهیزات ورزشی جهت کاهش این تاثیرات مضر برخوردارند، اما ماموریت‌های دوربرد یک موضوع دیگر است. اکنون ناسا از برنامه‌های جدیدی برای سلامت ماندن فضانوردان در سفر به مریخ رونمایی کرده است.

دستگاه راکی (ROCKY) که مخفف "اضافه بار مقاومتی به همراه یویوی جنبشی" است، قرار است روی فضاپیمای اوریون مورد استفاده قرار بگیرد.

مهندسان ناسا و بخشهای خصوصی در چند سال اخیر در حال کار بر روی تجهیزاتی هستند که انسان را در دهه 2030 به سیاره مریخ ببرد. این تجهیزات شامل موشک SLS و کپسول سرنشین‌دار چندمنظوره اوریون است. از سوی دیگر دانشمندان و مهندسان شرکت فناوری‌های زین (Zin) در اوهایو بطور همزمان در حال تولید لوازم مورد نیاز برای سالم و متناسب ماندن فضانوردان در فضا هستند.

یکی از بزرگترین چالش‌ها، ساخت دستگاهی بود که از قدرت کافی برای ارائه تمرینات سخت برخوردار بوده و همزمان، دارای اندازه کوچک و وزن کم برای کاربری در داخل یک کپسول فضایی باشد.

دستگاه راکی یک ابزار شبیه به دستگاه پاروزنی است که هر دو ورزش ایروبیک و قدرتی را ارائه می‌کند. فضانوردان با استفاده از وزنه‌هایی که تا 180 کیلوگرم مقاومت را شبیه‌سازی می‌کند، می‌توانند تمریناتی مانند اسکات، ددلیفت و بالا بردن پاشنه پا را به همراه تمرینات قسمت بالای بدن از جمله جلوی بازو و کول هالتر را انجام دهند.

راکی علاوه بر ارائه خدمات ورزشی به مسافران مریخ، احتمالا به یکی از ابزارهای دائمی کپسول اوریون تبدیل خواهد شد که نقطه اتکاء اصلی ناسا برای ماموریت‌های طولانی‌مدت خواهد بود.

این دستگاه برای اولین بار در ماموریت EM-2 که نخستین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای اوریون خواهد بود، آزمایش خواهد شد. راکی در نزدیکی دریچه جانبی کپسول قرار خواهد گرفت که فضانوردان از آن برای داخل و خارج شدن استفاده می‌کنند. پس از پرتاب اوریون، صندلی‌های سکنه از بین خواهد رفت تا فضای کافی در داخل آن برای حرکت فضانوردان ارائه شود.

مهندسان ناسا قصد دارند این ابزار را به ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز منتقل کنند.

20104

کد خبر: 663970

وب گردی

وب گردی