عقبایی:  اقتصاد مسکن  با برجام رابطه مستقیمی ندارد

رویا ذوالفقاری-رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: با توجه به اینکه بازار مسکن یک بازار داخلی به حساب می آید، برجام در کوتاه مدت نمی تواند بر این بازار تاثیر گذار باشد.

حسام عقبایی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز دلیل عدم تاثیرپذیری بازار مسکن از اجرایی شدن برجام را اینگونه بیان کرد: با توجه به این امر که بازار مسکن یک بازار مقاوم است نباید انتظار داشته باشیم تا برجام در کوتاه مدت اثر خود را بر بازارهای مقاومی همانند بازار مسکن نشان دهد. بنابراین تاثیر برجام بر مسکن در بلندمدت صورت می پذیرد و به هیچ عنوان اثر آن در کوتاه مدت نمایان نخواهد شد.

وی به عدم وابستگی اقتصاد مسکن به برجام اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه اصلی ترین شاخص تعیین قیمت مسکن در کشور، زمین است بنابراین بازار مسکن به عنوان بازار داخلی تلقی شده و به نوعی می توان گفت که این امر یک موضوع داخلی محسوب می شود و نمی تواند هیچ ارتباط مستقیمی با برجام داشته باشد.

عقبایی با بیان اینکه اقتصاد مسکن همانند بازارهای پولی و طلا وابسته به برجام نیست، گفت: همزمان با اجرایی شدن برجام بازگشت رونق به بازار اقتصادی ایران با شیب ملایمی در حال انجام است بنابراین نباید منتظر تاثیر گذاری برجام در کوتاه مدت و بیشتر از حد متعارف در حوزه مسکن باشیم.

وی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر اجاره بها گفت: کاهش نرخ سود بانکی عملا هیچ گونه تاثیری را بر نرخ اجاره نداشته، این اتفاق به دلیل اینکه منجر به بازگرداندن رونق به بازار، ممانعت در بنگاه داری بانک ها و همچنین زمینه ساز رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور می شود بسیاری از مسئولین موافق کاهش نرخ سود بانکی بودند.

عقبایی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی با سرعت بسیار پایینی در حال انجام است در صورتی که این امر می بایست با سرعت بالاتری صورت پذیرد.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان اینکه انگیزه موجرین از اجاره خانه کسب درآمد و تامین معاش است، گفت: دریافت بیشتر اجاره بها نسبت به پول پیش یک امر یا اتفاق جدیدی نیست بلکه این امربه نیم قرن گذشته برمی گردد که موجرین بیشتر تمایل به دریافت اجاره بها دارند تا اینکه پول پیش بیشتری را دریافت کنند.

وی اذعان کرد: افرادی که به دلیل خرید خانه و سرمایه گذاری در برخی از بخش های دیگر پول کمتری را در اختیار دارند بیشتر تمایل به دریافت پول پیش از مستاجرین را دارند لذا اگر مستاجر هم پیشنهاد پرداخت بیشتر اجاره را در عوض پول پیش بدهد موجر قبول نمی کند زیرا هدف آن از اجاره یا رهن خانه تامین بخشی از مبلغ مورد نیاز خود است.

عقبایی گفت: اینکه بخواهیم بگوییم بخشی از مالکین در کشور خانه های خود را رهن داده اند و پول پیش را در بانک گذاشته اند و اکنون به دلیل کاهش نرخ سود بانکی به بانک ها مراجعه و پول خود را از بانک ها خارج کرده اند اشتباه است زیرا تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در پایان گفت: کاهش سود بانکی اثر روانی خود را در بازار ایجاد کرده و به دلیل اینکه در کشورهیچ گونه توازنی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد باید مراقب برخی از افراد که در حوزه اجاره داری دنبال سودجویی هستند باشیم تا قادر به سوء استفاده از موج روانی ایجاد شده در کشور نباشند.

401/602

کد خبر: 664036

وب گردی

وب گردی